Gå til innhold

Varme i garasjen ☃


Åge

Anbefalte innlegg

Fysikken sier det ikke er mulig ?????

 

Har vært i kontakt med en som har 100l vvbereder med 2kW og ekspanskonstank og sirkulasjonspumpe.

Holdt 16 grader i garasjen sen høst

 

ehh, beklager men jeg må spørre ?

 

Er du seriøs ?

 

Det betyr jo bare at varmebehovet i akkurat DEN garasjen er på under 2KW, ingenting annet.

Hva varmebehov DIN garasje har, vet vi ingenting om.

Det er selvsagt størrelse, isolasjonstykkelse, vinduer, dører, vindtetting, utetemperatur osv som bestemmer varmebehovet, og ikke den tilførte mengden energi.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Hehe. så seriøs som man kan bli på 1. Juledag ?

 

Jeg vet ikke nøyaktig byggeteknikk på den omtalte garasjen ,men var på ca 100m2

 

Siden varmebehovet i min garasje heller ikke er klart er det drøyt å si at det ikke er fysisk mulig.

 

 

Fortsatt god jul ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha.

 

Uansett ville den garasjen ville vært akkurat like varm eller kald med 2kw panelovner, 2kw varmekabler, 2kwe lyspærer osv.

 

Å mekke noe vannbåren varme med en vv-tank er unnskyld-bare noe fordyrende tull.

 

For å klare å holde varmen med 20 watt pr kvadrat må det bygges etter samme krav som for "lavenergibolig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fulgt litt med på denne diskusjonen, og er litt enig med RagnaRn. 2 kW 100l vvb + vann i sløyfe som alt er varmet opp til 20-60 grader vil unektelig ikke gi noe mer varme -konstant- enn en 2kw panelovn, etc.

 

Derimot, har han en "stor" buffer med vann som allerede er varmet opp, og når det i løpet av et døgn kan pendle mellom +10 og -10 så ser jeg for meg at en slik akkumulatortank (i en tett, isolert garasje) gjør at temperaturen inne blir mer jevn, og ikke like sårbar for konjuktuer i været. En bonus er at garasjegulvet også vil være akkumulert varme, som på langt nær blir like godt oppvarmet av luftvarme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du er uenig i at 100liter vann på 50 grader er et større energilager enn en panelovn?

 

PS: psykisk vil et vamt gulv tillate en lavere romtemperatur, men vi mennesker vil fortsatt føle at det er like varmt. Ergo bør det uansett velges gulvvarme.

Endret av anthen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et varmt golv vil unektelig føles mer behagelig å gå på enn kald betong. Det samme betonggulvet vil viss lufttemperaturen i rommet er lavere enn golvtemp, avgi en del varme til omgivelsene. Dess større forskjellen i temperatur mellom golv og rom er desto mer varme vil golvet avgi. For å opprettholde temperaturen i golvet må tilsvarende mere energi tilføres. Om man varmer opp golvet så kommer det på det samme om det gjøres med varmekabler eller varmt vann. Den tilførte energi vil være den samme. Den eneste måten å omgå dette på i dag vil være å nytte en varmepumpe som avgir mer energi enn den forbruker. Om dette er regningssvarende avgjøres av om de samlede drifts og vedlikeholdskostnader for pumpen er lavere eller høyere enn strømregningen ved bruk av ren elektrisk oppvarming.

Endret av corpusviridans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Litt offtopic.

 

Er det noen som vet, om LG lager sine egne utedel/ invertere? eller er det flere merker som går om en annen, med tanke på deler?

 

Har en: LG -N12AWU.-UE1 som visstnok trenger et nytt elektronikk kort, da det fungerer delvis, iflg service mann.

 

I såfall, blir det denne : http://senas.eu/webshop/default/pcb-assembly-148904.html

 

Men kanskje man bare skal kjøpe ny varmepumpe istedenfor .

 

Event går eg for en Jula pakke, som sikkert fungerer greit i like mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i desperat behov av ny varmekilde i garasjen etter at varmepumpa ga seg.

 

Så da..... Mulig dumt spørsmål.

Vil en oljefyllt radiatorovn på 1500 watt gjøre noe nytte i en garasje på rundt 50m2?

Vil jeg få hakeslepp og kjeft av fruen når strømregningen kommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører vifteovn på 2kw i uisolert garasje nå for tiden. Har den på halv effekt når jeg ikke driver der.setter på full fres når jeg jobber, blir helt fin temp da rundt 10-15 grader. På halv effekt er det et par varmegrader, hvis det ikke blir kaldere enn 12 blå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøkkelen til å holde varmen i en uisolert garasje er sirkulasjon. En oljefylt sak vil gi varme, men er ikke det beste.

Sats heller på en vifte med samme varmeeffekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil jeg få hakeslepp og kjeft av fruen når strømregningen kommer?

Om du går utifra at termostaten aldri kobler ut, vil den bruke

1500 watt x 24 t x 30 døgn = 1080 kwh i måneden.

Så er det bare å gange med gjeldende strømpris. Ovnen vil aldri bruke mer enn dette, men blir det varmt nok vil den selvsagt bruke mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Henter denne igjen, skal etter 7 år endelig trekke rør fra sentralfyren ut til garasjen. 

Garasjen er 42kvm, den har 15cm isolering i vegger, 20 i tak, men NULL i gulvet. Isolerte stålporter, en sidedør, 2,8m takhøyde.

Noen som tør tippe på energiforbruket for å holde 15 grader der  ved la oss si 5-8 minusgrader ?
Håndbøker sier vel 100watt / kvm for verkstedareal,  da er nok takhøyden vesentlig større....

Det ville gitt 4kW i mitt tilfelle, som jeg syns høres veldig ekstremt ut, men det er også beregnet på 20 grader tror jeg, i mitt tilfelle er jo 8 grader tilstrekkelig, sålenge jeg har en akkumulator klar om jeg vil guffe på mer, opp til 15 grader....

Min erfaring er at det er MYE enklere å løfte temperaturen fra 8 til 18 grader, enn fra minus 8 til pluss 10 selv om temperaturen i tilfellene løftes like mye...


Ser for meg trekke kulvertrør ut til garasjen, og sette opp en slave-akkumulatortank og en viftekonvektor eller 2.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dessverre ikke bidra med evt forbruk og kostnad.

Jeg har en hobby.

 

Har en luft-luft varmepumpe som sørger for 17 grader hele året og propell i taket.

Propellen hjalp på inneklimaet og sikkert på forbruket.

Ca 65 kvm og 5 m takhøyde. 2 isolerte porter og 3 ståldører og isoblokk i veggene.

Klasker til med byggestrømsvifte på max 6000watt ved krise. (under 15 blå og stillesittende pusling)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...