Gå til innhold

Vår RR P38 - STORM


JokerS30

Anbefalte innlegg

4 nye TerraFirma dempere ble som nevnt montert fredag kveld. Jeg byttet både FORAN og BAK.

De gamle demperne ( Monroe Adventurer 4x4 ) var rimelig slitne, men brukbare fortsatt syns jeg det virket som, men foringene i demperne var HELT ødelagt.

Gjengepartiet på TF demperne var forresten litt kort, så det var litt banning involvert før jeg fikk entret på muttra. Uansett - 1t50min på 4 dempere er til å leve med. :)

Jeg er ikke så kjapp som mange andre her når jeg styrer på, så det syns jeg selv var en god innsats. Muttertrekker på nesten alt av bolter hjalp VELDIG forresten....

Uansett - 4nye dempere er aldri feil. og så kan jeg kose meg med tanken på at disse 4 oppgraderte demperne , inklusive frakt og mva kostet mindre enn EN demper til AT`n... <_<

 

Neste litt større nå, er foringene på radiusarmene. Har fortsatt ikke bestemt meg om det blir Orange Polybush eller originale gummiforinger. Helle mot sistnevnte egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 509
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

  • 3 uker senere...

Storm er blitt testkjørt, og oppfører seg veldig fint. Etter at CAT ble pensjonert, ble alt så meget, meget bedre.

Lastet IFOR hengeren med ved så den nesten bøyde seg, og kjørte en tur til kompis i påska, null problem å cruise avgarde.
Endelig... B)

 

Fikk også bestillt endel deler idag, blandt annet nytt frontpipe med CAT, radiusarmforinger, kyllingbein, stabstagforinger og litt annet.
Gleder meg til å å det montert.

 

Hadde idag en liten seanse med å finne ut hvorfor bilen ikke responderer på bryteren som over-rider den automatiske senkeprosedyren ved motorvegkjøring. En kjapp tur til diagnose-duden, resulterte i konklusjon om at det var brudd mellom diagnose-kontakten og BECM, som også gir problemer for override-bryteren.

Dro opp sparkeplata, og fant som vanlig britains-finest; en helt grønn kontakt med fler løse kabler.

Nå er alt loddet sammen, og pådratt krympestrømpe. Gjenstår å varme strømpa, og dytte det hele tilbake på plass, og få på plass sparkepaneler og fothviler og annet småtteri :)

 

Britains-finest:

18073376_10155475114366535_1476420345_n.jpg18073446_10155475115386535_2039661624_n.jpg

 

Det sier seg nesten sjøl, at på en bil like avansert som romferga, så fungerer dette ganske dårlig. Minst to kabler var tvers av, jeg er ingen bil-elektriker, men lodding og krympestrømpe får jeg vel til sånn noenlunde. Heldigvis var ikke kablene nevneverdig svarte, det var mest kontaktene som var fått stryk...

 

 

Kom forresten på at jeg har kablet de elektriske kjøleviftene sånn at de går helt utenom AC systemet, som ikke virker uansett. Foreløpig aktiveres de manuelt, men modulerende viftekontroll med egne modi for AV og PÅ, er underveis. Får se hvor mye disse viftene hjelper, har en backupplan om å sette inn SPAL vifter, om de ikke fungerer.

Ja, og så har jeg kjøpt nyoverhalt turbo som skal inn en dag jeg har tid.....

Blir mye mer morro når jeg kan konse på å få bilen BEDRE, og ikke bare jobbe for å få den til å virke liksom....... :)

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå virker iaf diagnosekontakta, må finne ut åffer "inhibit switch " ikke har fungert. Sikkert sammenheng med kabelbruddene i den kontakta, men gjenstår å teste....

Skjønner meg ikke helt på den Hawkeye`n til Mys, men Nanocom-reperatøren har lovet få den ferdig uti neste uke....

Fortsettelse følger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan linke til et sted jeg kan kjøpe en ny inhibit switch ?

Har fått igang diagnosen, og bryteren virker ikke. Vil helst ha orignalbryter, om det lar seg skaffe, og helst nytt. Pent brukt kan godtas, men å sette inn en annen som kan bryte sammen om 3 dager, føles litt.... unødvendig....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WQT100030 ??

Kan jo koble ledningene ihop mens du venter ;)

 

Eller er det xyz som kødder (inhibitor STC4452 ) ?? Kanskje feil nummer

(Om jeg tenker riktig)

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som vet hvor den satt kan sikkert bla deg inn i riktig bilmodell og riktig bilde på http://cat.lrparts.ru/ ? De pleier å være fine til å finne riktig delnummer i ... deretter er hele verden ditt hardskallede bløtdyr, for å fritt sitere Sir Terry Pratchett.

