Gå til innhold

Lading via tilhengerkontakten


Norwegianwood

Anbefalte innlegg

Vil bare nevne en ting ang. lading i hengerkontakten, lag til en anordning som spretter av (kontakt på batteri til fjærnsyrtbil med avknekt låsing) når, ikkje vist en glemmer av å ta ut ledningen, det er grusomt kjedelig å dra med seg halve ellnettet i carporten eller ødelegge kontakten på bilen (som tåler svært lite)

 

 

Vi snakker ikke av erfaring vel ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

I tillegg til anordning som spretter ut, kan man koble en høylytt dings (alarm/horn/sirene/hva som helst) til tenningskursen (pinne 10) i ladeadapteret. Da hører du forhåpentligvis at du er i ferd med å gjøre noe feil. Klarer du å vekke nabolaget samtidig, skjer det neppe igjen. :)

Vil du gjøre det virkelig avansert, kan du loope pinne 9 og 12 i ladeadapteret. (Vet ikke om pinne 12 er brukt til noe på bilen, men den er ofte ledig.) Så kan du koble et rele som bryter styrestrømmen til startmotoren når det er spenning på pinne 12.

 

Ja, det finnes andre måter å lade på, enn via hengerkontakten. Felles for de fleste er at du enten må kunne åpne bilen, ha montert kontakt tidligere eller så må du krype under bilen og få tilgang til startmotor eller dynamo der. Når du står der med en bil som ikke lar seg åpne pga flatt batteri, og du ikke har montert utvendig ladekontakt, da er det kjekt å vite om muligheten til å lade via hengerkontakten. Så får folk lade så mye eller lite de selv vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vi snakker ikke av erfaring vel ? :)

Alle har vell sett biler med defaledninger henge å slenge ute på veiene vel...

 

Når folk klarer å glemme å ta pistolen fra bensinpumpa ut av påfyllingsrører så vil jeg tro at ladeledninga i hengerfesterlett blir med en travel dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tydelig lapp på førerdøra har gjort nytten for meg i 2 år, min er nå forseggjort med laminering (har lamineringsmaskin på jobben) så den kiler jeg opp i vinduskarmen slik jeg viste på innlegget tidlig i denne tråden;

http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=80702#entry857284

 

Enkelt og greit.

 

Bruker man et litt tykkere ark enn et vanlig kopiark så er det større sjanse for at det sitter skikkelig i dørkarmen, om man ikke har lamineringsmaskin tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tydelig lapp på førerdøra har gjort nytten for meg i 2 år, min er nå forseggjort med laminering (har lamineringsmaskin på jobben) så den kiler jeg opp i vinduskarmen slik jeg viste på innlegget tidlig i denne tråden;

http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=80702#entry857284

 

Enkelt og greit.

 

Bruker man et litt tykkere ark enn et vanlig kopiark så er det større sjanse for at det sitter skikkelig i dørkarmen, om man ikke har lamineringsmaskin tilgjengelig.

Funker det, så lenge man husker å sette den opp i vinduet da......
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

 

Bruk gaffatape.... - men fra spøk til pil&bue - det er ringkabelsko i endene! (som det fremgår av et bilde tidligere i tråden) Forøvrig gir neppe ladestrømmen på disse laderene noen overhengende knallgassfare...

 

Utfordringen med den c-tek greia som bla a Grennes bruker, er jo at laderen da befinner seg utenfor bilen, og det fordrer en garasje. Med en DEFA kobling får man en jordet tilkobling og kan plassere laderen fuktsikkert i batterikassa på førersiden. B)

 

Ringkabelskoene passer ikke på batteriklemmen da den er kon og mutteren som presser den sammen ødelegger kabelskoen. Er det evt. mulig å feste minuspolen til batteriladeren på enden til batterilkabelen (på chassi/jord). Da utgår jo den innebygde temperaturmåleren.

 

Fint om noen kunne lagt ut et bilde av hvordan de har festet seg inn på minusterminalen. +Terminalen har jo ferdig bolteløsning for denne tilkoblingen.

 

IMG_2305.JPGIMG_2303.JPG

Endret av alexf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke kan sette kabelskoen på bolthodet under klemma ville jeg boret et lite hull

i firkantdelen av klemma og satt i en skrue der.

Enig med gaute her. (Ikkje bruk for stor dimensjon slik at den firkandtprofilen blir svak å knekker...) Endret av Mads SL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...