Gå til innhold

RRS 2006 erfaringer og psykisk forberedelse før handel


calle1756

Anbefalte innlegg

Heisann, nå har jeg kikka så mye på finn og lest så mye på forumet her at jeg føler meg klar for å begi meg ut på range rover eventyret. Har lenge siklet på disse utrolig tøffe bilene. Men dette er jo kostbare saker, og jeg må bare forhøre meg med erfarne fjellfolk før jeg slår til.

 

Jeg liker å skru litt selv og holde ting i orden men ikke svært interessert i det. Men har forstått at man må ta på en skrutrekker i blant.

 

Modellen jeg kikker på er en 4.2 supercharged, ettersom forrige drømmebil jeg hadde var undermotorisert, og den feilen gjør jeg ikke igjen. Gjorde den store blemma og testa en i våres, og ble frelst og fordømt på en og samme tid.

 

Men sakens kjerne;

Må man ha mye spesialverktøy for disse bilene?

Lett å få tak i rikige deler?

Hva må jeg regne med å fikse i bilens umiddelbare leve tid? (Den aktuelle har gått ca 170tusen km) pent og godt holdt.

Hvis folk på sydøstlandet med tilsvarende bil skal skru og fikse noe spesifikt som går igjen på bilene, er det unormalt og høre om en kan dukke opp og være hjelpemann noen timer? Få litt førstehånds erfaring som formål.

 

Mvh Calle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja og nei (noen operation krever spes verktøy, men du kommer langt med vannlig verktøy.

ja

vanskelig å si nå men vet ikke tilstand og hva har blitt gjørt. Førring, bremse deler er slitedeler, hjul lager, spistag, dynamo, batteri er fullt mulig utslitt.

Det fleste ble litt glad for hjelp under bilen, er ofte enslig / kjedelig å skru alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Leker med tanken å skaffe en S/C selv. Disse er dyre i drift men veldig morsomme og nå for tiden til en overkommelig bruktpris. Mine erfaringer med RRS S/C fra tidligere var at alle foringer måtte byttes rundt 150k og bremser/håndbrekk må gåes over som kaldevass skriver. Øvre bærebruer bak og nedre forran er de som går raskest slik jeg har skjønt det. Angående foringer på bærebruer vil jeg anbefale å ikke gjøre dette selv med mindre du har verktøy/erfaring fra dette fra tidligere, i denne videoen hvor de bytter på en d3(samme deler) ser du hva det innebærer:

 

 

Div feil jeg opplevde med min S/C

  • Kraftig vibrering i bilen som kom og gikk en skjelden gang på motorveien . Denne forsvant da håndbrekket ble smurt.
  • "Oslokjørt" bil hvor knapp på øvre bakluke irret fast og lagde litt baluba med strøm og mange rare feilmeldinger. Et verksted anbefalte å bytte litt av hvert til ca 40 laken. Ved hjelp av litt googling, wd40 og skrujern fiksa jeg det gratis selv.
  • Fikk også engang tilbud på 57000+ mva. Siden det var *meg* var de villig til å gi meg 5% ekstra i rabatt om jeg ville gjøre det umiddelbart. Det var da snakk om å feilsøke, bytte en bærebru og smøre håndbrekket noe et annet verksted og den lokale dekksjappa fikset til ca 10% av prisen.
  • Ace systemet støyet i krappe venstresvinger og rørene til det samme systemet vibrerte og slo inn i ramma over lave fortauskanter i høyresvinger med samme lyd akkurat som et løst kobberrør under en håndvask. Dette brukte jeg mye tid på å feilsøke, begge symptomene ble forårsaket av en ventil inne i fordelingsblokka som sitter på ramma under dørene på høyre side av bilen. Laveste prisen jeg kom over var en blokk fra en kræsjet bil til 4000 pluss ny olje og verksted som luftet systemet. Merkeverksted skulle ha rundt 35000 husker jeg ikke feil.
  • Sensor på luftfjæringen var irret istykker. Ny ca 2500 på verksted.
  • Lister v vinduene på dørene forran rustet. Får nye på nett til ca 400.
  • Knirkelyder i interør. Over alt! Spesielt om man spiller passe høy musikk med mye lyd i low/ mid(rett over bass). Ignorer det, om du ikke klarer er det dobbelsidig tape, isopor og gaffa bak div paneler som hjelper.
  • Begge diffene måtte byttes da tidligere verksteder/eiere hadde glemt å bytte olje på disse.

