Gå til innhold

L322 TD6 nå starte den ikke uten startgass!


Epikuro

Anbefalte innlegg

Har akkurat bytta fødepumpa og filteret, men det ble ikke bedre av den grunn.

 

Det begynte med at den ikke starta når den var varm. Er det noe annet som kan være tett? Får også Fuel distribution Fault eller noe når jeg drar på litt.

Er det noen givere i fbm. veivakselen som kan vere feil?

 

Er jo litt skuffet nå. Kjøpte den for tre uker siden, og det dukker stadig opp nye ting, som varmeapparatet som er fullstendig rotete. Vifta kan ikke justeres manuellt og den blåser kalt og varmt om hverandre ved auto og lik innstilling. Varmesete er gåent. Webastoen varmer ikke... :angry:

 

Har bestillt et IIDtool Bluetooth til den fra FF som kommer neste uke. <_< 5000,-++

 

Håper den kan gi en del svar, jeg har strengt tatt ikke mekka bil siden Amasonen på syttitallet, så det blir spennende å prøve seg :D

 

 

ps, åssen legger jeg ut bilder uten å få med hele familiealbummet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, du legger bilder inn på Galleri også kopierer du fra Galleriet og limer inn på tråden.
Eller sende bilde på Facebook til en venn eller familie også kopierer du derifra og limer inn. begge tinga funker ;)

Har du bytta dyse pakningene mellom dyse og motor ?
Det kan være en årsak, det er ikke sikkert.
Det koster ikke mye å fikse selv heller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

 

Skal sjekke dysene.

Kanskje jeg får opp trykket på pumpa i tanken på diagnoseapparatet jeg får til uka??

 

Når det gjelder kjøpet - jeg kjøpte av en "hyggelig" privatperson men formidlet av EB-Auto as - for kunde - etter privatrettslige regler. Tidligere eier var omgangsvenn av Erik Barlindhaug-EB-Auto.

Jeg konstanterer at tidligereeier muligvis har vert litt gnukk. Har gått igjennom en bunke utskrifter hvor det sbl.a. tår "rep bare hvis billig" Men det har også vert stadige servicer hos Motopol, og vistnok Techno Classic.

 

Jeg har imiddlertid et par problem med å klage, jeg er fryktelig konfliktsky, og jeg liker jo bilen veldig godt i fht. farge:-)

Selv om tidligere eier sansyneligvis stod og løy når han uoppfordret nevnte at vebastoen antagelig virket, men han hadde ikke hørt den, bilen var bare ferdig varm når han kjørte på jobb...

Dessuten er jeg svært usikker på hvordan jeg kan klage.... Jeg har snakket en gang med han, jeg nevnte da at varmesetet var gåent og om vi kunne dele på rep. Han var som tidligere hyggelig å sa at det kunne vi sikkert se på....

 

Men jeg var jo edru når jeg kjøpte og synes derfor det er litt dårlig gjort og klage nå, selv om den ikke starter lenger(uten startgass), hanskeroms og panser låsen røk og varmeapp-webasto ikke fungerer tilfredstillende :-(

 

Jeg tror jeg rusler ut i hagen en tur og ser om jeg kan fikse hanskerommet:-/ -så får jeg litt sjelero? Kona er irrtert også, hun som var forelska i meg for en snau mnd. siden.....

 

Og for all del - takk for alle tipsene, det hjelper å ikke stå alene :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei,

 

Nå har jeg fått IIDToolen! Selv om jeg er helt ukjent med slikt var det lett å komme i gang. Når den var istallert kjørte den full scanning uten å blunke, og jeg kunne slette 25feil (har hatt flatt batteri) og sitte igjen med stort sett 3-4 feil:

 

Vehicle scanned on 09-12-2015 12:09
Using (null)

ATC-Heat / B)

  • 0x30 Air quality sensor line fault

BPM-Body Processor v4

  • 0x94 Alarm LED open circuit

IP-Instrument Pack

  • 0xBD EBV function fault received from ABS ECU

LCM-Light Control v11

  • 0x5B Washer fluid level fault

Etter kjøretur med fullt pådrag med påfølgende feilmelding i dash-displayet: Fuel injection fault(tror jeg det står)

Vehicle scanned on 09-12-2015 13:58
Using (null)

ATC-Heat / B)

  • 0x30 Air quality sensor line fault

BPM-Body Processor v4

  • 0x94 Alarm LED open circuit
  • 0x5C Passenger door central locking mechanism short-circuit
  • 0x5B Driver door central locking mechanism short-circuit
  • 0x92 Tilt alarm sensor: fuse or cable
  • 0x95 Interior security: fuse or cable

