DFNDR Skrevet 25. november 2015 Del Skrevet 25. november 2015 Problemene er som følger. Temperaturmåleren går opp til rødt for så å gå opp og ned. Det er nylig skiftet termostat, regreim, vannpumpe i tillegg at radiatoren ble blåst rein. Etter ei lita stund etterpå røk vannpumpa og multireima, så det måtte skiftes i tillegg til øvre strammehjul. Og det går med en del kjølevæske. Så jeg antar at det er snakk om toppakninga? Motoren har forøvrig gått 325 000. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 25. november 2015 Del Skrevet 25. november 2015 Høres ut som toppakning, evt sprekk i topp som blåser trykk til kjølevæska når det blir varmt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 25. november 2015 Del Skrevet 25. november 2015 Eller mye luft i kjølesystemet. Har du sjekket at P-pakning ikke lekker? Den ligger bak vannpumpa helt inntill motorblokken. Se bak dynamoen om du ser sporstoff etter kjølevæsken. Ofte vises det som kvitt pulver. men ellers enig med jokeren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DFNDR Skrevet 25. november 2015 Forfatter Del Skrevet 25. november 2015 Ser ikke ut til at p-pakning lekker. Så da blir det bytte av topp. Eller bør jeg trykkteste først? Antar at det lønner seg å bestille topp fra GB? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 25. november 2015 Del Skrevet 25. november 2015 Demonter først. Finner du skade i pakningen greier det seg vanligvis med nye pakning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorden Skrevet 25. november 2015 Del Skrevet 25. november 2015 Setter en knapp på toppakning eg og. Sørg for å få riktig tjukkelse på pakning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DFNDR Skrevet 25. november 2015 Forfatter Del Skrevet 25. november 2015 Takk for kjappe svar. For riktig tjukkelse så må jeg finne vin-nummeret? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorden Skrevet 25. november 2015 Del Skrevet 25. november 2015 Sjekk langs kanten på toppen. Stikker ut en flik av pakningen med ett, to eller tre hull. Husker ikke hvilken side i farten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roar Moslet Skrevet 25. november 2015 Del Skrevet 25. november 2015 I tillegg tror jeg at radiatoren din ikke er slik den skal. Tipper at den blir varm ute på sidene og er fortsatt kald på midten. Grunnen til dette er at det er dårlig gjennomstrømning i den, pga avleiringer i kjøleribbene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 25. november 2015 Del Skrevet 25. november 2015 Har du sjekket at registeret er ok? Alle finnene mellom kapillærrørene er der? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DFNDR Skrevet 27. november 2015 Forfatter Del Skrevet 27. november 2015 Registerreima ble bytta for et halvt år sia, og radiatoren kjennes kald ut over det hele. Finnene mellom kapillærrørene? Der datt jeg av gett ? Når det kommer til tjukkelse på toppakninga, gir motornummeret en pekepinn på det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 Sier du at radiatoren er kald når motoren koker? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jarle F Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 Sett fra grillen skal det være en flik av topp pakningen som stikker ut helt bak på venstre side. Ved sylinder 3 (sett forfra) om jeg ikke husker HELT feil. 1, 2 eller 3 hull i denne fliken viser tykkelsen. Kjøp/ bestill pakning med avlest antall hull. Om du er usikker på hvor mange ganger det har blitt skiftet pakning tidligere kjøper du nye bolter også. De kan gjenbrukes 2-3 ganger MAX. Noen voksne som kan utdype?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 Da må det være et vannpumpe / termostatrelaterte problemer vil jeg tro ?Pakning som har satt seg i termostaten og blokkerer denne, har jeg vært borti. Er dog mer vanlig at alt blir iskaldt, siden termostaten ikke klarer lukke skikkelig ( all væske sirkulerer over radiatoren hele tida ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 Tett radiator gir beskrevet tilstand samt lite varme i varmeapparat. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 Kapillærrør er de rørene som på din radiator leder vannet fra toppen av radiatoren og ned. Finnene/ribbene er de tynne-tynne platene i sikksakk mellom rørene. Finnene støtter opp rørene slik at de ikke vibrerer i stykker og bidrar ganske mye til kjølingen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DFNDR Skrevet 27. november 2015 Forfatter Del Skrevet 27. november 2015 Vannpumpe og termostat er nylig byttet. Så da sitter vi igjen med radiator og eller topp. Men siden det går med så mye kjølevæske, så er det vel ikke radiatoren, eller? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 Er radiatoren dårlig vet du hva som skjer om den ikke byttes. Selv med ny pakning kan det gå galt igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
arez Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 Tapp ut kjølevæsken og spar den. Sett på vann øverst på radiatoren og spyl. Hvis det ikke renner bra i bånn så har du i hvertfall tett radiator som bør skiftes sammen med toppakning osv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mikke Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 Ang hull på toppakning.toppunkt på stempel skal alltid måles. og utfra dette skal det velges toppakning.Det er 4 forskjellige toppaninger på 200,og 300tdi motoren.siden det forsvinner kjølevæske.ville jeg plukket av toppen. og sjekket. det er vanlig at disse ryker mellom sylinder 2 og 3.sjekk også om toppen evnt har vridd seg. 1 hole 1.30mm - for piston protrusion between 0.50 to 0.60mm2 hole 1.40mm - for piston protrusion between 0.61 to 0.70mm3 hole 1.50mm - for piston protrusion between 0.71 to 0.80mmNO holes 1.60mm -if higher than 0.80mm use the NO HOLE gasket. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.