Gå til innhold

Biltema batterier og garanti


SveinHa

Anbefalte innlegg

...gjev eit godt inntrykk av batteriet.

Nja, akkurat det er jeg ikke SÅ sikker på...

 

Minner litt om værmeldingen til Yr, er presentert så fint at du nesten MÅ tro på den men som båtmann avhengig av gode vindmeldinger så er Yr rene lottoen (men pent ser det ut).

Faktisk grensar det mot kriminell inkompetanse.

Ja, du er nok inne på noe der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Nja, akkurat det er jeg ikke SÅ sikker på...

Det er nok ikkje noko presisjonsintrument, men når du står der med eit batteri og ikkje veit om det er brukbart eller ikkje, er det mykje betre enn eit voltmeter som ikkje viser noko av interesse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garanti gjelder primært fabrikasjonsfeil, ikke normalt effekttap ved elde eller bruk. At et batteri (eller i dette tilfellet 4) taper seg over tid er helt normalt.

 

Startbatteri er konstruert i den hensikt å gi mye strøm (stor effekt, hvilket er et produkt av strøm og spenning) over kort tid. Normal bruk tilsier at startbatteriet skal topplades i etterkant av start. Kjører man korte turer, slik at batteriet ikke lades tilstrekkelig vil det være nødvendig å lade batteriet, fortrinnsvis med en vedlikeholdslader. CTEK MXS 10 og Sønnak/varta EXIDE 12/7 eksempelvis er produkter som kan anbefales, og disse overvåker ladingen og er dimensjonert tilstrekkelig for de fleste behov.

 

Overlading vil kunne føre til uttørring av battiet, og mange av dagens "vedlikeholdsfrie" batterier har ikke påfyllingsmulighet - derved reduseres batterivann/syremengde og kapasiteten til batteriet forringes - dette er eksempel på FEILAKTIG BRUK. Hurtigladere er sikreste vei til overlading, eksempelvis om de dår stå på over natten (som jeg vet mange har gjort...)

 

Startlader er kun tiltenkt brukt i nødstilfelle. De vil naturlig virvle opp mye grums i batteriet og kan ødelegge dette.

 

Dårlig dynamo, enten det er ødelagt likeretterbro eller yteevnen på dynamoen er dårlig vil påvirke batteriene vesentlig.

 

En test av batteri vil aller best gjøres med den belastning det er behov for. Tunge apparater som i prinsipp fungerer som en stor motstand eller varmeovn kan være velegnet i så måte. Disse er ofte relativt klumpete og uhensiktsmessige, men trolig det eneste som gir fasitsvar.

 

Å vinne frem i garatisak i dette konkrete tilfellet nevnt her, kan sikkert være mulig om man er heldig eller freidig nok, men sannsynligheten er stor for at dette i realiteten ikke r noen garantisak. Batterier er forbruksmateriell i praksis, selv om det er godt mulig å holde liv i gamle batteri ved godt vedlikehold; å bidra til å hindre sulfatering er sentralt her. Personlig har jeg god erfaring med å benytte "solargizer battery maintainers" som permanent installeres på kjøretøyet (LR Series I, RR 2-dørs, Valmet 702, Åkerman H9B osv)

 

Batterilading er en vitenskap. Bruk av billige ladere er sikreste vei til å ødelegge batteri, enda raskere enn om man ikke lader batteriet. Har du lader fra Biltema, så er det kanskje den som ikke er god nok - og at du kan vinne frem i en garantisak ovenfor Biltema i et slik tenkt tilfelle.

 

Omtale av gode batteriladere og noe teori omkring lading av bilbatteri er sikkert et tema som bør kunne belyses ytterligere på LRforum eller i medlemsbladet til 4WD (som sliter med å oppfylle kravet som landsmøtet har satt til hovedstyret i henhold til vedtekter om antall utgivelser årlig, og følgelig stoff/tema til eksempelvis nr 4/2015 som skal være under utarbeidelse).

