Gå til innhold

Installasjon av Altox Wbus - GSM for Webasto


ehrnst

Anbefalte innlegg

Har tittet en stund etter løsninger for å styre webasto via GSM. Det finnes mange løsninger på problemet, den billigste er nok en enkel portåpner, koblet til "flammeknappen" på timer (som jeg har fra før). Uansett, jeg ønsket å få en litt smidigere løsning. Lenge så det ut til å være danhag, men plutselig kom jeg over en sak. Altox WBUS4. Denne har samme funksjoner som Danhag. Styrer alt av digitale brennere, men den kan også slette feilkoder etc. Jeg tok noen bilder under installasjonen, legger de ut her, kanskje noen andre har interesse av å gjøre det samme. Installasjonen er gjort på min 2005 Range Rover Sport TDV6. Tok ca 4 timer, men da lette jeg etter verktøy og drakk litt kaffe samtidig.

 

Etter noen dager mottok jeg pakken, kontantkort hadde jeg allerede skaffet og aktivert. Første utfordring var å finne en "device" som fortsatt brukte stor type sim, slik at jeg kunne slå av pinkoden. Etter litt leting fant jeg noe greier i skuffen

IMG_20151210_133756.jpg

 

IMG_20151213_145850.jpg

 

Et par dager senere hadde jeg muligheten for å installere greiene. Fra før, er bilen utstyrt med webasto (1533) timer og en form for viftestyring (muligens russian market kit) Jeg valgte å føre de nye ledningene sammen med de fra timeren. Først fikk jeg nappet av deksel under rattsatmmen. Pass på her at du ikke mister klipsene som sitter på. Dekselet er bare å nappe av i toppen.

 

IMG_20151213_175902.jpg

 

Etter jeg tok av panelet fant jeg ut hvor ledningene fra timeren var lagt. Bestemte meg for å bruke samme hullet i torpedoveggen, men først måtte jeg forlenge lednigene. Heldigvis, har jeg holdt på mange timer med ledninger før, derfor hadde jeg også en pose full av kabler i assorterte farger. Jeg brukte tilsvarande farger som controlleren ble levert med. Blå for wbus

 

IMG_20151213_153909.jpg

 

Litt lite/dårlige bilder videre i prosessen, men jeg fikk dratt i gjennom ledningene fra innsiden (KNOT).

IMG_20151213_160548.jpg

 

Grønn, svart og blå. Hadde dessverre ikke rød kabel, men ble grønn med rød stripe. Videre tredde jeg på en strømpe, slik at det hele ser litt bedre ut, sånn i tilfelle noen skulle titte på bremsevæskenivået...

 

IMG_20151213_161652.jpg

 

Fra før, var kabelmatten til timeren stripset opp mot bremserørene. Jeg fjernet de gamle stripsene, og la "mine" kabler og timerens sammen

 

IMG_20151213_162420.jpg

 

Når de nye ledningene var ført ut av batterikassen, så skal en ledning direkte til batteriet, mens wbus og jord skal mot webastoen. Jeg tok av alle de gamle stripsene, snittet opp isolasjonen på webastokabelen og trakk den blå og svarte gjennom ekisterende strømpe. Dette tok litt tid...

IMG_20151213_165000.jpg

 

Videre satte jeg en kabelsko på jordingsledningen og koblet dent til jordingspunkt på innerskjermen. Samtidig, skulle jeg sammenføye de to wbus-kablene. Jeg lette hele verksteded rundt, uten å kunne finne esken som inneholdt sånne kontaktpinner. Jeg tenkte å bytte ut den originale og legge begge to inn. Nok om det, den nest beste løsningen ble å bruke litt loddetinn. Isolasjonen var allerede brutt etter en diagnose hos chokolademann.

 

 

IMG_20151213_170351.jpg

 

Nå gjensto det bare å koble på strøm. Jeg brukte samme metode å førte ledningen via den fra timeren bort til batterikassen. byttet ut kabelskoen og la begge ledningene inn. Ristet litt på hode over den som monterte dette da bilen ble levert ny. Uisolerte kabelsko, fysj.

