ehrnst Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 Har tittet en stund etter løsninger for å styre webasto via GSM. Det finnes mange løsninger på problemet, den billigste er nok en enkel portåpner, koblet til "flammeknappen" på timer (som jeg har fra før). Uansett, jeg ønsket å få en litt smidigere løsning. Lenge så det ut til å være danhag, men plutselig kom jeg over en sak. Altox WBUS4. Denne har samme funksjoner som Danhag. Styrer alt av digitale brennere, men den kan også slette feilkoder etc. Jeg tok noen bilder under installasjonen, legger de ut her, kanskje noen andre har interesse av å gjøre det samme. Installasjonen er gjort på min 2005 Range Rover Sport TDV6. Tok ca 4 timer, men da lette jeg etter verktøy og drakk litt kaffe samtidig. Etter noen dager mottok jeg pakken, kontantkort hadde jeg allerede skaffet og aktivert. Første utfordring var å finne en "device" som fortsatt brukte stor type sim, slik at jeg kunne slå av pinkoden. Etter litt leting fant jeg noe greier i skuffen Et par dager senere hadde jeg muligheten for å installere greiene. Fra før, er bilen utstyrt med webasto (1533) timer og en form for viftestyring (muligens russian market kit) Jeg valgte å føre de nye ledningene sammen med de fra timeren. Først fikk jeg nappet av deksel under rattsatmmen. Pass på her at du ikke mister klipsene som sitter på. Dekselet er bare å nappe av i toppen. Etter jeg tok av panelet fant jeg ut hvor ledningene fra timeren var lagt. Bestemte meg for å bruke samme hullet i torpedoveggen, men først måtte jeg forlenge lednigene. Heldigvis, har jeg holdt på mange timer med ledninger før, derfor hadde jeg også en pose full av kabler i assorterte farger. Jeg brukte tilsvarande farger som controlleren ble levert med. Blå for wbus Litt lite/dårlige bilder videre i prosessen, men jeg fikk dratt i gjennom ledningene fra innsiden (KNOT). Grønn, svart og blå. Hadde dessverre ikke rød kabel, men ble grønn med rød stripe. Videre tredde jeg på en strømpe, slik at det hele ser litt bedre ut, sånn i tilfelle noen skulle titte på bremsevæskenivået... Fra før, var kabelmatten til timeren stripset opp mot bremserørene. Jeg fjernet de gamle stripsene, og la "mine" kabler og timerens sammen Når de nye ledningene var ført ut av batterikassen, så skal en ledning direkte til batteriet, mens wbus og jord skal mot webastoen. Jeg tok av alle de gamle stripsene, snittet opp isolasjonen på webastokabelen og trakk den blå og svarte gjennom ekisterende strømpe. Dette tok litt tid... Videre satte jeg en kabelsko på jordingsledningen og koblet dent til jordingspunkt på innerskjermen. Samtidig, skulle jeg sammenføye de to wbus-kablene. Jeg lette hele verksteded rundt, uten å kunne finne esken som inneholdt sånne kontaktpinner. Jeg tenkte å bytte ut den originale og legge begge to inn. Nok om det, den nest beste løsningen ble å bruke litt loddetinn. Isolasjonen var allerede brutt etter en diagnose hos chokolademann. Nå gjensto det bare å koble på strøm. Jeg brukte samme metode å førte ledningen via den fra timeren bort til batterikassen. byttet ut kabelskoen og la begge ledningene inn. Ristet litt på hode over den som monterte dette da bilen ble levert ny. Uisolerte kabelsko, fysj. Tilbake i bilen, tid for en funksjonstest. på baksiden av panelet til venstre i bilde er modulen plassert, men medfølgende borrelås. De to siste kablene har jeg droppet å bruke. Kan brukes til LED, kupévifte etc. Da var alt montert, jeg ringte bilen, og webastoen fyrte, men viftene i bilen var det ikke liv i. Timeren var også litt rar. Etter å ha tittet litt i dokumentasjonen mått jeg gjøre noe config. Bind1/B1 - interfere with other controls, vips ble det liv i coupeviftene, timeren var også på stell. "TELE" Etter det, gjensto det vel bare å lukke panseret og rydde opp verktøy. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 Sa litt pa den samme saken selv, sa den fungerer altsa bra? Men hvprdan har Du koblet opp, slik at kupevifta starter opp, eget kit da eller? Var ikke gale pris pa ebay...... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ehrnst Skrevet 14. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2015 Hei, Jeg har bare hatt den operativ et døgn, men den starter jo opp, så ja. den fungerer helt fint det er webasto kitet som styrer viften. jeg vet ikke hvilket opplegg det er, ble montert før bilen ble levert. Sannsynligvis et slikt russian market kit, eller så har noen programmert en IPCU for å styre viftene. Dette fungerte så fort jeg slo på innstilligen, interfere with other controls. Før det, startet bare brenneren. Jeg må ta å rote litt mer i bilen for å finne ut hva som er montert. foreløpig har jeg ikke sett noen bokser, så det er mye som tyder på at det er montert dette russiske kitet (inneholder en sw update for hvac) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 Kanskje det blir en slik på meg også. Prismessig ikke så gale i forhold til BAS sin utgave. