Gå til innhold

Vår RR P38 - STORM


JokerS30

Anbefalte innlegg

De har vært veldig bra på kvalitet før. Ser de har flere opprinnelsesland, så regner med at de kjøper inn fra forskjellige steder. Opplevde samme med endeledd fra samme leverandør på defenderen også, mens kyllingbein har holdt i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 509
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Må korrigere meg selv, av en eller annnen grunn har jeg IKKE kjøpt Lemfoerder, men OEM kvalitet av kyllingbein.

Fabrikatet på posen var Lemfoerder, men det sto stemplet MEYLE på selve biten. 

Uansett - en bagatell. Jeg kjøper en ny, og ferdig med det !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er slik at merkene utvannes av underleverandører, en viktig forskjell som er lett å se på disse endeleddene er at de av litt høyere kvalitet har i det minste en mulighet til å holde igjen kulen for montering / demontering ( unbrakospor i center ). Har sett de uten / med kombinasjon låsemutter, så kan de bli noe plagsom å montere.

Det er nok litt svindel i delebransjen også, høres ikke helt greit ut når merket på posen og delen ikke er i samsvar. Enkelt å fabrikere en haug med klistremerker.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Brage skrev:

Kanskje det er slik at merkene utvannes av underleverandører, en viktig forskjell som er lett å se på disse endeleddene er at de av litt høyere kvalitet har i det minste en mulighet til å holde igjen kulen for montering / demontering ( unbrakospor i center ).

Montert ledd hadde faktum TORX i senter, aldri sett det før heller.. Måtte rote fram det virkelig store Torx-settet mitt, da torx T40 ikke er noe jeg bruker HVER dag akkurat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Erik Iversen skrev:

Det var godt det var starteren. Hele seansen så noe uplanlagt ut... :)

Du vet forresten at du kan åpne panseret 90 grader opp!? ;)

 

 

Neida, planlagt i ukevis. Ble bare litt forbløffet at boltene satt så hardt at vanlig håndverktøy kom til kort, måtte ta av innsugmanifolden og bruke latmannarm på muttrene på starteren, det har jeg aldri opplevd før...

Og jada, min gode venn MYS minnet meg også på det med panseret, jeg liker best å træle ( det er derfor jeg eier en P38 ) og lot det dermed stå der det sto...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har idag oppdaget at STORM faktisk har cruisecontrol. Kjøre en kjapp tur til Strømstad, og ble sittende fikle med noen små fine knapper på rattet på tur hjem. Brått slo det meg at jeg HAR stusset over at bilen har Cruise-aktiveringsbryter montert, men ingen "paddle " som på D2`ene... 

Etpar knappetrykk senere, så suste jeg i retning Oslo i 115km/h på cruise... Flaut....;)

 

Forresten fikk de 3mnd gamle TF demperne mine reisepass av kona. Alt for hard og stum bil var hennes dom. Fungerer greit på vanlig saktekjøring, men på motorveg smeller det for mye når asfaltkanter mv forseres. Har prøvd med et snev av lavt lufttrykk, uten å lykkes. 
Så; hva bør jeg velge da ?

Også jo; jeg må få sett på mellomakslene en gang. Jeg tror ikke de er helt perfekt i kryss osv etter 310 000km, litt vibrasjon kan spores under pådrag. Har smurt og styra, hadde NULL effekt. Tipper jeg kanskje bare kjøper to nye, så varer de også bilens levetid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spm: har noen link til firma som overhaler ventilblokker ?
Har sett fler UK baserte som tilbyr " fabrikkoverhaling " og kunne tenke meg sende inn en ventilblokk for å få den gått over før den legges på lur. De bytter blandt annet enveisventilene, som de ikke selger i løsvekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var et firma som hadde byttesystem for ferdige overhalte ventilblokker, komplett.
Jeg syns det hørtes ut som en glup ide... var det hodet mitt som spilte meg et puss mon tro ?