Så med andre ord lønner det seg å fikse så mye som mulig selv og vær sikker på at verkstedet vet nøyaktig hva som feiler bilen når de går i gang etter feilsøking. Har flere ganger opplevd at dyre deler er blitt byttet uten at det har hjulpet. Google er kanskje det beste verktøyet man kan ha. Delene er lett å få tak i over nett og mange er identiske med andre RRS 1 og D3/D4. Beste verkstedet jeg etterhvert kom over med mye erfaring på disse bilene var West Motor i Lier. Sparte mye tid og penger der i tillegg til at de gjorde en svært grundig jobb.

 

Lykke til!

Mvh Aleksander

Endret av Aleksander Stensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel anbefale deg å sjekke på Discovery forumet siden Discovery 3 og 4 er bygget på samme ramma, har jo ikke SC motor da men ellers mye likt, men Aleksander summerer på en flott måte.

Har også følelsen av noen merke verksteder skal melke kundene, er jo usikker på om det er utnytting eller kompetanse som gjør dette, men Google, YouTube, og diverse forum i UK og USA og ikke minst dette forumet kan hjelpe deg veldig, veldig mye så lenge du kan skru litt selv og et diagnose apparat er jo gull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, mange gode forslag og respons. Det setter jeg pris på. Jeg håper å få til en handel innen kort tid, men skal prøvekjøre bilen løpet av uka.

Er det spesielle ting jeg skal kikke og kjenne etter? Den har jo gått endel km og er snart 10 år, så noe skulle det absolutt være - bare det ikke er så fryktelig dyrt.

 

Foreløpig har jeg fått dette til å se spesielt etter. Noen som har punkter å legge til?

  1. girer riktig
  2. aktivt krengningstag ikke er så slitent.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder foringer, så har jeg sett på Atlantic British på youtube, som har noen geniale how-to videoer. Og forumet her er jo faktisk til å bli klok på.

Der ser jeg de bytter foringene istedetfor bærearmene. Jeg kan forstå med norske verkstedstimepriser at det kan lønne seg å bytte hele armen med foringer og alt. Men sånn for egen del så er det vel bare å hanke inn en bærepose med ulige poly-foringer og klemme disse inn? Dette vil vel redusere betraktelig utgiftene på slitedeler?

 

Den aktuelle rangeroveren jeg kikker på har gått 170.000km, og da er jo den storservicen på 168.000km vært gjort. Hvor finner jeg oversikten på serviceintervallene og hva som må gjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Girkasse, fordelingskasse og differ, samt brems og blinklysolje? :)

Har fått forespeilet på at 168.000km servicen koster ca 22-23 tusen. Men jeg ser for meg at jeg fikser det meste selv, eller får mekanikeren til å fikse det hvis det blir komplisert.

 

Jeg har fått rydda i garasjen, og har nå en "oljegrop" tilgjengelig. Så kommer til på undersida av bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg fått prøvekjørt den, og er relativt i sliten tilstand. Det klunka i forstillinga, så da er det vel foringer som må byttes.

Hadde med en odb2 leser, så fikk ut alle feilkodene. Rekord i antall feil, men det har vel ikke vært sletta feil der siden den var ny, så det er vel mye gammalt engangstilfeller.

 

Er det faretegn på dyre reparasjoner når det er lyder i forstillinga, eller er det grei skuring med litt god tid en helg i garasjen? Jeg har "kjeller uten tak" (oljegrop) som jeg kan kjøre bilen over og kommer til under hele bilen, og har det aller meste av verktøy, og en diger kompressor og luftverktøy.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått prøvekjørt den, og er relativt i sliten tilstand. Det klunka i forstillinga, så da er det vel foringer som må byttes.

Hadde med en odb2 leser, så fikk ut alle feilkodene. Rekord i antall feil, men det har vel ikke vært sletta feil der siden den var ny, så det er vel mye gammalt engangstilfeller.

 

Er det faretegn på dyre reparasjoner når det er lyder i forstillinga, eller er det grei skuring med litt god tid en helg i garasjen? Jeg har "kjeller uten tak" (oljegrop) som jeg kan kjøre bilen over og kommer til under hele bilen, og har det aller meste av verktøy, og en diger kompressor og luftverktøy.

