Gå til innhold

Varme i garasjen ☃


Åge

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har en vifteovn som etter sigende skal levere 3.3 kw, men synes den leverer heller lite varme. Egentlig synes jeg den leverer mindre nå enn da den var ny. Er det vanlig at evnen til å levere forringes over tid? Den er nok noen år gammel. Kjøpte den på Biltema såvidt jeg husker.

 

Noen som har erfaring med varmevifter, diesel/parafinvarmere ? Kan man bruke vegghengt terrassevarmer?

 

Takknemlig for erfaringer. Kaldt i garasjen nå...

 

Åge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Hei,har brukt propanbrenner i mange år.Har en dobbel garasje uten noe særlig isolering.Det blir varmt på noen minutter .Har termostat på den så den slår seg på/av alt ettersom.Bytter ikke ut denne for alt i verden om vinteren.Fantastisk grei sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, aldri måle ohm med spenning påsatt!

 

Hør på WildRover ja :)

Men du må regne med 230V og avlest ohm verdi. 230V delt med avlest ohm verdi. Da får du stømmen som går i kretsen(A).

Så regner du ut effekten ved å gange volt med strøm. P = U x I = Watt. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, rettelse det står på ovnen min at den er 3kw, og jeg måler 16,8 ohm. Da skulle det bli rett i overkant av 3 kw. Da burde den være ok, men jeg synes nå fortsatt det er kaldt.

 

Noen som har prøvd med elektrisk terrassevarmer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet med disse blåserne, er at luftmengden er så stor, at det ofte føles som om det blåser kaldt, selv om man drar på 3000w effekt på elementet. Dette er for å hindre svært varme overflater, som kan være brannfarlig...

En vanlig vifteovn på 2000w, har gjerne bare 1/3 av luftmengden, ofte vesentlig mindre. Da føles også varmen langt bedre...

 

Litt av samme prinsippet gjelder for coupevarmere. De føles kalde, fordi lufthastigheten er stor. Å bruke den som vanlig vifteovn, gjør at man fryser, selv om man i praksis fyrer med 1400-2000W...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden staten øser ut med midler til de som bytter ut parafinbrennere gis det bort enorme mengder parafin for tiden. Følg med på finn.

 

En parafinovn ville vært fint til å varme litt ekstra i garasjen.

 

Jeg har hengt opp et par frostvakter. Det er nok til å holde garasjen med plussgrader slik at lakk etc ikke fryser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 20kW dieselbrenner av den billige sorten til rundt kr 2000 på tilbud. Varmer godt i min 45 m2 garasje men den slipper jo også eksosen inn i rommet. Fyrer med lampeolje så hjelper det godt på lukten og med døren på 30-40 cm gløtt går det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, mitt inntrykk er at den gir raskere varme med mindre " stænk " men den gir vesentlig mer fuktighet....

 

Jeg funderer på å henge opp en diger Webasto eller Eberspacher. Pruter man skikkelig, kan man få en 24V utgave til en hyggelig pris tror jeg...

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men den gir vesentlig mer fuktighet....

 

Ja, det var akkurat det jeg trodde. Jeg ville helst hatt en dieselbrenner med separat eksos men da kan en jo flerdoble prisen selv for en godt brukt en og så blir det jo en del ball med eksosrør ut også... Er ikke SÅ mange timene i løpet av året den er i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare noe jeg tror eller er propan verre enn diesel/lampeolje mht. fuktighet?

Ser du på kjemien i forbrenning av propan gir den nesten 3ganger så mye vann i forhold til renset parafin (lampeolje).

Tatt på husken, men mener jeg har utregninger på dette en plass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...