".. and the world is your mollusc!" STP er bare best ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd. Hardt og lenge, og i fler varianter. blush

Finner ikke partnummer....

 

Kan du laste opp et bilde av biten da? Så er det iallfall mulig at noen kan kjenne igjen den? (Jeg vet ikke engang hvor den delen du snakker om sitter... etter det jeg har søkt ser det ut som at det både er en girkassedel og en del til som kalles inhibitor/inhibit switch?)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger ikke det under følgende fil sti

 

Range Rover MY1995-RunOut (velges i venstre marg og bla deg så videre etter bildene og den teksten som er lesbar)

D BODY ELECTRICS

D11 BODY ELECTRICS, SWITCHES

D11.005 AUXILIARY

 

???

 

Prøv å bla deg ned den stien på den russiske siden og se om det kan stemme med noe du ser der... Nr 7 eller 11, tenker jeg.

Der har du iallfall både tåkelysbrytere, nødblink og ride height på siden så jeg tipper den er der.

 

ETA

AMR3709 eller YUG102270

 

Hva får jeg i premie? ;) Defekt bryter til odel og eie? :D

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Storm oppfører seg veldig pent om dagen, kjørte seinest fredag 230km med den digre IFOR hengeren min på slep.
Makaløs kjøremaskin, vesentlig mer smiles pr miles enn Defendere klarte. Det er bare noe som er så... riktig med den bilen...

IMAG1224 (1).jpg

 

Useendemessig kan jeg faktisk ikke tenke meg noe finere. Ikke høy og smal og "praktisk " som D2en.....

 

Det dukka opp en haug deler heromdagen, blandt annet ny CAT, radiusarmforinger, samt resten av foringene foran på bilen. Håper få montert det endag, men akkurat nå er de Taliban-bilen som har høyest prioritet, skal vi rekke ferga...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Useendemessig kan jeg faktisk ikke tenke meg noe finere.

Absolutt helt enig B) p38 har noe spesielt med seg som jeg ikke finner i andre, selv ikke i L322 som jo BURDE være bedre på alle punkter... Også på kjørecomfort ligger p38 hakket over L322 :(

 

p38 er den ENESTE bilen jeg noensinne har hatt der jeg ALLTID tok av takbøylene UMIDDELBART etter bruk fordi de skjemmet for mye på utseendet B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg er egentlig litt lei dekka mine, jeg syns ikke de er så gode å kjøre på.
De støyer lite, men er litt harde grunnet lav sideprofil, og ikke minst så sporer de litt grusomt.
Dekkene er av typen Nokian Sport Utillity, 255/55-18.

Jeg kunne foretrekke litt smalere dekk, med litt mer høyde i sideveggen, men fortsatt for 18" felger. 

 

Hva finnes egentlig ? Tror et AT eller AT/S dekk kunne kle bilen fint, kanskje 245/60-18 eller noe sånt ?
Har veldig lite lyst til å bruke 16" felg, medmindre jeg må. 17" er vel en ganske uvanlig dimensjon på felger til LR, så det er vel neppe aktuelt...

IMAG1268.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Enkelte lurer på hvordan STORM fikk navnet sitt,og om det ikke er rart med et guttenavn på en bil.

Svaret er todelt:
For det første var det et helvetes uvær når jeg hentet bilen, så navnet STORM føltes naturlig. Stormen var kraftig nok til at den fikk navnet SYNNE, men selv om ondsinnede tunger mente det passet bedre, syntes jeg STORM passet best.


Og stikk i strid med hva folk tror, brukes jo STORM også om jenter. Som ihuga SCI-FI-fan må jeg jo påpeke at en av favorittkarakterene fra X-MEN-francisen faktis heter Storm, i Hale Berry sin skikkelse. Og likhetene er fler enn navnet, begge er godt voksne, har en fantastisk figur, og er ikledd lær. Hvor mye bedre kan det bli ? :)

 

 

 

 

 

 IMAG1278.jpg

download.jpg

 

 

For å være litt mer seriøs, kastet jeg av de fine, nye 255/55-18 dekkene jeg har konfiskert fra D2, og satte på et sett gamle, godt brutke 245/70-16 GG AT2 dekk ( sette er bestående av 3 GG og 1 stk BFG ) og jammen fikk jeg ikke ny bil på kjøpet. Slåing, sporing, risting og ustabilitet ble som blåst for solen. Forbløffende hva et sett dekk kan gjøre.....


