Gå til innhold

Varme i garasjen ☃


Åge

Anbefalte innlegg

  • Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

En slik varmepumpe koster fort noen ti tusen lapper såvidt jeg forstår, men det høres ut som et varmt forslag.

 

Tror nok jeg går for en elektrisk vifte til, og henger opp noen frostvakter.

 

Garasjen min er en dobbeltgarasje, uten at det betyr at man får dobbelt så mange biler i den, og den er isolert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har varmepumpe i garasjen. Går med ca. 1500 kroner i året til oppvarming av ca. 60m2 garasje. Målt sist vinter (oktober-april) med måledings fra Jula.

Pumpa (komplett) fant jeg på finn en varm sommerdag. Betalte 1300 kroner.

Husker ikke i farten, men mener jeg betalte 2000-2500 for montering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Jøtul nr4 på stell, som også skal inn.

Når jeg bygde garasjen kjøpte jeg gassvarmer 5kw. Den ble solgt fort, brukte mye gass. Og mye urolig luft.

En liten vifteovn for grunnvarmen og vedovnen attåt da joker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har for dårlige porter også. Skal plombere ene porten + mannskapsdøra ila seinhøsten, + legge ut ytterligere 5cm isolasjon på loftet.

Planen på sikt, er å legge kulvertrør fra sentralfyringsanlegget som går på ved, ut. Men rørene er veldig dyre, og det er mye styr om man skal lage isolerte rørkasser selv... Da har jeg mulighet til å gønne på opp mot 30KW vedvarme, og DET bør gjøre susen...

 

Jeg har planer om å bygge meg skikkelige svingdører i garasjen, isolert med 12cm skumplater. Dog har det blitt borte i styret med å bygge om huset..

 

Er det noen her som har laget dører selv, eller har link til firma som leverer skikkelige svingdører ? Altså ikke sånne moderne " leddheiseporter, men gammeldagse dørblader.. ?

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Propan varmeren fungerer veldig bra hvis du kjapt skal varme opp garasjen for litt mekking men som nevnt så avgir propan mye fuktighet. Fungerer ikke hvis du skal drive med platearbeid/maling men ellers relativt billig i drift og avgir ikke noe særlig med gasser ift dieselvarmer. Savner av og til termostat på min men blir det for varmt så skrus den av og blir det litt kaldt så er det bare fyre på igjen.

 

Prøvde også en 2kW vifteovn fra Biltema men da tok det lang tid å få garasjen varm ...og det er ikke fordi garasjen er så stor :(

 

Angrer litt på at jeg ikke la varme i gulvet når jeg bygget

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker industrivifte på 5KW.

Setter på, drikker ei kanne kaffe. Og synger jeg ut å jobber.

Men TTT. Skal de bli skikkelig varmt bør varmen settes på ett døgn i forveien.

 

Men da bilene i utgangspunktet ikke går inn i garagen, blir det utendørs jobb på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos: bygde om fyranlegget, og trengte en midlertidig varmekilde nede.
Kjøpte en billig, skikkelig dårlig Jøtul 118, altså 60cm utgaven av Jøtul 602.
Kompis omtalte den bare som " Vatnajøtul " . Ovnen var billig, men skikkelig gisten og dårlig i sammenføyningene.

Jeg har aldri i livet sett en ovn som har fjerna en m3 ved så fort. Det gikk bokstavelig talt unna så det røyk av det... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til aa handle Jula sin varmepumpe, ferdig fylt.

De har ofte tilbud paa dem.

 

Minus hos meg, er u isolert tak. Men for a holde varmen de dagene det er kaldt, burde den greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bar varmepumpe, men den er dessverre for liten, og det er dårlig isolert. Uansett. Skal du ha pumpe pass på at du kan få lav nok temperatur. Mange går bare ned til 16 grader. Unødvendig i garasjen egentlig. Sjekket jula nå, og de har en 5kw som kan settes til 8 grader. Må jo være perfekt for en garasje.

 

På en annen side. Du får brukte pumper til samme pris som en billig byggvarmer på finn

Endret av ehrnst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

høsten er her, og de årevisse høytsvevende planene om å få til noe oppvarming i garasjen, kommer sigende.

 

Noen med noen smarte tanker siden sist ? Hos meg er det fortsatt

A) dieselbrenner med separat pipe

B) webasto eller eberspächer fra en lastebil

eller

C) vedovn av noe slag som er aktuelt tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompisen med fjøsverksted handlet 30KW (eller var det 40??) dieselfyrt med skorstein; dyr i drift men varmt blir det selv om enden på fjøset verken er isolert eller vindtett. Driftskostnaden ble såpass stor at den nå er i opplag (og om noen vil handle kan det sikkert la seg ordne) og varmekjeldressen er i bruk igjen.

 

Jeg tror jeg kommer til å handle med en propan byggvarmer; kjapt å få opp temperaturen, renslig og enkelt. Garasjen er nesten isolert (porten er leddport i treverk og "noen" har ikke gjort helt ferdig ute i raftene-men det ordner seg sikkert en dag det og).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

jeg installerte en 3500W webastovarmer i garasjen, og det gjorde susen. Blåser veldig varmt og godt, og med tillegg på 2KW strøm, blir det varmt på et øyeblikk.
Brukte 24V webastoer får man kjøpt ganske billig, husk at pipeløpet ut fra en sånn er bare en drøy tomme....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...