Gå til innhold

109 tommer engelsk anstendighet står på tunet


larsste

Anbefalte innlegg

Hei, har kjøpt min første LR, nærmere bestemt en 77 mod serie 3 109. Tenkte så jeg ville dele mine første erfaringer og utfordringer. Etter å ha gått noen år og lest litt på dette utmerkede forumet og dagdrømt om disse bilene fikk jeg endelig tillatelse til å gå til anskaffelse av en sånn. Bilen er ombygd til twincab, men alle originaldelene følger med.

 

Så et par spørsmål. Etter et par problemfrie innkjøringuker begynte den å fuske og mistet en del kraft. Etter kort feilsøking kunne jeg konstatere null kompresjon på bakerste sylinder. Skrudde av toppdekselet, og det viste seg at en ventil stod fast i åpen tilstand (!). Et lite kakk med hammeren og den spratt tilbake. Monterte alt sammen igjen og sjekket ventilklaringen, motoren startet og går som før. Litt mer tikking er det, sannsynligvis fra denne ventilen. Noen som har vært borti lignende? Det skjedde under kjøring merkelig nok.

 

En annen ting er at bilen drar litt mot ene siden når man gir gass for så å dra til den andre når man slipper gassen. Dette er vel sannsynligvis fôringer til bladfjærene? Eller kan det være noe annet som er typisk på disse bilene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Sjekk foringer og at akslene sitter skruddfast til fjærene, er de løse vil bilen vri seg som du beskriver.

Motor problemene kan være ventil og styring.

Tikkelyden kan komme fra ventil/overføring, men kan også være stempelskjørt. Vanskelig å si uten å ha hørt på motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange 77 109 ombygd til twincab kan det vel ikke være her i verden? Det må vel være min gamle? Bra du har kommet deg på forumet :-)

 

Kan ikke si jeg har vært borti det ventiltullet. Jeg byttet toppakning på den for halvannet år siden, og har ellers justert ventiler sånn jevnlig uten at jeg har notert meg de helt store avvikene fra ventil til ventil. Vet ikke hva det kan være. Den har hatt nok olje hele tida?

 

Når det gjelder det andre problemet så er det heller ikke noe jeg kan huske å ha opplevd, men styringa på SIII er jo så upresis at jeg har antageligvis ikke lagt merke til det. Enig med LRSeries_1. Det høres mest logisk ut. Det blir vel mer vandring der enn i foringene til fjærene - de mener jeg å huske at ikke er så verst.

 

Ellers håper jeg du har funnet deg godt til rette i denne engelske herligheten. Sønnen min har såvidt begynt å tilgi meg at jeg solgte den : -) PS: Treff på Furulund på lørdag!

 

..og hvis du ikke legger ut bilder snart selv så kan det hende jeg åpner opp "arkivet" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen og takk for gratulasjoner :) Forstår det er en stor ære å ta til seg en seriebil. Jeg skal få tatt litt flere bilder i løpet av helgen. Når begynner dette treffet på Furulund?

 

Når det gjelder tikkingen har jeg gode erfaringer med QMI-behandling, så kan hende jeg tester det på på denne også. Det kan jo hende at denne ventilen henger litt pga koksing eller lignende? (Vet det er omdiskutert, men det får så være).

 

Bladfjærer er noe jeg har null erfaring med, skal gå litt over i helgen og få sjekket. Jeg har lagt merke til at det ikke ser helt likt ut på høyre og venstre side. Er dette normalt?

 

243.JPG

 

 

244.JPG

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil. :) Vet ikke om det er vanlig på seriebil, men på f.eks. Range Rover er det forskjellige fjærer på fører og passasjersiden. Det er for å kompensere for vekten av føreren. På min Ex-Mil er det samme på begge sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med go'bil!

 

Selv kom jeg i skade for å synde forleden; var i beit for en bil, hadde endelig fått kone-pone med på at 4x4 var tingen, men ingen produkter med grønn oval innen praktisk avstand og ingen tid til å dra ned på østlandet etter bil.

 

Resultat: Brått stod det en Land Cruiser 90 uti tunet.

 

Jaja. Flott bil, det er ikke det - men det må være lov å si at den ikke har på langt nær like mye sjel som en LR...

 

På plussiden kommer at den kostet såpass lite at det er plass på bankkontoen til et lite hobbyprosjekt utover våren, og nå har jeg fått ryddet meg plass til å ha et prosjekt på en låve, også. Jeg ser en seriebil i min nærmeste fremtid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har utvilsomt bra med sjel disse bilene ? Her er noen bilder.

image.jpegimage.jpegimage.jpeg

 

Men, jeg sliter fortsatt med den bakerste eksosventilen. Den lukker ikke helt, har prøvd å banke og bøye samtidig som jeg dynker den i wd40. Det virker som om den går betydelig tregere enn de andre også. Når jeg trykket ned fjæra må ventilen bankes lett for å følge med ned, (litt knotete forklart). Er det noen som har noe smart triks før jeg skrur av toppen?

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventilen burde gli som varm kniv i smør. Motstand =friksjon. Disse greiene beveger fort når en motor går. Vil tro ventilen blir jævlig varm jævlig fort. Må være noe alvorlig galt med ventilstyringa. Hvis fjæra ikke drar ventilen tilbake kan det vel fort bli kollisjon mellom stempel og ventil nedi der, også.

 

Spent på å høre om mulige løsninger på dette.

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om fjærspennet ervlik noen av de andre.

Med riktig sliten ventilstyring kan symptomene dine stemme.

Oljeforbruk og kokset tennplugg er også symptomer.

 

Forøvrig ser det ut som bakfjærene dine er fra to forskjellige

produsenter eller dele biler. Har aldri sett disse som par.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...