 

Neste oppgave er å byte kompressoren, og få på noen dekk som lar seg avballansere HELT PERFEKT. De gamle best-før dekka mine var nok... best før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helg sikker på at de bytter de enveis ventilene i blokka også? Om ikke så er det vel lite poeng siden man får komplette o-rings sett som er enkle å montere selv. 

 

Litt rart om de har funnet en kilde til de ventilene som ingen av de store delepusherne som britpart osv har funnet er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfattet det dithen at firmaet fabrikerte ventilene fra tegninger, og ikke tilbød det som ettermarkedsdeler, for å beskytte sin egen virksomhet. 
Men det er 1-2 år siden jeg leste om dette, så jeg husker helt....


Å begynne å skru på den blokka selv, er helt uaktuelt. Det funker så dårlig å " gently prye out " o-ringene med kubein ...:)

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

3mnd uten oppdatering, jøsses & jøsses.
Hva skal jeg si egentlig. Storm bare fungerer som det sveitsiske urverket en P38 1996modell DSE kan være  :)

 

Inhibit bryteren, som har plaget meg med sitt fravær siden jeg fikk bilen, fungerer FORTSATT ikke som den skal, men nå skal den til pers. I tillegg har bryteren på bakluka krangla, jeg tok den ut, tørket den skikkelig, smurte den opp og remonterte. Første gang den så kuldegrader frøys den selvsagt igjen, og nå i helga, på Trysil frøys hele dritten såpass at det ikke var mulig få opp bakdøra i det hele tatt.  Kjempepraktisk  lempe bager osv over baksetet. 

Så nå står det en liten arbeidsøkt på programmet denne uka før den igjen setter kursen mot skifjellet. 
Deler er underveis, fant f.eks ut at jeg ikke husker om jeg har det ENE eller ANDRE oljefilteret, så da bestillte jeg to av hver. Kostet uansett bare noen tikroner, det får jeg leve med

 

På programmet står blandt annet:

 Smøre dører  - spesielt dørstopperne knarker noe skikkelig, bruker FF spray tipper jeg
Åpne, ta ut bryter av bakdør. Ny underveis, leveres ila uka
Smøre rustmiddel bagasjeromsbrønn. Som P38 er den ikke overhengende tett alltid, så litt rustmiddel er ikke feil akkurat...
Ta ut knapp, gjøre klar for feilsøk av EAS INHIBIT
Ta av lufttørker, bytte med ny
Drenere lufttank  - bunnplugg
Bytte dieselfilter
Bytte oljefilter, tappe av motorolja og helle på ny.

 

Det kan også legges til at tilogmed Konemor, som ikke er så opptatt av sånt, bemerket at dette var noe av det mest Comfortable framkomstmiddelet jeg noensinne hadde eid. Hiluxen blir jo som å kjøre Gråtass sammenlignet med egenskapene RR P38 med godt understell kan ha; den minner mest om et flygende teppe når det begynner gå fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, JokerS30 skrev:

Det kan også legges til at tilogmed Konemor, som ikke er så opptatt av sånt, bemerket at dette var noe av det mest Comfortable framkomstmiddelet jeg noensinne hadde eid. Hiluxen blir jo som å kjøre Gråtass sammenlignet med egenskapene RR P38 med godt understell kan ha; den minner mest om et flygende teppe når det begynner gå fort.

 

Hadde hun ikke de samme gode ordene om D2!!!!

Må jeg ha en P38 for å overbevise hun skeptiske her hjemme kanskje......:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, KethilF skrev:

 

Hadde hun ikke de samme gode ordene om D2!!!!

Må jeg ha en P38 for å overbevise hun skeptiske her hjemme kanskje......:D:D

Joda, det hadde hun. Om begge to faktisk, altså Begge D2...

 

Du vet; kvinnfolk og bil ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det heller motsatt, hun blånekta å kjøre p38, gjorde det et par ganger men skyldte på automaten. Når jeg kjørte og vippet automaten et gir eller to ned for motorbrems hogg hun til med: "Der ser du, du må jo gire likevel..."