 

En god, elektronisk styrt, vedlikeholdslader er kanskje tingen å ønske seg til Jul.

 

Mvh

Halvor Syvertsen

Entusiast og tidligere redaksjonsmedarbeider i 4WD, medlemsblad for NLRK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har reddet et batteri, etter at eg investerte i en CTEK MX 25.

kunne spart meg et batteri bytte, om laderen hadde blitt kjøpt inn tidligere.

Veldig bra recond funksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Recond på Ctek er genialt. Fjerner mye sulfatering og er alltid verdt et forsøk på blysyrebatterier. Ikke på Gel og AGM. Generelt sett også lurt å sjekke batteriets bruksanvisning, for hvor høy ladespenning det tåler. Tror f.eks. ingen AGM-batterier kan ha ladespenning over 15 V. Sjekk alltid, det lønner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garanti gjelder primært fabrikasjonsfeil, ikke normalt effekttap ved elde eller bruk. At et batteri (eller i dette tilfellet 4) taper seg over tid er helt normalt.

 

.....

 

 

Å vinne frem i garatisak i dette konkrete tilfellet nevnt her, kan sikkert være mulig om man er heldig eller freidig nok,

 

 

At et batteri taper seg over tid er noe alle vet. Men om et batteri ikke klarer å holde spesifikasjonene innen garantitiden, er man i sin fulle rett til å klage. Og det har da ingenting med verken freidighet eller å være heldig å gjøre.

Endret av AreM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet batteriene hos NAF i dag. Deres testinstrument ga også godkjent med en startstrøm i området rundt 640A pluss minus litt på samtlige (merket CCA 800A). Da jeg leverte de inn på fredag lå spenningen på 12.50-12.55V men nå var alle nede i 12.20-12.25V.

 

Har satt et på lading for å se hvordan det utvikler seg. Automatladeren på 15A startet på 15A men falt raskt ned til 4-5 og rapporterte fullt batteri etter et par timer, kan ha skjedd langt tidligere også a jeg ikke fulgte så nøye med på ladingen. Ladeindikatoren BURDE da ha vist grønt men var fremdeles svart=batteriet trenger lading. Noen minutt etter laderen var koblet fra viste dette ene batteriet 12.88V.

 

Nå skal de få stå uten at jeg gjør noe mer en ukes tid så får vi se hva som skjer... Noterer meg spenningen daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Tok meg atter en tur til Biltema med batteriene etter å ha gjennomført en utladingstest hjemme i kjelleren. Testen ble dokumentert med strøm og spenning i løpet av 11 timer med en 55W halogenpære tilkoblet. Resultatet ble at etter ca. 47 Ah utladning var spenningen nede i 10.9 V.

 

Besøket hos Biltema ble heller ampert. Følgende påstander ble slengt i fjeset på meg:

  1. Startbatterier er en HEEEEEEEELT annen teknologi enn forbruksbatterier.
  2. Startbatterier KAN IKKE brukes til forbruk.
  3. CCA måles ved +20 grader
  4. Biltemas batteritester koster over 60.000 kroner og er helt pålitelig. De fleste bilverksteder har ikke på langt nær så gode testere.
  5. At batteriene nettopp var fulladet gjorde bare at deres test ble mer nøyaktig.
  6. Jeg måtte forvente at når garantitiden var utløpt så var batteriet oppbrukt
  7. Tidligere dukket dette batteriet opp på Biltemas nettside når en søkte etter fritidsbatteri. "Det må du ikke stole på" sa de.