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ehrnst Skrevet 14. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2015 Bas har ikke gsm, noe som for meg var en deal breaker Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Geir K.H. Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 Bas har da gsm:) jeg har det i min D3. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ehrnst Skrevet 15. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2015 Jasså? Ser ikke det er å få kjøpt nå gammel version? praesto har heller ikke, men kan lage. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Geir K.H. Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 Den var mobtertinn når jeg kjøpte bilen, og mener det er Glenn som har montert/levert. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ehrnst Skrevet 15. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2015 Skjønner. Det er hvertfall ca ett år til det er klart med noen ny boks med gsm fra bas, etter hva jeg blir fortalt. Denne er et alternativ til danhag, som mange er kjent med Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ehrnst Skrevet 18. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2015 Fikk en PM om hvordan den var i bruk. For det første, kan jeg si at plasseringen min har gått litt ut over dekningen. Skalaen går fra 0-31, i garasjen hjemme har jeg 8, nå, på hytta sier den 11. Telefonen min har ca 70% dekning om det går an å si. Uansett, så trenger den i utgangspunktet bare å motta SMS eller en samtale. Jeg har ikke satt den opp med nettilgang. For telefon, har jeg aktivert meny. Det betyr at jeg kan taste #1 for å starte, #2 for status #3 for kreditt (kontantkort) SMS kan gjøre all config, samt slette/lese feilkilder osv. Alternativt kan du sette den opp med nettilgang og styre den slik, eller med en SMS basert app. Her er thermo call fra webasto Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fyfasan Skrevet 21. april 2016 Del Skrevet 21. april 2016 Du kan også bruge denne adresse til at styre fyret med, så kan du også slette fejl koder i din Altox WBUS-4 brug denne adresse på din mobil http://altox.by/wbus_en/ jeg har installeret nogle stykker efterhånden, og det er lige til at gå til, tager under 1 time.. så jeg kan kun anbefale altox Wbus-4 jeg købte nogle stykker sidst jeg var i Rusland :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NorwegianDisco Skrevet 10. november 2016 Del Skrevet 10. november 2016 Finner ikke wbus-ledningen... Har ikke den blå/sorte kabelen. Noen med gode råd? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jarle F Skrevet 10. november 2016 Del Skrevet 10. november 2016 På 8 pinns kontakten på Webastgoen er det pinne nummer 2 som skal være W-bus kommunikasjon på. Er du heldig går det en rød ledning fra den pinnen og inn i kabelmatten for å bli avsluttet på pinne nummer 7 i OBDII kontakten under rattet. Var kablet som standard på de første årgangene av D3 før LR ble lei av alle problemene med styringen av Webasto. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
joran Skrevet 16. november 2016 Del Skrevet 16. november 2016 Kjekt å styre webastoen via mobil! jeg monterte en slik gsm switch og styrte den via mobilapp http://www.waferstar.com/en/GSM-auto.html den har 2 releer, så har man en til overs dersom man har noe mer man vi styre via mobilen, jeg koblet noen lys til det siste releeet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jarle F Skrevet 16. november 2016 Del Skrevet 16. november 2016 Fin til sitt bruk joran. Td5 har som standard Webasto som kun trenger +12V signal for å starte brenneren, så der fungerer det aldeles utmerket Nyere Webastoer bruker ikke 12V signal til å starte brenneren. De bruker et bus telegram(datasekvens om du vil). Da må det lages ett slikt telegram og sendes. Det gjør ikke den du har montert. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
joran Skrevet 17. november 2016 Del Skrevet 17. november 2016 (endret) Ja jeg er ikke fullt så moderne :-) Endret 17. november 2016 av joran Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fyfasan Skrevet 28. november 2016 Del Skrevet 28. november 2016 eller kig på https://altox-europe.eu/ der kan du også købe Altox Wbus-5 du kan også får Altox Wbus-5 styremoduler med indbygget GPS tracker nu. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
moparman Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 Hvor finner jeg device id til altoxen. For og legge inn i altox appen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.