 

Men for Plentaktoren (L322 TDV8) fikk pipa en HELT annen lyd, da hadde hun i mellomtiden skjønt at automat ikke er så dumt likevel så den kjører hun gladelig. Ikke alltid like lett å forstå seg på...

 

Vi har nå hatt en del automatbiler de siste 20 år og de har hun kjørt, er bare p38 hun nekta på...

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, JokerS30 skrev:

 I tillegg har bryteren på bakluka krangla, jeg tok den ut, tørket den skikkelig, smurte den opp og remonterte. Første gang den så kuldegrader frøys den selvsagt igjen, og nå i helga, på Trysil frøys hele dritten såpass at det ikke var mulig få opp bakdøra i det hele tatt.  Kjempepraktisk  lempe bager osv over baksetet. 

 

Ta av lufttørker, bytte med ny

 

Kunne fortalt deg med en gang at smøring av bakluke bryteren ikke vil hjelpe deg om den allerede har begynt å fuske. Selvlært dette såklart. Men preventiv smøring før vinteren hjelper nok sitt. :)

 

Når du bytter tørker, pass på luftfilterhuset den er montert på. Mine skruer gikk tregt. Rustløser hjelper godt på gjengene, men den sprø plastikken som boksen er lagd av gav seg først... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok ut tørkeren, og inspiserte innholdet. Må være byttet ganske nylig, for "kulene" var ikke engang ANTYDET å gå over til pulver, alternativt " oppløst gugge " som denne silica-gel`en bruker bli til når den har fått nok fuktighet. Valgte bare sette det sammen igjen.

 

Måtte trykkteste kjølesystemet, da bilen har brukt litt vann. Fant UMIDDELBART en liten lekkasje, slangen fra V side radiatoren og ned til vannpumpa. Snudde slangeklemma, og jiglet litt til det hele, og da ble det tett. Slangen PCH124720 er dog ikke 110% strøken, så jeg bestiller den og nye ABA slangeklemmer. Bytter selvsagt begge, men PCH116950 ( fra motorblokk og inn på radiatoren på førersiden ) hadde jeg på lager. 


Har smurte alle dørhengsler, og penslet bunnen i reservehjulsbrønnen med FF-gugge fra et spann jeg hadde på lur. Smurte forresten hengslene med FF også. Skal stikke ut skaffe meg en par bokser med sånn siliconespray, for å spraye listene på dørene litt skikkelig, så de ikke fryser så lett. Smurt dørlåsen med låseolje også forresten. Skal ta med 2 bokser lekkasjesøkespray også, så vet jeg at jeg ikke trenger det med det første...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gårsdagen var begivenhetsrik. 

Begynte med å montere den nye knappen på bakdøra, smøre alt av dørlister med silikonestift og tørke skikkelig av. 
Så ble dørhåndtakene behandlet et strøk med OWATROL Polytrol til. Det blir veldig fint, men varer ikke så lenge. Gjør ikke så mye, spannet kostet omtrent ikkenoe, og varer bilens levetid.

Så ble dieselfilter skrudd av å satt i skrustikka for ikke å velte, luftfilteret ble slengt ut, og nye ble montert. Motoren ble varmkjørt og olja tappet av. Oljefilteret ble fjernet. Selvsagt datt plastkoppen på filterholderen av, og oppi bøtta med brukt olje, det skulle da bare mangle.

 

Filteret ble plassert på en fin papplate for å renne av seg, og jeg fant trakta jeg normalt bruker for å helle olje på kanner, den sto utenfor garasjeveggen. Det jeg IKKE fikk med meg, var at det var frysi en ispropp i selve fyllerøret, så når traktbollen var behørig fyllt med varm spillolje, var det tid for å fundere på åffer det ikke rant ned i kanna. En skrutrekker ble forsøkt å stake opp greiene, med dårlig sucess ( den var selvsagt litt kort, så jeg fikk på meg olje over hele håndbaken ) 

Når trakta med olje ble svingt tilbake over bøtta, hadde proppen smelta nok til at den ramla ut, og 1,5 liter brukt olje på garasjegulvet var et faktum. I forfjamselsen velta jeg selvsagt kanna som sto ved siden av å ventet på å bli toppet opp, så kaoset var virkelig igang.

