Gå til innhold

P38 tar inn vann bak. Men hvor?


AreM

Anbefalte innlegg

Ikke bare at det regner for tiden, det regner ekstremt mye. Jeg har merket at det er vann i reservehjulsrommet.

Er det noen som har erfaring med å tette lekkasjer på Range Rover P38? Slik det regner nå, kan det strengt tatt sammenlignes med å spyle vann på bilen med hageslange 24 timer i døgnet. Da er det vel kanskje ikke rart at noe av vannet finner veien inn forbi snart 20 år gamle pakninger et eller annet sted.

Stedene den kan lekke er baklyktene (enten de som er i skjermene, eller de i bakluka), selve bakluka, (der er det jo noen pakninger) eller skruene til skiltene. Eller kanskje andre steder?

 

Jeg tenker at her er det bare å bestille pakninger både til bakluke og lykter og bytte ut de gamle. Dette må bare bli tett!

 

Ellers er bilen en sann nytelse å kjøre, særlig i slik møkkavær vi har for tiden. Hadde en passe fin tur på morgenkvisten idag, og jeg tror ikke noen annen bil ville gjort kjøreturen mer behagelig på noen måte.

Endret av AreM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste lekkasjepunkter er opplagte

  • Pakninger rundt baklukene generelt
  • Overgangen mellom øvre og nedre bakluke er kilen. Er ikke pakningen myk nok eller låsene justert riktig vil det ikke tette skikkelig her. Smår silikonolje på listene og toppen av nedre luke. Legg så på en liten silikondasj etter at du har lukket nedre luke. Lukk så øvre luke og la det herde. Når du åpner igjen vil du kunne se hvor stor glippe det er.
  • Drenering for takluke. Her vil du sikkert se spor i taktrekk samt at teppet vil være vått.
  • Baklykter, men det tror jeg ikke vil renne ned i reservehjulsbrønnen.
  • Låsespinnen til tanklokket.

En som ikke er så opplagt.

  • I fremkant av reseverhjulsbrønnen er det dobbel plate. Det kan komme inn vann fra området over bakakselen mellom disse platene,
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

En som ikke er så opplagt.

  • I fremkant av reseverhjulsbrønnen er det dobbel plate. Det kan komme inn vann fra området over bakakselen mellom disse platene,

 

 

Spar penger til pakninger mm. Vannet i reservehjuls brønnen kommer inn via plateskjøtene som Tore referer til her.

 

Sprøyt korrosjons beskyttende masse inn i de skjøtene( alle skjøtene ) og det blir tett.

 

Så kan du også lage ett drain hull eller 2, i bunnen av brønnen som du setter i en gummiplugg. Da er det ihvertfall lett å drenere.

 

Edit: sjekk også at pluggene til ankerpunktene i bagasjerommet er på plass. Eller så kan du skru inn 4 stk 10mm bolter.

Er det ikke plugger eller bolter i de 4 hullene kan det komme inn vann der.( er under teppet på hver side av reservehjuls brønnen )

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag et hull, monter en magnetventil og koble den til bremselyset, slik at brønnen tømmes hver gang du bremser. Evt ryggelyset. Problem løst. :)

 

Seriøst: hvis du er litt for ivrig når du vasker bil, eller vasker i maskin, kan det komme inn vann gjennom ventilene øverst på bakluka. Har ikke opplevd at regn kommer inn der, men med riktig/feil vindretning og nok regn er det sikkert en teoretisk mulighet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips. En bil med så mye elektronikk bør jo være tørr inni, så jeg setter inn en avfukter idag og forsøker å få bilen under tak i morgen for en grundigere inspeksjon.

 

Her kommer det altså vann inn (også) når bilen er parkert, og da utgår vel alternativet med plateskjøtene foran reservehjulet?

Mye moro med gammel bil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. takuke. Først og fremst må en sørge for at slangene er åpne. Kassetten og rørstussene er laget i stål så det er lite sannsynlig at disse er ødelagt. Slangen kan være sprukket eller ha glidd av men dette er også lite sannsynlig. Derimot skal en være litt oppmerksom på pakningen mellom kassetten og taket. På min var det en glippe her. Er dreneringen tett kan det renne over. Samtidig skal vel også pakningen nellom glasset og taket være dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske riktig som nevnt; bakluken er ikke glad i vaskemaskiner. Når bommen dukker ned bak bilen og snur dysene oppover kommer vannet inn i overkant av bakvinduet. Tror det er gjennom luftespalter, som ikke tåler vanntrykk og -retning. Jeg ser ingen enkel løsning på det.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske riktig som nevnt; bakluken er ikke glad i vaskemaskiner. Når bommen dukker ned bak bilen og snur dysene oppover kommer vannet inn i overkant av bakvinduet. Tror det er gjennom luftespalter, som ikke tåler vanntrykk og -retning. Jeg ser ingen enkel løsning på det.....

 

Jeg fant en ganske grei løsning. Jeg stakk innom Biltema, og kjøpte en lengde skumplast-isolasjon til å smette utenpå vannrør. Kuttet en lengde lik bredden av bakluken. Denne har jeg nå liggende baki bilen. Når bilen skal i vaskemaskin, smetter jeg den oppunder overhenget der bak, så den blokkerer for ventilasjonsåpningene. Ikke mer vann inn under vasking. Må bare huske å ta den ut igjen etterpå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...