 

Min holdning til dette:

  1. Startbatteri er SAMME teknologi men med større tverrsnitt på interne forbindelser og større plateareal.
  2. Går om hverandre, forbruksbatteri har også en spesifisert CCA og kan være HELT identiske med startbatteri.
  3. CCA måles ved -18 grader, MCA ved 0 grader
  4. Batteritesteren forteller lite om batteriet men tar hånd om reklamasjoner på en så fin måte at Biltema finansierer måleren sin. For noen år siden sleit jeg med start av en bil og gikk til det lokale firma som jeg mente hadde best greie på batterier med vidåpen lommebok, knallklar til å kjøpe det beste batteriet de hadde. Gubben satte på apparatet sitt og nektet å selge meg nytt batteri fordi mitt var glimrende. Kjørte rett til Biltema og kjøpte nytt batteri og var kvitt startproblemene.
  5. Nyladete batterer gjør at testapparatet lures til å gi et bedre resultat, det blir slett ikke riktigere.
  6. Med en garantitid på 4 år ville jeg nå forvente i alle fall 7-8 års levetid så lenge batteriene ikke misbrukes. Disse batteriene har max vært utladet 55 Ah og i gjennomsnitt over all 4 årene 21 Ah (pr batteri parallellkoblet).
  7. Hva skal jeg stole på når ikke nettsiden er brukende da? "Oss" sa gubben... Nåja, han har jo ikke akkurat briljert med kunnskapen sin men påståeligheten scorer han godt på...

I dag har jeg 1 stk 100 Ah batteri fra 2004 og det holder spenningen langt bedre enn disse 4 til sammen og bare det sier nå sitt...

 

Distrikssjefen var på plass i butikken og han skulle ta seg av saken og gi tilbakemelding så får vi nå se hvordan det går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med de har brukt C spec for å beregne batterikapasitet. Da skal batteriet tømmes i løpet av 10 timer og det passet jo godt med mine 11 timer...

 

Batteri #4 kom rett fra lader og hadde da naturligvis høyere spenning, batteri #3 var fulladet 6 dager før testen og hadde stått uten noe tilkoblet den tiden. Første og siste logging er uten last, 5 minutt før og 10 minutt etter utladningen.

Biltema_utladetest.jpg

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo testet, dokumentert og satt deg inn i dette mye mer enn det man kan forvente av en vanlig biltemakunde. Biltema ser deg sikkert som en vanskelig kunde, men de burde jo heller tatt utfordringen, lest seg opp på temaet og lært av det. Og at de gidder å lage så mye styr for å slippe å gi deg fire nye batterier, det er jo helt ubegripelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statusindikatoren er et diskusjonstema. Ved å legge godvilje til skimtes en grønnfarge og det var godt nok for Biltema. De indikatorene jeg har sett på andre batterier, også fra Biltema, har hatt en TYDELIG grønnfarge, nesten som en lysdiode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at taktikken er endret fra å påstå forskjellig fjas til å lekse av seg batteri-barnelærdommen, inkl alle uvesentligheter. Her er svaret fra Biltemas "Mekaniker Vestlandet:

Hei.

Reklamasjonsansvarlige fra biltema vestlandet her.

Dem bil/båt batteriene du leverte inn i Haugesund pga dårlig tilstand vil ikke bli reklamert på pga feil bruk/formål.

Disse batteriene er beregnet for start til bil og båt og har ikke dem samme kvalifikasjoner som et fritidsbatteri eller solcelle.

batteriene er ikke ment for kontinuerlig forbruk og opplading som fritisdbatteriene er konstruert til.

Årsak til dårlig tilstand på batteriene er at dem har blitt mere utladet en oppladet.

et batteri må aldr under 12,4 volt for da vil krystallisering oppstå på blyplatene og dette vil redusere kapasiteten på batteriet.

 

Hvorfor anbefales det at batterier oppbevares kjølig? Det er fordi selvutladingen reduseres etter hvert som temperaturen synker. Som en tommelfngerregel kan man si at for hver tiende grad temperaturen går ned halveres selvutladingen. Hvis for eksempel et batteri kan lagres i 4 måneder ved 20 °C kan det lagres i ca. 8 måneder ved 10 °C og ca. 16 måneder ved 0 °C.

 

Hva betyr det at batteriet er sulfatert?

