Gå til innhold

Kjøleproblemer 300 TDI


DFNDR

Anbefalte innlegg

Problemene er som følger. Temperaturmåleren går opp til rødt for så å gå opp og ned. Det er nylig skiftet termostat, regreim, vannpumpe i tillegg at radiatoren ble blåst rein. Etter ei lita stund etterpå røk vannpumpa og multireima, så det måtte skiftes i tillegg til øvre strammehjul. Og det går med en del kjølevæske. Så jeg antar at det er snakk om toppakninga? Motoren har forøvrig gått 325 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registerreima ble bytta for et halvt år sia, og radiatoren kjennes kald ut over det hele. Finnene mellom kapillærrørene? Der datt jeg av gett ? Når det kommer til tjukkelse på toppakninga, gir motornummeret en pekepinn på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett fra grillen skal det være en flik av topp pakningen som stikker ut helt bak på venstre side.

Ved sylinder 3 (sett forfra) om jeg ikke husker HELT feil.

1, 2 eller 3 hull i denne fliken viser tykkelsen.

Kjøp/ bestill pakning med avlest antall hull.

Om du er usikker på hvor mange ganger det har blitt skiftet pakning tidligere kjøper du nye bolter også.

De kan gjenbrukes 2-3 ganger MAX.

 

Noen voksne som kan utdype??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må det være et vannpumpe / termostatrelaterte problemer vil jeg tro ?

Pakning som har satt seg i termostaten og blokkerer denne, har jeg vært borti. Er dog mer vanlig at alt blir iskaldt, siden termostaten ikke klarer lukke skikkelig ( all væske sirkulerer over radiatoren hele tida )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kapillærrør er de rørene som på din radiator leder vannet fra toppen av radiatoren og ned.

Finnene/ribbene er de tynne-tynne platene i sikksakk mellom rørene.

Finnene støtter opp rørene slik at de ikke vibrerer i stykker og

bidrar ganske mye til kjølingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tapp ut kjølevæsken og spar den. Sett på vann øverst på radiatoren og spyl. Hvis det ikke renner bra i bånn så har du i hvertfall tett radiator som bør skiftes sammen med toppakning osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang hull på toppakning.toppunkt på stempel skal alltid måles. og utfra dette skal det velges toppakning.Det er 4 forskjellige toppaninger på 200,og 300tdi motoren.siden det forsvinner kjølevæske.ville jeg plukket av toppen. og sjekket. det er vanlig at disse ryker mellom sylinder 2 og 3.sjekk også om toppen evnt har vridd seg.

1 hole 1.30mm - for piston protrusion between 0.50 to 0.60mm
2 hole 1.40mm - for piston protrusion between 0.61 to 0.70mm
3 hole 1.50mm - for piston protrusion between 0.71 to 0.80mm
NO holes 1.60mm -if higher than 0.80mm use the NO HOLE gasket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...