 

IMG_20151213_172216.jpg

 

 

Tilbake i bilen, tid for en funksjonstest. på baksiden av panelet til venstre i bilde er modulen plassert, men medfølgende borrelås. De to siste kablene har jeg droppet å bruke. Kan brukes til LED, kupévifte etc.

IMG_20151213_172428.jpg

 

Da var alt montert, jeg ringte bilen, og webastoen fyrte, men viftene i bilen var det ikke liv i. Timeren var også litt rar. Etter å ha tittet litt i dokumentasjonen mått jeg gjøre noe config.

 

Bind1/B1 - interfere with other controls, vips ble det liv i coupeviftene, timeren var også på stell. "TELE"

 

IMG_20151213_192625.jpg

 

Etter det, gjensto det vel bare å lukke panseret og rydde opp verktøy.

 

 

IMG_20151213_174849.jpg

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa litt pa den samme saken selv, sa den fungerer altsa bra?

Men hvprdan har Du koblet opp, slik at kupevifta starter opp, eget kit da eller?

 

Var ikke gale pris pa ebay......

 

:)^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg har bare hatt den operativ et døgn, men den starter jo opp, så ja. den fungerer helt fint :)

 

det er webasto kitet som styrer viften. jeg vet ikke hvilket opplegg det er, ble montert før bilen ble levert. Sannsynligvis et slikt russian market kit, eller så har noen programmert en IPCU for å styre viftene. Dette fungerte så fort jeg slo på innstilligen, interfere with other controls. Før det, startet bare brenneren. Jeg må ta å rote litt mer i bilen for å finne ut hva som er montert. foreløpig har jeg ikke sett noen bokser, så det er mye som tyder på at det er montert dette russiske kitet (inneholder en sw update for hvac)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det blir en slik på meg også.

Prismessig ikke så gale i forhold til BAS sin utgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en PM om hvordan den var i bruk. For det første, kan jeg si at plasseringen min har gått litt ut over dekningen. Skalaen går fra 0-31, i garasjen hjemme har jeg 8, nå, på hytta sier den 11. Telefonen min har ca 70% dekning om det går an å si. Uansett, så trenger den i utgangspunktet bare å motta SMS eller en samtale. Jeg har ikke satt den opp med nettilgang. For telefon, har jeg aktivert meny. Det betyr at jeg kan taste #1 for å starte, #2 for status #3 for kreditt (kontantkort) SMS kan gjøre all config, samt slette/lese feilkilder osv. Alternativt kan du sette den opp med nettilgang og styre den slik, eller med en SMS basert app. Her er thermo call fra webasto

 

received_10156495223595647.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Du kan også bruge denne adresse til at styre fyret med, så kan du også slette fejl koder i din Altox WBUS-4 brug denne adresse på din mobil http://altox.by/wbus_en/

jeg har installeret nogle stykker efterhånden, og det er lige til at gå til, tager under 1 time.. så jeg kan kun anbefale altox Wbus-4

 

jeg købte nogle stykker sidst jeg var i Rusland :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

På 8 pinns kontakten på Webastgoen er det pinne nummer 2 som skal være W-bus kommunikasjon på.

Er du heldig går det en rød ledning fra den pinnen og inn i kabelmatten for å bli avsluttet på pinne nummer 7 i OBDII kontakten under rattet.

wiki1_FBH%20connector.JPG

Var kablet som standard på de første årgangene av D3 før LR ble lei av alle problemene med styringen av Webasto.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin til sitt bruk joran.

 

Td5 har som standard Webasto som kun trenger +12V signal for å starte brenneren, så der fungerer det aldeles utmerket

Nyere Webastoer bruker ikke 12V signal til å starte brenneren.

De bruker et bus telegram(datasekvens om du vil). Da må det lages ett slikt telegram og sendes.

Det gjør ikke den du har montert.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...