Jump to content
LRforum
Norwegianwood

Lading via tilhengerkontakten

Recommended Posts

Det begrenser seg kanskje hvor mye strøm man kan lde med, gjennom tilhenger kontakt?

Bruker en CTEK MX 25, som skal kunne lade med opp i mot 25 ampere.

 

Har tenkt å, ,med tiden, montere samme plugger, som brukes til lading av gaffel trucker, på et egnet sted i fronten.

Om det finnes noen med beskyttelses deksel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Britene sier maks 15amp på tilhengerkontakten og det er jo mer enn nok til vedlikehold. Jeg har sånn truck kontakt oggi, riktignok står den under panseret og er til startkabel. Dette er en super kontakt, men dekselene til dem er lite tette

Bestilles her: http://www.powerwerx.com/

 

 

Takker, skal nok greie åpne panseret, bare eg slipper knote med batteri deksel og klyper hver gang

 

B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har selv hurtigplugg til Ctek´en som ligger rett ved batteriet. bare å åpne panseret og legge laderen på radiatoren, koble til og lukke panseret.

Lader over natten sånn når det trengs. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har selv hurtigplugg til Ctek´en som ligger rett ved batteriet. bare å åpne panseret og legge laderen på radiatoren, koble til og lukke panseret.

Lader over natten sånn når det trengs. :)

 

Hvor mater du ut skjøteledningen? Kjipt å ha panseret på gløtt hver gang :)

 

Kan jeg spørre hvordan du festet ctek laderen til minuspolen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Holder fortsatt en knapp på DEFA minikontakt. Komplett for under kr 500 får du et utvendig tett stikk som synes lite og du får kabel inn i motorrommet som du kan koble evt c-tek lader til. Bærre lækkert mao! B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Hvor mater du ut skjøteledningen? Kjipt å ha panseret på gløtt hver gang :)

 

Kan jeg spørre hvordan du festet ctek laderen til minuspolen?

Jeg har panseret på gløtt. Ikke problemer med det her hvor jeg bor. :) ellers så har jeg som sagt en comfort kobling til laderen, dvs at det er en plugg tilkoblet pluss og minus på batteriet med tre led pa som blinker grønt, gult og rødt avhengig av tilstand på batteriet. :) da er det bare å koble til med pluggen på laderen og koble til skjøteledningen. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finnes egne innfellingskontakter for CTEK, men jeg er usikker om de er vanntette nok til.feks å felle inn i grillen.

Kan jo monteres på UNDERSIDEN av støtfangeren...

Comfort%20Indicator%20Panel%20M8%201%2C5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har en slik hurtigkontakt som JokerS30 har bilde av, min sitter i grillen og der har den sittet i 2 år eller slikt, gjennom all slags vær og bilvaskemaskin og høyttrykkspyling, funker fint fortsatt.

Skal se om jeg har et bilde liggende av min montert - har original D3-grill og der passer den perfekt på en av sidene - jeg tredde ledningene gjennom først og så selve pluggen til slutt, og som dere ser på bildet over så er den litt høyere ytterst og det var perfekt for akkurat der kom den ikke videre igjennom grillen. Sitter dermed godt fast når jeg stripset ledningene fast på baksiden.

Anbefales.

 

Jeg har forresten også en ferdig tilhenger-kontakt jeg kjøpte fra disco3.co.uk for en tid tilbake som jeg ikke bruker mer pga denne hurtigkoblingen, hvis jeg finner den så er den til salgs :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Her er tilhengerkontakten in action - det er da med en Ctek-kobling på:

IMG_20131223_160808.jpg

 

Og her er hurtigkoblingen, den sitter altså i den smale, nederste grillen:

DSC_0011.jpg

Helt genialt, ikke behov for å åpne panseret.

 

Jeg har for sikkerhets skyld laget denne lappen som er laminert, og som jeg setter på førerdøra når bilen står til lading (joa, den er nok litt myntet på kona, men det er veldig kjekt med en påminnelse selv også!)

lading.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lar du kona kjøre stasbilen, Grennes!?! Galskap! :o:D

 

Jeg har også en Ctek ladeplugg med indikator koblet til batteriet, men ikke innfellingstypen. Har lagt den ut over gummilisten i bakkant av panseret. Der ligger den fint, og er akkurat tilgjengelig for å koble til laderen når det trengs. Den ligger ikke FOR utsatt til heller, siden den ligger innunder kanten på panseret og det er gummilokk på den. Da slipper jeg å ha en dedikert lader fast i bilen, og det er en rimelig løsning. Tror den koster maks 149,- på BilXtra.

 

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan man ikke bare skjøte på den hurtigkontakten som følger med? og så route den ut enten i grillen eller i luftinntaket. Det har jeg tenkt å gjøre.. -en dag..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Setter man bare batteriklemmene til laderen permanent på da? De er jo fjærbelastet men der holder vel. Hvordan er det med lading med lokket til batterikassen på? Går rykter om knallgass under lading..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vet britene lader via tilhengerkontakten. Noen som vet hvilke stikker jeg skal benytte?

Tenkte å lage kontakten selv istedenfor å bestille den.

Da jeg fikk akutt behov for tilleggslading laget jeg en slik ladekabel hvor jeg etter tips fra nettet brukte pinne 9 (+) og pinne 13 (-). Denne kabelen brukte jeg sammen med en 4 A Biltema-lader. Dette fungerte bra. Jeg tror pinne 10 og 11 kun er aktiv når tenningen er på.

 

14503538872950.jpg

 

14503539256191.jpg

 

14503542356832.jpg

 

Nå har jeg fast montert Defa-lader med Defa minikontakt i fronten.

 

14503563962050.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Setter man bare batteriklemmene til laderen permanent på da? De er jo fjærbelastet men der holder vel. Hvordan er det med lading med lokket til batterikassen på? Går rykter om knallgass under lading..

 

Bruk gaffatape.... - men fra spøk til pil&bue - det er ringkabelsko i endene! (som det fremgår av et bilde tidligere i tråden) Forøvrig gir neppe ladestrømmen på disse laderene noen overhengende knallgassfare...

 

Utfordringen med den c-tek greia som bla a Grennes bruker, er jo at laderen da befinner seg utenfor bilen, og det fordrer en garasje. Med en DEFA kobling får man en jordet tilkobling og kan plassere laderen fuktsikkert i batterikassa på førersiden. B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

C-tek laderene er vanntette. IP65.

Stikkontakten på ytterveggen er "bare" IP44.

Har hatt min utendørs her i våteste delen av Bergen kommune flere ganger uten problemer.

Biltema sine "smart"ladere er ikke vanntette. IP20.

De har derimot en som er vanntett. IP68. Kan sjekkes her.

Denne har ikke hurtig kontakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Biltema sine "smart"ladere er ikke vanntette. IP20.

De har derimot en som er vanntett. IP68. Kan sjekkes her.

 

jeg synes 4 amp er litt for lite for våre store batterier, da skal du helst vedlikeholdslade hyppig eller ha hele helgen til rådighet dersom batteriet nærmer seg tomt.

Har selv 7 amp (Ctek Multi XS 7000, heter vel bare 7 eller 7.0 nå).

Edited by grenness

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...