Gå til innhold

Varme i garasjen ☃


Åge

Anbefalte innlegg

  • Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

har ikkenoe mot å kle meg, men jeg orker pokker ta ikke drive ute med annet enn helt kritiske ting, om jeg fryser av meg fingrene.
Mye triveligere med litt lunk, kan da putle og stelle med en av bilene, f.eks P38`n og bare kose meg .... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Planlegger en Jula varmepumpe, når de er på kampanje.

Skal visstnok fungere greit

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Vannbåren varme?

Ca. 100l vvbereder med termostat på ca35 grader å en sirkulasjonpumpe bør vel holde en grunntemp i garasjen?

 

Skal opp med 70m2 ny garasje til våren så det tenkes vidt å bredt på varme ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke , derfor jeg spør. :huh:

Tanken var at et 2kW element varmer vann til la oss si 35 grader og dette vannet sirkuleres i rør.

Hvis man da tenker et temperaturfall på maks 5 grader så trenger elementet kun å varme opp vannet 5 grader før det går ut igjen.

 

Fortsatt 2 kW, men kanskje kortere driftstid enn en liten varmekabel på 2 kW som kanskje må ha høyere driftstid for å oppnå det samme.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke bestemme temperaturfallet i kretsen.
Temperaturfallet blir en funksjon av avgitt varme, som bestemmes av vanntemperatur, mot omkringliggende betong.( som igjen styres av lufttemperaturen i rommet )

Som fler er inne på, 2KW i en 70m2 garasje, er i praksis tilnærmet en stor vits, medmindre du planlegger bygge passivgarasje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke bestemme temperaturfallet i kretsen.

Temperaturfallet blir en funksjon av avgitt varme, som bestemmes av vanntemperatur, mot omkringliggende betong.( som igjen styres av lufttemperaturen i rommet )

 

Som fler er inne på, 2KW i en 70m2 garasje, er i praksis tilnærmet en stor vits, medmindre du planlegger bygge passivgarasje...

Hvorfor ikke det?

Vil tro returtemperatur er et resultat av tur temp., temperatur i betong, dennes isolasjon og fart på vannet.

Hvis dette stemmer vil man med et slikt anlegg som har fått temperaturen opp i betongen justere returtemperaturen med farten på vannet.

Lav fart høy returtemp og høy fart lav returtemp.???

 

At jeg nevner 2kW varmekilde er også på et vi irrelevant da det er vanntemperturen som holder varmer opp rommet.

De 2 kW er kun for å ta opp temperaturen på vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beglager, men du bommer totalt.

 

Det er varmebehovet på rommet, som bestemmer returtemperaturen.

Tenk deg situasjonen at det er 20 minus ute, og du kjører opp porten(e)

Etterhvert vil vannet fryse, selv om du tilfører 2KW. 2KW vil ikke være tilstrekkelig til å tilføre rommet noe varme som monner

 

( eksempelet er litt søkt, for sirkulasjonen vil hindre vannet i å fryse )

Hadde du hatt rett, ville ALLE hus og garasjer kunne benytte 2KW varmeelementer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sett og vis delvis enig, men spør jo for at jeg ikke har kunnskap på dette feltet.

 

Ut ifra svarene så er det iallefall kunnskap hos dere når dere er så bestemt ?

 

 

Får vel bare pusle videre med tankene mine Ås får man se hva jeg lander på ?

Endret av RagnaRn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysikk er nokså absolutt ja:-)

 

Saken her jo den at 2kw er 2kw; det skjer ingenting magisk om en bruker vann for å flytte denne energien rundt.

Justerer du anlegget til å holde feks 20° i gulvet krever det akkurat samme energimengden både å varme opp gulvet til den temperaturen og å holde den der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som jeg ser det så må det nok til med ett stort vann/varmemagasin på kanskje 50-60 gr C og en shunt og en til sirkulasjonspumpe. Da vil varmemagasinet ta seg av varmetapet, men jeg vil tro at 2kW blir noe lite til å klare å holde varmetapet. Såfremst de 2kW ikke brukes på en luft til vann varmepumpe eller vann til vann varmepumpe for å hente ut mer varme enn de to tilførte kilowatt.

 

Men det kan jo kanskje fungere ved 100l VVB, sirkulasjonspumpe og kanskje en Eberspacher/Webasto/varmesentral for campingvogn i serie.

Med to termostater på returen så vil den ene bare slå på elementet i VVB og ved enda lavere returtemp så starter den eksternevarmeren opp.

 

Sett gjerne den eksternevarmeren på inntaket til VVB der hvor returvannet kommer, sånn at vannet i hele berederen varmes opp. Da kan jo hele garasjen varmes opp av noen 12V batteri, dieseltank eller gasstank og inverter til 230V AC sirkulasjonspumpe, ved bortfall av nettspenning.

 

Hadde vært interessant å laget ett sånt oppsett til min egen garasje og parkering ved garasjen. :)

Har ett par dieselvarmere liggende til ett slikt prosjekt. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmepumper er ofte konstruert slik at minimumstemperaturen er satt til 14_16grader. Ofte høyere temperatur enn hva man behøver i en garasje.

 

Jeg er fornøyd om jeg har plussgrader slik at feks lakk og andre væsker ikke fryser.

Har prøvd vifter av forskjellige typer men endte på en vanlig panelovn. Billig i innkjøp, lite som går i stykker, og den gir akkurat den mengde energi jeg selv velger.

 

Opplevde for ofte vifter som stoppet og varmeelement som glødet når viften stoppet opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...