Gå til innhold

Vår RR P38 - STORM


JokerS30

Anbefalte innlegg

9 timer siden, JokerS30 skrev:

Å basert livet mitt på å kjøre 20-25000 årlige kilometer i P38`n ville antagelig medført selvmord, jo før jo heller  ;)

 

Ja, det er jeg helt enig i. Service og deleskift litt etter litt og bruk bilen som en kos- og langtursbil.. Og hold den så vedlike at man, uten å blunke, kan ta den på en 2000 km kjøretur, uten å bekymre seg for sammenbrudd! :) Det har man mye igjen for tror jeg. Både maskin og menneske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 509
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Storm kvitterte for ukens stell ved å produsere sin første Eas-fault idag. Selvsagt 209km hjemmefra.

 

Diagnosen ligger selvsagt i garasjen siden kabelen jeg betalte nærmere 600spenn for ikke passet på min modell Hawkeye.... 

 

Interessant !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

adapteret til Hawkeye Total`en kom idag ( ble selvsagt sendt med somlepost, siden det hastet som pokker.

Plugget inn, og fant noen feil, orket ikke lese alle, men gikk stort sett på " sensorer utenfor målerange ". på Hforan og L foran.
Slettet alle, og kom tilsynelatende ikke tilbake. Tester etterpå.

Hawkeye Total ser ut ha omtrent samme funksjoner som gamle Hawkeye til P38a iallefall...

IMAG1533.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg plugget inn diagnosen, ble det kjapt klart at det ikke var EN, men en hel haug feilkoder som var lagret.

Jeg orket ikke lese alle, men både sensorfeil begge sider foran, feil på solenoider og en rekke andre feil var lageret. 

Jeg mistenker at det var en spenningsglitch - som får systemet til å gå amok. Har aldri hatt feilmeldinger lagret på EAS systemet, sjekket sist med MYS`sin Hawkeye for 2mnd siden omlag.

 

Får følge med litt. Spenninga i bilen ser helt grei ut, og da gjenstår det å holde et oversyn over jordingspunktene. Inntil videre gjør jeg ingenting utover å kjøre, og kose meg.

 

Må bestille pakningene for turbo-byttet som er planlagt... snart !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

STORM  er litt ertekrok om dagen, og har begynt produsere litt feilmeldinger.

Denne er den jeg har fått flest av.  På tur hjem nå, begynte bilen brått å løfte seg i offroad-mode, helt umotivert. Både med INHIBIT trykket inn og løst ut, skjedde det samme fler ganger. Jeg klarer fint senke den ned med rocker-panelet, men den løfter seg igjen etter en passe tid etterpå.

 

Basert på hva jeg har lest om systemet, er vel  Air suspension Drive box, også kjent som EAS DRIVE PACK;  med artikkelnummer ANR 3900 prime suspect. Såvidt jeg forstå er denne umulig å reparere, bare å kjøpe ny, ca 2 store ferdig levert. Levelig - men kjipt om det ikke er denne...

Synspunkter ?

IMAG1556.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke ? Har lest at den nesten ALDRI ryker.... men vet ikke. 
Ville uansett ikke gitt signal om at bilen skal løfte seg i offroadhøyde i tide og utide..... som er litt interessant i 120 på motorvegen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det litt shopping fra LR-Direct:
ANR3731  -ny kompressor
ANR3900  -drivers pack
ANR3902- Trykkbryter
RVL100010  -gummioppheng kompressor

Litt småmuttre og noe annet dill ble også implementert, men fortsatt trengs litt til som ikke var lagerført...


Alt levert med DHL-haster-som faen. Har jeg flaks, kan jeg cruise RR til fjells igjen til helga og NÅ blir det sikkert kjempelenge til jeg må koste på den bilen noe særlig igjen ....:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått EAS (og det har jeg egentlig ikke) så er drive pack bare en utgangsmodul til styring av solenoidene og jeg tror ikke den har noe med utilsiktet heving å gjøre, men hvem vet. 

