larsste Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 Hei, har kjøpt min første LR, nærmere bestemt en 77 mod serie 3 109. Tenkte så jeg ville dele mine første erfaringer og utfordringer. Etter å ha gått noen år og lest litt på dette utmerkede forumet og dagdrømt om disse bilene fikk jeg endelig tillatelse til å gå til anskaffelse av en sånn. Bilen er ombygd til twincab, men alle originaldelene følger med. Så et par spørsmål. Etter et par problemfrie innkjøringuker begynte den å fuske og mistet en del kraft. Etter kort feilsøking kunne jeg konstatere null kompresjon på bakerste sylinder. Skrudde av toppdekselet, og det viste seg at en ventil stod fast i åpen tilstand (!). Et lite kakk med hammeren og den spratt tilbake. Monterte alt sammen igjen og sjekket ventilklaringen, motoren startet og går som før. Litt mer tikking er det, sannsynligvis fra denne ventilen. Noen som har vært borti lignende? Det skjedde under kjøring merkelig nok. En annen ting er at bilen drar litt mot ene siden når man gir gass for så å dra til den andre når man slipper gassen. Dette er vel sannsynligvis fôringer til bladfjærene? Eller kan det være noe annet som er typisk på disse bilene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Land Rover for alle penga Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 Gratulerer med ny og flott bil . Og legg ut et bilde. Egentelig skriver du det som det kunne vært en brent ventil. Lykke til med gasspådragsproblemet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LRseries_1 Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 Sjekk foringer og at akslene sitter skruddfast til fjærene, er de løse vil bilen vri seg som du beskriver. Motor problemene kan være ventil og styring. Tikkelyden kan komme fra ventil/overføring, men kan også være stempelskjørt. Vanskelig å si uten å ha hørt på motoren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paal Helge Skrevet 16. desember 2015 Del Skrevet 16. desember 2015 Gratulerer med bil! Legg ut bilder - mange bilder? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SimenMS Skrevet 16. desember 2015 Del Skrevet 16. desember 2015 Gratulerer med 109'er Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnTo Skrevet 16. desember 2015 Del Skrevet 16. desember 2015 Gratulerer :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ole C Skrevet 16. desember 2015 Del Skrevet 16. desember 2015 Grattis! Bilder sier mer enn 1000 ord Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
olehenrikfjeld Skrevet 16. desember 2015 Del Skrevet 16. desember 2015 Så mange 77 109 ombygd til twincab kan det vel ikke være her i verden? Det må vel være min gamle? Bra du har kommet deg på forumet :-) Kan ikke si jeg har vært borti det ventiltullet. Jeg byttet toppakning på den for halvannet år siden, og har ellers justert ventiler sånn jevnlig uten at jeg har notert meg de helt store avvikene fra ventil til ventil. Vet ikke hva det kan være. Den har hatt nok olje hele tida? Når det gjelder det andre problemet så er det heller ikke noe jeg kan huske å ha opplevd, men styringa på SIII er jo så upresis at jeg har antageligvis ikke lagt merke til det. Enig med LRSeries_1. Det høres mest logisk ut. Det blir vel mer vandring der enn i foringene til fjærene - de mener jeg å huske at ikke er så verst. Ellers håper jeg du har funnet deg godt til rette i denne engelske herligheten. Sønnen min har såvidt begynt å tilgi meg at jeg solgte den : -) PS: Treff på Furulund på lørdag! ..og hvis du ikke legger ut bilder snart selv så kan det hende jeg åpner opp "arkivet" :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 16. desember 2015 Del Skrevet 16. desember 2015 Brukes det blyerstatning? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
olehenrikfjeld Skrevet 16. desember 2015 Del Skrevet 16. desember 2015 Jeg brukte aldri blyerstatning. Ikke forrige eier heller. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 16. desember 2015 Del Skrevet 16. desember 2015 Det er en bedrift i Barduområdet som bygger om topper til blyfri. Ikke er de dyre heller, men jeg husker ikke bedriftsnavnet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roar Moslet Skrevet 16. desember 2015 Del Skrevet 16. desember 2015 Du tenker på Nordic Motor du Lafte, de holder til på Moen i Målselv kommune. Det var en fugl som påsto at de ikke bygde om topper lengre, men på hjemmesiden deres så skryter de nå av å reparere både topper og motorer. http://www.nordicmotor.no/ Gratulere som Seriebil eier forresten Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aasive Skrevet 16. desember 2015 Del Skrevet 16. desember 2015 Lafterolf: Dem heter Nordic motor as Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ragnarsk Skrevet 16. desember 2015 Del Skrevet 16. desember 2015 (endret) Feilplassert Endret 16. desember 2015 av ragnarsk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