Sulfatering oppstår hvis batteriene blir stående helt eller delvis utladet i lengre tid og det skjer en krystallisering av blysulfatet som dannes under utlading. Krystalliseringen gjør det vanskeligere å lade batteriet og fører til redusert batterikapasitet. Hvis sulfateringen får utvikle seg i noen måneder vil batteriet bli skadet. Det er derfor viktig å sørge for at batteriene er fulladede.

 

Hva er stratifkasjon (syrelagdeling)?

Stratifkasjon betyr at elektrolyttens densitet er høyere i bunnen av batteriet enn øverst. Det merkes ved at batteriet har høy hvilespenning, ofte over 13 V. Fenomenet oppstår fordi svovelsyren som utvikles ved ladingen har høy densitet og synker ned i elektrolytten. Stratifkasjonen forsvinner hvis batteriet lades med forhøyd spenning (15,516 V). Da utvikles gass som virvler rundt i elektrolytten og blander syren. Fordi stratifkasjon er en tilstand som må økes, da det i motsatt fall vil føre til sulfatering og skader, har moderne batterier et ladeforløp med forhøyd spenning i slutten av ladeperioden. I ventilregulerte batterier er elektrolytten bundet enten i gelé eller separatorglassmatter derfor oppstår det ikke noen nevneverdig stratifkasjon i den typen batterier.

 

Kan man nøye seg med å bytte bare det ene batteriet i et parallellkoblet 12 V-system?

Ja, forutsatt at det gjenværende batteriet er i god stand går det greit å bare bytte det ene batteriet. Prinsippet i en parallellkobling er at batteriene hjelper hverandre til å klare belastningen. En slik kobling er derfor mindre følsom for eventuelle forskjeller mellom batteriene.

 

Kan man bytte bare det ene batteriet i et seriekoblet 24-voltssystem?

Nei, det anbefales ikke. Siden begge batteriene i et seriekoblet system utsettes for samme belastning er det viktig at batteriene er like store, av samme type og i samme stand.

 

 

CCA er en forkortelse for cold cranking amps og angir strømmengden i ampere (A) som batteriet avgir ved -18 °C uten å gå under en bestemt spenningsgrense, dvs. et mål på batteriets kaldstartsegenskaper. Det fnnes ulike standarder for hvordan testingen skal utføres, men Europastandarden (EN) er den vanligste. Testing i henhold til EN-standarden skjer i tre trinn:

1. Utlading med den angitte CCA-strømmen i 10 sekunder der spenningen ikke må gå under 7,5 V.

2. Hvile uten strømbelastning i 10 sekunder.

3. Utlading med 60 % av den angitte CCA-strømmen til spenningen synker til 6,0 V. Utladingstiden i dette trinnet må være på minst 73 sekunder for personbilbatterier og 133 sekunder for lastebilbatterier.

 

Hvorfor er det viktig å holde batteriet rent?

Hvis batteriet er skittent og fuktig kan det oppstå krypestrøm. Det betyr økt fare for selvutlading og på sikt fare for skade på batteriet.

 

En vedlikeholdlader vil ikke lade batteriet under belastning når laderen er gått inn i vedlikholdslading.

vedlikehold lading er en pulslading med intervall der laderen vil starte automatisk å lade i feks 10 minutter med bare et par amper og så koble seg ut og slik vil den jobbe.

Vist batteriet ikke er frakoblet kan batteriforbruket være høyere en hva laderen lader ved vedlikehold og laderen vil ikke automatisk begynne vanlig lading selv om batteriet begynner å bli utladet.

dem fleste slike ladere må faktisk fysisk trykkes på lading.

Man kan være heldig å redde et batteri som er blitt krystalisert med å boostlade det med mellom 50-100 amp men det kan være farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følgende svar avsendt i dag:

Heisan.

