Gå til innhold

12v kompressor, med tank?


Tommyfn

Anbefalte innlegg

Swedol har en som yter 10 bar, 72 l/min og trekker 30a. Noen som har et bedre forslag? Koster ca 1000 lappen. Må begynne med en kompressor uansett om det blir tank eller ikke så :)

Denne fra Swedol?

Den så brukbar ut. Maks kontinuerlig driftstid 40 min

http://shop.swedol.no/shop/showItemList.asp?IT3=343#TL-5619

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nomax sin fra Smittybilt leverer 160 liter pr min http://nomax.no/off-road/kompressorer2013-08-23-11-49-16_/air-compressor-160-l-min-smittybilt-detail

 

Og ARB leverer jo denne portable twin compressor m tank http://store.arbusa.com/ARB-Twin-High-Performance-12-Volt-Portable-Air-Compressor-CKMTP12-P22666.aspx#

 

Er på min ønskeliste ;)

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hvis dere ser innringet kobling. Kan jeg sette i et t-stykke her, ventiler i enten begge ender (mot begge kompressorene), eller kun mot den 12v jeg skal koble av og på etter behov? Så ha en hurtigkobling ut av t stykket som jeg kobler 12v kompressoren på. Tenkte da å stenge ventilen mot 230v kompressor når 12v kompressor kjøres, og stenge ut til 12v før den kobles fra selvsagt...

 

5C098D90-566F-40F8-919F-CEDCF3A08232_zps

Har ikke satt meg helt inn i hvordan den bryteren fungerer, den start/stopp. Er den trykkstyrt? Start 6 bar, stopp 10? Kanskje jeg kan koble meg på den til 12v kompressoren?

 

Mulig det går for mye strøm gjennom bryteren, da den jeg har sett meg ut trekker 30a. Hvis det ikke er noe rele opplegg på den, da er det jo bare å bruke styrestrømmen.

 

Vil dette fungere? Jeg vil jo ha kompressor i furtebua. Men og ha en tank i bilen for å avlaste kompressoren der. Uten å betale dyre dommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det røret som går fra kompressor til tank? Ser slik ut, og ja, der kan du sette på en T. Du trenger strengt tatt ikke ventil mot 230 kompressoren. Men hvis du skal ha ventil der, så spørs det hvor trykkbryteren får trykket sitt fra. For hvis den får trykket fra tanken, og du har stengt ventilen, og tanken er tom, da vil kompressoren fortsette å gå til noe sprenges..

 

Har ikke 12 v kompressoren trykkbryter? Du kan ikke bruke samme bryter som 230 kompressoren, for da vil du ende opp med å kjøre 230 v inn på 12 v kompressoren. Sikkert gøy en liten stund. Men du kan bruke en bryter som er lik, mener de har på Biltema ihvertfall. Sikkert max 16 A der (på BT altså), så enten må du bruke rele eller så må du få tak i en proffere bryter som tåler strømmen.

Endret av WildRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempegreier. Da skal jeg se hvilken dim det er og dra på handletur etterhvert. Ser poenget, dropper gjerne ventilen der. Den står jo under trykk uansett så.

 

Har ikke handla 12v kompressor enda, så der er jeg usikker. Jeg tenkte å ha kompressoren fast i bilen, og kun ta med tanken v behov. Så den vil aldri være koblet til 230v sammen med 12v kompressoren. Bryteren fungerer vel uten strøm? Og hvis jeg bare tjuvkobler meg inn på ledningene til bryteren og lager noe lettvindt for å koble til i bilen?

 

Hvis jeg skal ha egen trykkbryter til 12v, kan den monteres på slangen ut av kompressor? Mener jeg så noen til 400v, kanskje de tåler mer ampere. På jula. Ikke skrudd på kompressorer tidligere, så har ikke forstått prinsippet 110% :-) da må det ned i molekyler først...

Og regner med bryteren bare er på en fase? Så det holder å koble seg i serie med av/på knapp på 12v kompressor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med hurtigkoblingene på kompressoren din? Har du et uttak som er koblet rett på tanken, uten reduksjonsventil? I såfall er det kanskje lettere å bare lage seg en han-han overgang og koble seg til der? Evt med T på den. Så slipper du å kappe røret og finne riktige koblinger.

 

Trykkbryteren kan du tenke på som en vanlig bryter, bare at den styres av en fjær ene veien (på) og lufttrykk andre veien (av). Den er ikke avhengig av strøm for å koble ut/inn. Slangen ut av kompressor er en grei plass å koble den.

 

Du kan bruke den bryteren du har, dersom du er helt helt sikker på at du ikke kjører 230 v innpå noe 12 v utstyr. Viktig å holde tunga rett i munnen når du holder på da :P

Endret av WildRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å passe på 'duty cycle' på 12v kompressoren.

Med stor tank, og tapping av luft = varmkjørt og ødelagt kompressor.

Til din ide/bruk ville jeg vurdert å finne en kompressor med 100% duty cyclr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner! Skal se litt nærmere på kompressoren. Kanskje det finnes en enklere måte. Er jo dreneringsventil under da :P T meg inn der...

 

Hadde vært enklest (og billigst) å brukt den trykkbryteren som er der. Hvis jeg lar være å koble til støpselet når 12v kompressoren er koblet til, så skal det gå bra :-)

 

Den på swedol hadde maks kontinuerlig drift på 40 min. må sikkert hvile i 40 min etter det, eller mer. Står nok i manualen. 100% hadde vært greit, men blir neppe brukt så alt for mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Denne fra Swedol?

Den så brukbar ut. Maks kontinuerlig driftstid 40 min

http://shop.swedol.no/shop/showItemList.asp?IT3=343#TL-5619

 

Kjøpte en av disse for å bruke til å frikoble vinsjene. Men den har ingen tank og ingen trykkbryter. I tillegg har den CEJN315 hurtigkobling til slange. Jeg har forsøkt å finne CEJN 315 koblinger her nede og det er vanskelig. Jeg er usikker på gjengene på koblingen og om det er mulig å koble seg på med andre hurtigkoblinger. Den fungerer greit nok til å fylle luft i dekk.

Leverte min tilbake, og vil bruke en liten sak jeg kjøpte fra Netthandelen for noen år siden. Den har en liten tank, trykkbryter, manometer og sikkerhetsventil. Den har også den håpløse CEJN315 koblingen, og noen gjenger som ingen finenr ut av, men det løser seg med en liten slangestuss og videre til en ny hurtigkobling fra gubbedagisen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

har en ganske bøs kompressor som skal inn i bilen:
vil dog få inn en tank også.
Lurer dermed på, bruker dere vanlige trykkluftsfittings og stive rør, eller er det slanger med nipler som gjelder ?
Det blir jo litt vibrasjoner og styr på en bil, men det er jo trykkluftsrørene designet for å tåle egentlig...

 

Skal ha inn en trykktank, men sliter med å finne noen som takler 10 bar trykk. Atle foreslo for meg å slakte en billig biltema-kompressor for å få tank, fittings, manometer osv, men som sagt, de takler bare 8 bar. Dumt kanskje, når kompressoren skal takle 10....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...