 

Jeg tror det er en sensor som fusker. Om den detekterer at et hjul ikke har bakkekontakt så skal bilen gå i såkalt «access mode» for å hjelpe deg løst. Tipper det er det som skjer uten at den feiler helt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, minim skrev:

Slik jeg har forstått EAS (og det har jeg egentlig ikke) så er drive pack bare en utgangsmodul til styring av solenoidene og jeg tror ikke den har noe med utilsiktet heving å gjøre, men hvem vet. 

 

I praksis er dette jo bare en D/A converter mellom de analoge signalene og solenoidblokka.
Og jo, den er kjent for å gi "hev og senk " utilsiktet. Sier ikke at det er det som ER problemet hos meg, men dette er ganske vanlig ifølge bla.a masse tråder på RangeRovers.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delene kom fredag kveld, akkurat for seint til å få montert de før jeg reiste til Trysil. Bilen gikk ca 8 mil på turen TIL og fra før den fikk EAS feil, feilen er meldt være trykkbryteren, så jeg bytter den og kompressoren først. Ja, forresten, når jeg kom fram på fredag kveld, kvitterte bilen med å blåse av seg halvparten av kjølevæska når jeg parkerte, merkelig greie, ingen lekkasje kunne spores noe sted. Godt jeg for 2-3 uker siden sto to hele kvelder i verkstedet da, og trykkprøvet hele systemet, og gikk over ALT av slangeforbindelser med lekkasje-lupe ( og faktisk fant en slange som begynte lekke FØR radiatorlokket løste ut ved 1,4bar...

 

Har også tenkt veldig å lage en egen ressursgruppe, for P38 ala det Discolads i sin tid fikk til, ang bilene sine.

Sliter dog litt med å finne et passende navn,  RaRingene, The Insanes eller rett og slett The fucking idiots !har vært på bordet så langt...<_<

 

Fler forslag mottas. Og foreningssymbolet burde vel være et stilisert bilde av noe sånt føler jeg:

 

5T33ohv.jpg

20160529_165059_zpsrh7yehnl.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny Driver pack, trykkbryter og kompressor montert. 

Den gamle kompressoren har stått der siden 7/7-14, basert på en tapebit jeg fant, med håndskrift på. Den var så skranglete at den drev å delte seg i 2 og messing eller bronsjeforingene inni gummiopphengene var så vrak at de var helt trekantete. Måtte forme de med vannpumpetang før jeg klarte trekke de løs...

 

Byttet tok noen timer ekstra, for jeg fikk ikke bilen til å løfte seg i det hele tatt etter utført operasjon, og funderte veldig på dette. Jeg feilsøkte, feilsøkte igjen, dobbelt og trippelt og femdobbeltsjekket alle rør, slanger og koblinger. Etterhvert kom jeg på at det var veldig rart at luftstrømmen STO ut av eksospotta, og fant ut jeg måtte teste en og en solenoidkrets, hvorpå ingen virket. Viste seg være multipluggen på den nye driverpacken som var EKSTREMT ugrei å koble sammen med wireharnessen fra EAS-ECU`en.


Etter litt gnukking, lirking, mer gnukking, mer lirking og 5-10-30 forsøk på å sette den sammen, ble det perfekt, og da fungerte også systemet. Testkjøring rakk jeg ikke, det var guffent å stå med garasjeporten åpen for å fylle systemet, så når jeg så at bilen hevet seg, ga jeg beng for kvelden.


Bilder av den gamle kompressoren og dens bestanddeler kommer plutselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en ting jeg trenger litt hjelp til; hvordan ser jeg forskjell på NYE og GAMLE luftfjøringssensorer ?

Jeg har det for meg at bilen har blitt bygget om fra den GAMLE til den NYE typen høydesensorer. Men jeg vet ikke, og husker ikke hvor jeg oppfattet dette. Ikke vet jeg hvordan de to sensortypene identifiseres fra hverandre heller, men det var visst lett å se, mener jeg huske.....

 

Et sensorsett koster vel nærmere 4-5000kr, så når jeg kommer så langt, er det jo greit bestille rett type iallefall....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...