Etter har brukt mesteparten av tida på å rydde i sølet, krabba jeg opp på stigen for å finne noe spray jeg ville bruke på pakningene før jeg monterte det nye filteret. Dermed klarte jeg fomle en flaske MATOLJE i gulvet, fra ca 2,8m høyde.

For å si det sånn, ingenting i den garasjen kommer til å ruste med det helt første....;)

 

Nok om fadesene i går, jeg fomla litt inni dasjbordet igjen, for de intersserte har fått med seg at min INHIBIT bryter har vært ufunk siden jeg fikk bilen. Har aldri prioritert det skikkelig, selv om det har irritert meg siden jeg fikk bilen at denne funksjonen( som altså går ut på at man kan koble ut den automatiske reguleringa av høyde som er knyttet til hastigheten på bilen ) ikke fungerer. Spesielt under litt passe stor fart på relativt lang-humpete veg, er det veldig kjekt kunne kjøre med bilen i høyde " NORMAL " og ikke " MOTORVEG " som bilen SKAL velge når den kjører fortere enn 80km/h.

 

Nok om det. Jeg har loddet kabler, byttet bryter og styra på værre. Har lest meg opp, ned og i mente, sjekket pluggen på EAS hjernen, og litt annet småtteri, men egentlig aldri prioritert det nok til å finne noe fullgodt svar. Men nå var jeg fast bestemt på å ikke gi meg, og gikk på en gang til. Kabelen som går til port 17 på EAS hjernen, skal være GUL / SLATE; altså gul med en skifergrå stripe. Punkt en, sjekk fargene, hmm ingen gul kabel på kontakta til bryteren, snålt. Jeg har lest omtrent 10 000 inlegg på diverse webforum og har ALDRI sett at fargene kan avvike på denne bryteren. Jeg gikk løs på dasjbordet med speil og lommelykt og laaaaangt inni der så jeg en kabel som så gul ut. Fram med fiskekroken, og 5 min senere satt jeg med en GUL kabel, med GRÅ stripe på, og en rekke andre kabler også, samt en komplett KONTAKT.... Hmmm, kan det være ??

Og joda: i nærmere 3 år har jeg kjørt rundt med feil kontakt koblet til INHIBIT bryteren. En eller annen løk har operert dashbordet på ett eller annet punkt og satt isammen ting feil, i kampens hete. Jeg har aldri tenkt tanken engang på at det var feil kabler som var koblet til bryteren, og som sagt,har jeg aldri kommet så langt at jeg har fått satt av tid til å feilsøke dette fra start til mål. 

En liten prøvetur over Gjelleråsen med luftfjøringa låst i HØY måtte til i kveld, før jeg kunne slå meg til ro med JODA; NÅ FANT JEG ENDELIG DEN HELVETES FEILEN !

Verdens beste bil er klar for Trysil-sprint i morgen ettermiddag. De andre Cayenneførerne, samt førerne av X5, ML, XC90 osv osv er helt klart grønne av misunnelse når den klassisk vakre P38` glir rundt der oppe, i sitt naturlige habitat !

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøkkelen til et vellykket P38-eierskap er vel å vedlikeholde ofte, omfattende og grundig, og kjøre minst mulig :)

 

Dette får jeg til uten problemer, og det er helt i tråd med stor-samfunnets ønske om å begrense bilbruken. Vinn-vinn vil jeg vel kalle det.

 

Å basert livet mitt på å kjøre 20-25000 årlige kilometer i P38`n ville antagelig medført selvmord, jo før jo heller  ;)

 

Uansett - bilen begynner å bli veldig bra, nå som jeg snart har byttet alle delene. Neste på lista er ny kompressor med fester, og ikke minst ny dynamo.

Da VET jeg at disse ikke gir meg problemer de neste 3 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...