Til orientering så er denne saken også tatt opp her:
Land Rover Forum: http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=80727
Båtplassen.no (krever innlogging): http://baatplassen.no/i/topic/123773-biltema-batterier-og-garanti

For å repetere litt:

  • Batteriene har ALDRI vært mer utladet enn 55.54Ah. Gjennomsnitt utlading over alle 4 år 21Ah (Statistikk fra Xantrex Linkpro).
  • Jeg kjører på Xantrx Linkpro batterimonitor som starter dieselaggregat med 60A lader når gjenværende kapasitet i batteriene er <60% og kjører så til de er oppladet, minimum 5 timer.
  • Batteriene er plassert i en kjeller med metertykke steinvegger og her kommer ALDRI over 20 grader. Stor bedre forhold kan de ikke ha.
  • Batteriene har aldri klart å holde spenningen, de utlader selv så raskt at selv ved 25-30 Ah uttak går batterialarmen i min GSM alarmsender/styreenhet (vet ikke hvor den grensen ligger men det har vært en plage med en haug med SMSer om unødvendige alarmer).
  • Etter at jeg sleit med meg batteriene fra hytta har alle gjennomått minst 2 sykluser med "Recover" med en Ctek Zephyr 100, 7A lader. Bortsett fra de 2 batteriene som var med i utladingstesten har der ikke vært noe som helst utlading på noen av batteriene. Mål spenningen nå så blir du nok overrasket...om ikke du eller noen i butikken har ladet de da...
  • Batteriindikatoren har aldri vist grønt. Bemerket det da jeg kjøpte disse men fikk beskjed om at de var nok ikke fullt oppladet så det ville ordne seg. Skulle nok ha luktet lunten allerede der men jeg så jo at det var det samme på alle batteriene i butikken.
  • Det er litt beklagelig at jeg ikke har tatt tak i dette tidligere men alvorlig og langvarig sykdom har gjort at hytta ikke har vært brukt og jeg har heller ikke orket å bære med meg batteriene til bilen tidligere. Uansett, batteriene er innenfor garantitiden og det får dere bare se til å forholde dere til.
  • Tusen hjertelig takk for oppfrisking av batteri-barnelærdommen i "klipp og lim" svaret under, den trengte jeg jammen som en beskjeden elektroingeniør med engasjement over flere tiår for strøm i båt og med panikk for ladespenning på 14.0V i stedet for 14.4V ved 20 grader...
  • "Hvis for eksempel et batteri kan lagres i 4 måneder ved 20 °C..." Hvor mange av batteriene i butikken deres har stått der mer en 4 måneder? Og heller ikke fulladet (ref batteriindikatoren)?
Det var en del spenstige påstander som ble servert fra butikkpersonalet som f.eks.:
  • CCA måles ved +20 grader. Nix, CCA måles ved -18 og MCA måles ved 0 grader C
  • Fritidsbatterier er en HEEEELT annen teknologi enn start. Nix, det er bagateller som skille de. Platearealet og interne forbindelser er større på et startbatteri, teknologien er den samme. Det anbefales ofte å bruke startbatterier til forbruk der en har behov for korte ladetider da de tar til seg lading raskere.
  • Du kan ikke stole på Biltema.no. Ooopsss, det var visst riktig. For noen måneder siden dukket "mine" batterier opp når jeg søkte etter fritidsbatteri men det gjør de ikke lengre.
  • Det ble påstått at batteriindikatoren viste grønt. Mnjanei, hvis en legger godvilje til så kan der være et lite grønnskjær nedi hullet men andre batteri jeg har hatt har der "lyst" grønt nesten som en lysdiode.
  • "Vårt testapparat koster kr 60.000.- så det er å stole på. Ingen bilverksted har noe bedre enn dette." Den der "contraptionen" er ikke annet enn en reklamasjonsbuster. Jeg har ved flere anledninger opplevd at slike apparat sier at batteriet er helt i orden men en klarer ikke å starte en bil for det. Nytt batteri i samme størrelse og problemet er løst...
-----------------------------------
Svein Hauge
sveinha@mail.com
Mob.: +47 9015 5549
http://www.sveinha.com/
-----------------------------------

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...