Gå til innhold

ML270CDI dieseltrøbbel


SveinHa

Anbefalte innlegg

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Målt strøm fram til dysene så de åpner? Jeg skrur på ML hver helg så jeg kan nok litt av dette.


Og du har diesel fram til dysene. Vi har nok en diesel-lekkasje på vår, koble opp en el pumpe foran filter, da hører du om den suger og pumper fælt, måler og ser att du har strøm fram til dysene, er det ikke det, så kan det være bakre tenningsstykke. Når den får diesel fram til dysene, og dysene åpner, så går den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er ikke spenning fram til dysene før kam og veivsensorene er synkronisert. Noen ganger kan jeg kinne batteriet tomt uten å få start men de gangene den vil starte så kommer der spenning på dysene i det øyeblikket den starter. Samme når jeg ser i STAR, i det øyeblikket sync går på starter den.

 

Helt tydelig at det er ECU som hindrer start og at det er kam/veivsensorene som er årsaken. Begge sensorene er nye.


Skiftet kamsensoren i dag (tjuvlånte av naboen) uten endring. Tok ut veivsensoren og den så helt fin ut uten skader e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakre tenning.


Ja, men det gjør den uansett om den er defekt, det er flere punkter ut bak på den, den ene er til dyser, er det noe galt der, får ikke dysene strøm


Det er jo strøm inn, ut til div instrumenter, til dyser, og til starter, men det er som sagt aldri godt å si med de bilene der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjorde vi, kobla den opp før filter, løsna dyse rør nr 1, så det kom diesel, skrudde det til, gløda og den starta med en gang, før vi gjorde det da låt sånn som din. Da koblet vi vekk el pumpa, og den har starta hver gang siden. Men de bila der er mildt sagt jævlig uforutsigbare.


Du får stå på, ikke mist motet, og stå på, det er bare en liten fillefeil et sted. ECU slår vel ut på en test?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMAG1341.jpg


Ser "Engine speed" indikerer 98, skal være 200-300 og slik virker det også. Startmotoren virker sprek og potent...


Kan jo tyde på veivsensor...

 

...men samtidig starter den på startgass og noen ganger av seg selv også. Så lenge den starter funker den helt 100.

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er mer en 12 grader forskjell mellom veiv og kam så får du slike feil.

Trykksensor Y 74 vil da bli stående åpen slik at motor ikke skal starte, dette grunnet mulighet for mekaniske skader

 

Ta av toppdeksel og se hvorledes kjede og drev ser ut,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste på nett at om kam og veiv kom langt nok ut av sync ville det generere en feilmelding men jeg har ingen feil i EDC-systemet.

 

Der er ikke Y75 på min så jeg antar at når Y75 ser ut til å lukke så er det egentlig Y74 som åpner helt. Trykket faller da til rundt 50.

 

Heftig jobb å ta av toppdekselet på denne her... Dysene må vel ut og nye strekkbolter og kobberringer...


Start på startgass = bytt veivsensor
Har vel skrevet det tidligere og mener jeg.

 

Veivsensor ER ny men jeg heller nok til den likevel, spesielt med tanke på turtallsnålen, turtall i STAR og sync meldingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ut kjede strammer, har du flaks så kan du se om den jobber i ytterste stilling. Stempelet vil normalt være blankt i arbeidsområdet.

 

Ettersom du kan lese alle sensorer og innimellom ha et noenlunde korrekt railtrykk så heller jeg sterkt til mekanisk feil.

 

Bruk kun startgas om du har madrassen full av penger B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Endelig i mål B) Ruklebeistet har startet som et skudd 10+ ganger i dag.

 

Beit meg merke i "Engine speed" på 98 i STAR-bildet i innlegg #43 og at normal hastighet på startmotoren skal være 200-300 rpm. Startmotoren virker frisk og rask som bare det så jeg er HELT sikker på at turtallet virkelig er i riktig område men måles feil.

 

  1. Nå har jeg kjøpt en ny Stark veivsensor som ikke endret noe som helst på startvilligheten.
  2. Lånte en veivsensor som virker fra naboen uten at den virket hos meg.
  3. Kjøpte enda en ny veivsensor, Bosch denne gang, og da braker den i gang akkurat som den skal.
  4. Med alle veivsensorene har bilen startet på startgass og jeg har kjørt mange mil med den uten et feilslag. Mistenker at alle de første sensorene kanskje har vært litt for spenningsavhengige til å virke med startmotoren i drift mens Bosch sensoren tåler litt lavere spenning uten å feile...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...