Gå til innhold

Snowflake - 2000 Defender 110


Mastermo

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Da har jeg endelig funnet et brukbar navn på bilen så da er det bare å sette i gang prosjekttråden.

 

Navnet kommer fra noe så enkelt at jeg er glad i snø og at jeg mener at hver bil er unik uavhenging av hvor mange "like" biler det finnes.

 

Litt forhistorie:

Jeg hadde en tråd under kjøpes som lød som følger: "Defender til 50 000,-". Den var basert på en tidligere "ønsket kjøpt" under kjøpes. Under den tråden ble det litt diskusjoner om det faktisk var mulig ut ifra det jeg hadde satt som krav. Kravene var ganske greie men kanskje litt håpefulle til den prisen. Kraven jeg satte var vel at motoren skulle gå og minst mulig rust da jeg ikke kan å sveise (enda). :)

 

"Defender til 50 000,-"

http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=79015&p=838850

 

Den første tråden tror jeg er blitt slettet.

 

Som sagt så var ikke odsen så stor at jeg skulle få meg en bil med det første. Men jeg holdte motet opp og plutselig en dag fikk jeg et tips om en bil som ønsket å bytte eier. Jeg ringte med en gang og selger virket som en grei kar og han var ivrig på å selge. Vi ble raskt enige om pris og fremgangsmåten for kjøp og overtakelse.

 

Bilen skulle på EU-kontroll før jeg overtok, bare for å gi meg en indikasjon på tilstanden da jeg ikke hadde sett bilen på nært hold selv.

 

Selger byttet da, før kontrollen, bremsekalipere fremme.

 

Da bilen skulle på EU-kontroll så ville ikke bilen starte. Verkstedet som skulle foreta kontrollen kom med diagnose og fant noen feilmeldinger som nevnte ECU`en men fikk aldri noe klarhet i det. Så bilen ble stående uten noen EU-kontroll.

 

Jeg bestemte meg for at jeg skulle ha bilen og ble enig om at jeg kommer å henter, altså kjøper den usett. Den avgjørelsen ble tatt på bakgrunn av de bildene jeg har sett, en veldig hyggelig selger og en pris som tilsa at dette var et godt kjøp.

 

 

Litt om bilen:

 

Type 110 9 seter

Modell: 2000

Motor: TD5

KM.stand: 225 000

Farge: Blå/grønn avhengig av lyset. Skal ta å sjekke opp fargekoden.

Tilstand ved henting:

- Starter ikke - ukjent årsak

- Ikke EU-godkjent

- Rust i dørene

- Noe rust rundt om i karosseri

- Ramma virker å være i ok tilstand

- Mye fukt i bilen og lukter kjeller.

Planen VAR for 2015:

- Få start på bilen

- Få bilen EU-godkjent

- Avskilte bilen før nyttår

- Sette inn bilen i Klubbhuset på mekkeplass.

Planen for 2015 pr. dags dato er å få start på bilen, eller rettere sagt, få start på bilen hver gang jeg prøver.

Kommer tilbake til dette om tre poster ca. Neste post vil handle om henting av bilen og kommer straks ut, da med bilder. :)

Med vennlig Land Rover hilsen

Simon Mastermo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med kjøp av bil! Som jeg skrev i september; Det dukker alltid opp noe innenfor det budsjettet du hadde for kjøp av bil.

Ser frem til å følge med på tråden her. Likte begrunnelsen for navnet du valgte på bilen. Ingen er like. Alle biler er unike - også eierne ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Paal! Håper du ikke blir skuffet. :)

 

Nei Erik, det var ikke de denne gangen. Selv om de har sikkert påvirket meg på noen måte, som f.eks å se Frost-filmen 100 ganger. :)

Når det gjelder lesing så satser jeg på at det blir bra, blir sikkert ikke like mange oppdatering som i din tråd men skal prøve å holde den oppdatert.

 

 

Simon :)

 

 

Endret av Mastermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KAP 01 - Henting

 

Da jeg hadde bestemt meg for å hente bilen var det bare å låne seg en henger og en kjekk kar som man kunne øvelseskjøre med.