ECM-Engine (DDE4)

  • 0x09F6 Unknown
  • P0191-20 Fuel rail pressure plausibility - regulator deviation (engine speed too high)

IP-Instrument Pack

  • 0xBD EBV function fault received from ABS ECU

LCM-Light Control v11

  • 0x56 Injection system fault
  • 0x57 Air suspension active/inactive
  • 0x5B Washer fluid level fault

TBOX-Transfer Case

  • 0x5212 Battery undervoltage (0x5212)

Jeg prøvde å sette inn en pdf også, men det ble krøll. Den viser bl.a avvik på dyse 1 og 6.

Trykket på low og high virker ok, i f.h.t. en testutskrift jeg fant på ffrr.

Div. målinger ved tomgang/startmotor(prøver å starte):

low pressure, - 4,2/4bar

high pressure - 350/120 bar

Pressure regulation valve 0,35/0,55

Det at den overhode ikke antyder start uten startgass gjør at jeg med min begrensede kunnskap tror at den ikke aktiverer dysene i det hele tatt?

noen forslag??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes du skal sette bilen til et verksted som kan bilen. Ikke fikse, men lage et overslag over repp, og ta det med forrige eier. Hvis det er så mye krøll med den allerede, og dette ikke var opplyst, å har du jo en god sak. Les deg litt opp om dine rettigheter på http://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/, og se om du ikke kan få orden på bilen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes du skal sette bilen til et verksted som kan bilen. Ikke fikse, men lage et overslag over repp, og ta det med forrige eier. Hvis det er så mye krøll med den allerede, og dette ikke var opplyst, å har du jo en god sak. Les deg litt opp om dine rettigheter på http://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/, og se om du ikke kan få orden på bilen. :)

Takk for støtten :-)

 

 

Jeg bestillte time hos et verksted spessialisert på RR for tilstandsrapport neste uke. Tar ca tre timer sa de.

 

I mellomtiden har jeg sjekket pris for overhaling av 2 dyser hos Minges Universal Service AS i Østfold. kr.1750 +mva pr stk. De har testrigg og software for en proff jobb.

 

Jeg har også vurdert å gjøre jobben selv, de tilbyr eventuelle deler. Jeg får se, først får jeg prøve å lekasjeteste selv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selger bør nok bidra og sjekk ihvertfall litt om dine rettigheter før du evt dealer. Vedr varmeapparatet villejeg byttet final stage resistor jgo000021G. G står for genuin, jeg brukte britpart sist som bare varte 1år. Standardfeil som gir mange utslag. Min blåser kaldt på føttene og varmt oppe, samt gir duggproblemer. Også ofte mistenkt ved flatt batteri. Jeg handler deler stort hos Island 4x4.com.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

high pressure - 350/120 bar

 

Den starter ikke ved 120 bar.

2 eller flere dyser med for stor indre lekkasje

Helt enig. Alt for lavt railtrykk til å få start. Få utført en returmåling på dysene så skal jeg garantere at flere dyser er def.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode inspill! Skulle lekasjeteste på lørdag men her er hva jeg fant!!! Et dobbelt ledningsnett med en sort boks til koblet inn mellom dysene og orginalkontaktene på alle dyser og common rail sensoren. Vet noen hva dette er? Ser ut som den bare kan plukkes pent ut.

sml_gallery_31119_884_367077.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan oppsøke noen som har Launch diagnose. Om de kan bruke den rett så kan de påvise eksakt hvilken dyser som er skrot

Takk for inspillet, nå er jeg kanskje dum, men hva er Launch diagnose. Jeg kjøpte IIDtool og tok en måling av dysen og mener jeg fikk store avvik på sylinder 1 og 6. Jeg tok vedlagte utskrift som viser hva som skjer når jeg stopper og prøver å start igjen. Men jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal forstå målingene. mm3 ?

 

0001 (1).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undskyld Clausen, men den utskriften var feil, det var en som viser en engelsk bil "ffrr" i det den skal starte. Jeg prøver igjen å legge ved min måling av det samme.

Forøverig viser den engelske målingen et "high pressure" på drøye 100 bar i det den starter, så da er vel det høyt nok? Jeg ser fra LandRovers manual at den ved normal drift krever fra 250 til 1350 bar. Men den krever også min.550rpm for drift, så da er vel oppstart et unntak??

Min l322 td6 tomgang stopp startforsøk live scanning IIDtool Bt

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...