Gå til innhold

Lysforbedring P38


GeBe

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/slik-faar-du-bedre-lys-paa-bilen/a/10055008/

 

Jeg antar at det denne artikkelen beskriver ikke passerer sensorene i elektronikken på en P38 uten problemer. Men absolutt interessant alternativ til falske xenon osv. Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sensorene vil nok tro at pærene er gått. Releet belaster kun den ene kretsen og jeg vil tro et det er betydelig for liten last til å trigge sensoren. Den andre kretsen forblir ubelastet og vil garantert gi feilmelding.

 

På 90en min SKAL jeg ha et slikt sett for å spare lysbryteren i tillegg til bedre lys.

 

Til hovedlyktene kjøper jeg alltid de dyreste pærene av kurant merke som lover mest lys. Biltema hovedlys er EKTE dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osram nightbreaker har jeg brukt i mange år, de holder veldig lenge. Billigst er de på Clas Ohlson.

De ga godt lys på min gamle P38, såfremt lykteglassene var våtslipt og polert tilbake til nye.

 

Biltema pærer eksploderer omtrent minutter etter innsetting. Da får du sånt hvitt belegg inni lykta som er nesten brent fast i reflektor og glass.

Har montert Biltema ekstralys og satte umiddelbart inn nye Osram nightbreaker pærer. Da ble det saker som holder ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vil fungere på P38 også men pærevakta vil gjerne trigges. Det kan man unngå med en motstand parallelt med releet. Det de som bytter ut glødetråd med LED kaller CAN-bus. (Men det har ingenting med CAN-bus å gjøre) Og man bruker selvsagt en krets per lykt. Hvor stor motstanden skal være vet jeg ikke. Det kommer an på hvor følsom pærevakta er. Det vil si hvor lav effekt (W) den tolererer før den påstår at pæra har gått. Er man heldig holder det med reléet. Pass på å bruke relé med diode over spolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ettermonterte xenon lysinnsats på min p38. Den hentet ekstern strøm og brukte kun strømmen fra originalopplegget som styrestrøm. Altså alt for lite forbruk. Det gikk helt fint. Fikk feilmelding første gang jeg satt på lyset, og ikke ellers. Det kom ikke stadig blinkende meldinger i displayet og hver gang jeg skiftet til fullys.

 

Et lite ding når du starter bilen eller setter på fullys første gangen er helt til å leve med for så mye bedre lys.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På eldre biler med pærevakt følte de oftest på forskjellen på forbruket mellom høyre og venstre pære.

Om det er denne løsningen på P38 vet jeg ikke.

Men symptomene til KetilDisco kan passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...