 

Joda, jeg er over 18år. 30 år for å være nøyaktig men jeg hadde ikke KL. BE, hengerlappen, så kunne ikke dra så stor henger. Men fant ut at det finnes ingen begrensninger, opp til 3.5 tonn, når man skal øvelseskjøre så lenge han du øvelseskjører med har det rette sertifikatet. :) Dermed fikk min far være med på en hærlig tur og retur langs E39, Trondheim (Malvik) - Molde.

 

Fikk lånt meg en henger på Fannrem til 600kr døgnet. Det var en bra pris for en utrolig bra henger, stødig som fy selv med Defender`n lastet på.

 

Her er vi på fergeleiet på Halsa og venter.

snowflake 0002

snowflake 0001

Faderen

snowflake 0003

Og sønnen - altså meg

snowflake 0004

Vogntoget :)

snowflake 0005

Turen gikk veldig greit og med fint vær så var det bare kos å kjøre E39. Det var 10 år siden siste jeg hadde kjørt der.
Vi fant greit frem til det gamle hjemstedet til Defender`n og jeg var utrolig spent siden jeg kun hadde sett den på bilder.

snowflake 0006

snowflake 0007

snowflake 0008

Bilen så hel og grei ut ved første øyekast men den hadde litt mere rust enn det jeg hadde håpet på. Den luktet av fukt, som en gammel kjeller.
Som nevnt så startet ikke bilen ved EU-kontrollen og heller ikke nå ved henting. Men motoren gikk fint rundt på starteren.
At motoren gikk runt og at starteren er såpass sterk så brukte vi den til å kjøre den opp på hengeren. Heldigvis var det rikelig med strøm på batteriet.

snowflake 0009

snowflake 0010

Fikk låne hjulstropper av hengerutleie, men da under den avtalen at jeg erstattet stropper som ble skadet.
I tillegg til fire hjulstropper så hadde jeg kjøpt inn fire fire og et halvt tonns stropper til å ha direkte i bilen.
Turen tilbake ble litt mer hasardiøs da det ble mørkt og begynte å regne. Merket at veien virket plutselig mye smalere med så stor henger og så stor vekt bakpå i vanskelige kjøreforhold på E39.

snowflake 0011

 

snowflake 0013

Ble tid for kaffe og svele når vi skulle forlate ferga. Ble en vel fortjent middag på ferga og, karbonader og potetstappe, sponset av faderen. :)

snowflake 0014

Like før man kommer til Sveberg, i Malvik kommune, der jeg bor, så kjører man forbi en av statens vegvesen sine vekter. Vi tenkte det kunne være morsomt å stoppe innom for å sjekke vekta.
Første bilde viser vekten på bilen og andre bildet viser vekten på hengeren.

snowflake 0015

snowflake 0016

Vel framme måtte vil gjøre litt finmanøvering for å få lasten av bilen på gårdsplassen, men vi fikk det til til slutt. Og etter en lang dag så var bilen endelig kommet hjem. :)

snowflake 0017

snowflake 0018

 

 

Med venlig LR hilsen

Simon Mastermo

 

 

I neste kapittel: Generell inspeksjon

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til alle!

 

@Stig: Cobar Blue er notert og jeg må si jeg er veldig fornøyd med fargen selv. Tror det er eneste jeg har sett "live" med denne fargen, men så er jeg jo ung i LR-verden. :)

Når det er sagt, og her er det sikkert mange som ikke er enige, så syns jeg hvit Defender med svarte detaljer er det fineste for tia.

Men slapp av, det er 99% sikkert at jeg ikke blir å bytte farge, når den en dag får et nytt lag med lakk. For det som er 100% sikkert er at lakk det trenger den. :)

 

 

@Paal: Da vi er inne her på sosiale medier så syns jeg det er greit, som du sier, å se personene bak bilene. Det kan jo hende man møter dem utenfor LRF. :)

 

@Espen: Å finne nullpunktet tror jeg blir en hel del jobb i seg selv og jeg blir å starte med det driftsmessige. Utseende og stash`et får komme til slutt. :)

 

 

Som @Espen sier så blir det å finne nullpunktet, da jeg ikke er mekaniker av yrke så blir det sikkert mange spørsmål her inne og i NLRK sammenheng. Men jeg har funnet et veldig bra YouTube kanal som heter Land Rover Toolbox.