Har nesten bestemt meg for å gå for et sett 245/75-16, enten BFG MUD, Goodyear Wrangler MT/R eller Nokian Rockproof som ser veldig spennende ut.  Funderer på slå til på et sett nye felger også, men er litt usikker på akkurat det. Terrafirma TF106/107 er vel mest nærliggende, ekstremt tøffe med beadlockbolthull...

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde igår hyggelig besøk av Minmin, og vi spiste pølser, preka bil, glante, preka mer bil og hadde det riktig så bra.
Han hadde med diagnose, og vi sjekket igjen litt motortemp, innsugstemp og turbotrykk. Jeg skjønner ikke hvorfor motoren er rundt 90 grader når termostaten er bare 80, men det gjør ikke så mye. Innsugstemperaturen ser helt fin ut, og turbotrykket er iaf ikke for lavt, med sine 1,35 bar...


Fiklet litt rundt i instrumentpanelet idag, og fikk ut inhibit-bryteren, og riktignok var det noe snålt der, da jordinga manglet. Bryteren gikk åt skogen når jeg pelte den ut, så da får jeg kjøpe meg en ny tenker jeg, samt lodde kabelen og fixe litt.

 

Så er det bare få fatt på en ny nedre bakluke etterhvert, den jeg har disintegrerer jo delvis, og da bør jeg få meg en ny syns jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja - enkelte dager:

jeg klarte ikke fixe inhibit, bryteren, men fikk min første EAS-fault i stedet. Loddet den løse jordkabelen jeg fant inni der, men bryteren ville fortsatt ikke fungere. Forsøkte jumpe bryteren, uten sucess, forsøkte deretter å jorde BECM17 via kabelen i ECU enheten uten at det fungerte noe nevneverdig. Mistenker kabelbrudd ett eller annet sted. Kommer ikke videre uten multimeter, som befinner seg i Reykjavik ( WTF liksom )

 

Nanocomen befinner seg på utbedring på andre året, men utbedreren er som sunket i kvikksand, og svarer ikke lengre når jeg lurer på om har tenkt ferdigstille den. Han om det.

For å feire de gode, oppløftende resultatene, ga startmotoren opp. Den har kranglet lenge, men nå er det HELT stopp.

Jeg tror jeg trenger en sommerferie fra den bilen...<_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.6.2017 den 14.53, JokerS30 skrev:


Har veldig lite lyst til å bruke 16" felg, medmindre jeg må.

 

Den skjønner jeg ikke, de originale 16 tomms felgene er jo blandt de peneste som er å få til denne bilen.

 

Jeg tenker da på disse:

rover1.jpg

 

Og 16" er jo kjempe gode å kjøre på både på og utenfor veien, også ser det bare helt riktig ut synes nå jeg.

Bildet viser jo en bortimot helt original bil, det er sjeldent at en helt original bil er så tøff som nettopp RRp38.

Mvh Brage

 

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Brage skrev:

Den skjønner jeg ikke, de originale 16 tomms felgene er jo blandt de peneste som er å få til denne bilen.

Synes også 16" kler bilen best. Jeg fikk til og med kjøpt meg et sett originale RR felger til ca 1/5 av opprinnelig pris hos Rimmer fordi ingen kjøpte 16"...

 

De traktorbakfelgene med et par strøk gummimaling på yttersiden, som alle skal ha nå til dags, synes jeg både ser idiotisk ut, ødelegger kjørecomforten og koster blod, svette og tårer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storm så sånn ut når jeg kjøpte den:


Rolf M som hadde bilen før meg, var nok mer sportslig anlagt enn undertegnede ...

 

Pussig nok hadde bile behov for å få byttet alt av foringer, dempere og bærekuler, ledd osv før jeg har kjørt noe særlig  :)

 

 

 

36_901814321.jpg

 

 

Vurderer gå for et sett Terrafirmafelger, forberedt for Beadlocks. 

Syns de er tøffe, og da går det kanskje an få balansert de litt skikkelig. Endel 20år gamle brukte alumininumsfelger, har litt lett for å være litt kringlete i fasongen...

TF102.jpg

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha spacere på også, for å få de felgene til å passe på P38, eller har du funnet en annen løsning på den utfordringen.

 

Regner med du har dobbelsjekket endeledd og annet oppheng framme der, for å få has på sporingen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...