larsste Skrevet 17. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2015 Hei igjen og takk for gratulasjoner Forstår det er en stor ære å ta til seg en seriebil. Jeg skal få tatt litt flere bilder i løpet av helgen. Når begynner dette treffet på Furulund? Når det gjelder tikkingen har jeg gode erfaringer med QMI-behandling, så kan hende jeg tester det på på denne også. Det kan jo hende at denne ventilen henger litt pga koksing eller lignende? (Vet det er omdiskutert, men det får så være). Bladfjærer er noe jeg har null erfaring med, skal gå litt over i helgen og få sjekket. Jeg har lagt merke til at det ikke ser helt likt ut på høyre og venstre side. Er dette normalt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jon71 Skrevet 17. desember 2015 Del Skrevet 17. desember 2015 Gratulerer med ny bil. Vet ikke om det er vanlig på seriebil, men på f.eks. Range Rover er det forskjellige fjærer på fører og passasjersiden. Det er for å kompensere for vekten av føreren. På min Ex-Mil er det samme på begge sider. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
olehenrikfjeld Skrevet 17. desember 2015 Del Skrevet 17. desember 2015 Når jeg byttet fjæra på venstre side fikk jeg ihvertfall spørsmål om jeg var sikker på at det var venstre og ikke høyre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
larsste Skrevet 18. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2015 Ok, det er sikkert riktig da. Har etterhvert funnet meg bra til rette i bilen, litt mer avslappet under kjøring nå en til å begynne med Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Odd Erling N. Eriksen Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Gratulerer med go'bil! Selv kom jeg i skade for å synde forleden; var i beit for en bil, hadde endelig fått kone-pone med på at 4x4 var tingen, men ingen produkter med grønn oval innen praktisk avstand og ingen tid til å dra ned på østlandet etter bil. Resultat: Brått stod det en Land Cruiser 90 uti tunet. Jaja. Flott bil, det er ikke det - men det må være lov å si at den ikke har på langt nær like mye sjel som en LR... På plussiden kommer at den kostet såpass lite at det er plass på bankkontoen til et lite hobbyprosjekt utover våren, og nå har jeg fått ryddet meg plass til å ha et prosjekt på en låve, også. Jeg ser en seriebil i min nærmeste fremtid... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
larsste Skrevet 22. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2015 De har utvilsomt bra med sjel disse bilene ? Her er noen bilder. Men, jeg sliter fortsatt med den bakerste eksosventilen. Den lukker ikke helt, har prøvd å banke og bøye samtidig som jeg dynker den i wd40. Det virker som om den går betydelig tregere enn de andre også. Når jeg trykket ned fjæra må ventilen bankes lett for å følge med ned, (litt knotete forklart). Er det noen som har noe smart triks før jeg skrur av toppen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 (endret) Ventilen burde gli som varm kniv i smør. Motstand =friksjon. Disse greiene beveger fort når en motor går. Vil tro ventilen blir jævlig varm jævlig fort. Må være noe alvorlig galt med ventilstyringa. Hvis fjæra ikke drar ventilen tilbake kan det vel fort bli kollisjon mellom stempel og ventil nedi der, også. Spent på å høre om mulige løsninger på dette. Endret 22. desember 2015 av sveinikr@hotmail.com Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 (endret) Sjekk om fjærspennet ervlik noen av de andre. Med riktig sliten ventilstyring kan symptomene dine stemme. Oljeforbruk og kokset tennplugg er også symptomer. Forøvrig ser det ut som bakfjærene dine er fra to forskjellige produsenter eller dele biler. Har aldri sett disse som par. Endret 23. desember 2015 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard Bratland Erikstad Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 Det er vel dobbele fjærer. Kan den innerste fjæra være knekt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
larsste Skrevet 24. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2015 Den gikk helt fint og minimalt med tikking før dette skjedde. Ikke noe unormalt på tennplugger heller. Jeg får skru av toppen og se. Vegard, mener du bladfjærene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blatherskite Skrevet 24. desember 2015 Del Skrevet 24. desember 2015 Ventilen ser bøyd ut. Anbefaler at topp tas av & fikses før du starter motoren, ellers kan det fort bli veldig dyrt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.