Her er linken for de som er interessert: https://www.youtube.com/channel/UCUzhq7wizshOcST2Pl-mK7A

Han er veldig grundig når han forklarer så det er perfekt for slike som meg som ikke gjør dette til daglig.

 

@Ronny og @Erik: Har lest trådene deres og de har vært til stor inspirasjon for å starte på eget prosjekt og egen prosjekttråd. Takker dere for fine tråder! :)

 

 

God helg til alle!

 

Simon

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei,

 

Som jeg lovet, her kommer "Generell inspeksjon".

 

Blir å ta en grundigere underbileninspeksjon når den kommer inn i garasjen igjen. Lar D3`en stå inne i garasjen for å slippe kaldstart hver dag.

 

Tror jeg lar bildene tale for seg selv.

 

snowflake 0019

snowflake 0020

snowflake 0022

snowflake 0023

snowflake 0024

snowflake 0025

snowflake 0027

snowflake 0028

snowflake 0029

snowflake 0030

snowflake 0031

snowflake 0033

snowflake 0034

snowflake 0035

snowflake 0037

snowflake 0039

snowflake 0041

snowflake 0043

snowflake 0045

snowflake 0046

snowflake 0048

snowflake 0050

snowflake 0051

snowflake 0052

snowflake 0053

snowflake 0054

snowflake 0055

snowflake 0056

snowflake 0058

snowflake 0059

 


snowflake 0060

snowflake 0061

snowflake 0062

snowflake 0063

snowflake 0064

snowflake 0065

snowflake 0066

snowflake 0068

snowflake 0069

snowflake 0070

snowflake 0073

snowflake 0074

snowflake 0075

snowflake 0076

 

Endret av Mastermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Releet som det er bildet av er hovedreleet og vibrerer pga jordingsfeil. Får ikke startet bilen når dette skjer.

 

Har ikke fått feilsøkt så mye rundt jordingsfeilen, men har funnet en måte å kunne starte den.

Skal få lagt til en video neste gang en morsom video som angår denne jordingsfeilen. :)

 

 

Rust:

Når det gjelder rust så tenker jeg å tar alt rundt om og lar dører stå til sist. Lurer på om jeg da blir å bestille 4 nye dører men avventer til den tid kommer.

 

Vannlekasjer:

- Takluke (litt)

- Bak pedalplate, kommer vel kanskje fra vinduspakning?

 

 

Oljelekasjer:

- Styresnekke? usikker på navn.

- Topplokk

-Venstre pokal pakning?

 

Det er flere olje lekasjer under og vil ta bilder av dette også når den kommer inn i garasjen.

Har latt D3`en stå inne i det kalde været for å slippe de værste kaldstartene.

 

Har i tillegg gjort litt arbeid på D3`en så lite er gjort på Defender`n siden denne generelle inspeksjonen i høst.

 

 

 

 


@Svein, Det er litt kaos ja, vet ikke hvem som har "tuklet" med ledningsnettet sist.

 

Er en power box der og to bokser til webastoen. Lurer også på om ledningsnett til motor er blitt byttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass med rust, ja. Du kan vel bare la drene henge på og bestille nye dører når kronekursen blir bedre igjen? :) jeg har sveiseapparatet bak i p38 nå. Bare å låne ;)

 

Vått bak pedalene kan komme av vinduspakning, vindusrammelist og dekselet over clutchjusteringen på mastersylinderen under panseret :) men var ikke rare greiene om det bare var det på bildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...

Her har det skjedd lite men bilen er fortsatt på gården og uten skilt.

 

For en liten oppdatering så kan man sjekke ut @landroverdrive på Instagram eller landroverdrive.com

 

Gjerne følg meg hvis dere liker kontoen. 

 

Hvis jeg får 500 følgere før min kone så får jeg kjøpe meg sveiseapperat til jul. 

 

Dette:

Lincoln speedtech 200c

 

Endret av Mastermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...