 

 

Ikke skiftet forstilings deler/foringer selv, men ut i fra videoer så ser det greit ut på bukk, men har selv grav/oljegrop og ville vel aldri gitt meg ut på den jobben der, er nok mulig med god tid med mye banning og sliten rygg, nakke og det som verre er pga dårlig tilgjengelighet på det en skal jobbe med, men det er nå bare min mening og er jo utskjemt med kompis som lar meg låne bukken/garasjen hans når jeg holder på med slike typer jobber

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke skiftet forstilings deler/foringer selv, men ut i fra videoer så ser det greit ut på bukk, men har selv grav/oljegrop og ville vel aldri gitt meg ut på den jobben der, er nok mulig med god tid med mye banning og sliten rygg, nakke og det som verre er pga dårlig tilgjengelighet på det en skal jobbe med, men det er nå bare min mening og er jo utskjemt med kompis som lar meg låne bukken/garasjen hans når jeg holder på med slike typer jobber

 

Ok, ja oljegrop gir nok ikke den samme tilgangen med fri vandring på bærearmen.Jeg har tilgang til bukk på en lokal hobbygarasje, den tror jeg takler den vekta til doningen. Må man ha bilen over hodehøyde for å jobbe med hjulopphengene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En må vel ikke ha det i hode høyde men ser det vel som best, sjekk endel videoer på YouTube , der er gode tips og slik at du får innblikk på hva du gir deg ut på ?

Let både på RRS og D3/D4 for understellet er jo "likt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått prøvekjørt den, og er relativt i sliten tilstand. Det klunka i forstillinga, så da er det vel foringer som må byttes.

Hadde med en odb2 leser, så fikk ut alle feilkodene. Rekord i antall feil, men det har vel ikke vært sletta feil der siden den var ny, så det er vel mye gammalt engangstilfeller.

 

Er det faretegn på dyre reparasjoner når det er lyder i forstillinga, eller er det grei skuring med litt god tid en helg i garasjen? Jeg har "kjeller uten tak" (oljegrop) som jeg kan kjøre bilen over og kommer til under hele bilen, og har det aller meste av verktøy, og en diger kompressor og luftverktøy.

 

 

 

 

Det du beskriver høres ut som en dårlig vedlikeholdt bil. Har ikke erfaring fra akkurat den modellen, men basert på generell erfaring ville jeg funnet en annen bil. En som var godt holdt.

 

Virker som om eieren ikke har hatt råd til å vedlikeholde den ordentlig. En ting er det du oppdaget under prøvekjøring, men tenk på alle de andre nærstående reparasjonene du har foran deg hvis bilen er vedlikeholdt på sparebluss. Høres pussig ut at det aldri har blitt slettet feilkoder. Dette er vanlig å gjøre ifb. med service

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har absolutt rett Peete. Men jeg er nødt til å ha noe fornuftig og produktivt å gjøre. Sitter så mye at jeg sliter med stiv nakke og rydd. Den er kjøpt med tanke på at jeg ønsker å bruke litt av fritiden min på skruing, enn å bare sitte foran skjermen og tjene masse penger - for så å kunne kjøpe en tipp topp bil. Jeg er inneforstått med at det blir banning og sverting, og kostbare deler som må kjøpes. Har fått bilen så billig at det bare ikke dukker opp en slik sjanse igjen, og jeg har tilgjengelig de aller fleste mulighetene for å få denne bilen ship shape (jeg er egentlig båtmann) og selge med en profitt hvis jeg ønsker en exit. Men klart det er mye å gjøre på denne. Vi avtalte i dag et kjøp, og henter den i romjulen! Så blir det å bestille deler og kartlegge litt feil. Gleder meg til å begynne, blir helt sikkert et helvete men skal nok overleve det også :)

 

Jeg skal forsøke å være litt systematisk og dokumentere endel. Finnes det prosjekttråder på dette forumet, og er det interesse av å legge ut bilder og referat? Jeg har bilder av alle feilkodene blant annet.

 

God jul folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det prosjekttråder på dette forumet, og er det interesse av å legge ut bilder og referat? Jeg har bilder av alle feilkodene blant annet.

 

 

Selvsagt finnes det, og selvsagt er det interesse for både bilder, beskrivelser og referat.

 

Når det går skikkelig dritt med egen bil og prosjekt, er det alltid hyggelig kose seg med litt lesing om andre som har gått på trynet også... :)

PS - grattis med bil. RRS er stasvogn, liker den på mange måter bedre enn L322..

 

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da står doningen hjemme i gården. Fabelaktig bil å kjøre med. Følte meg hjemme etter noen hundre meter inne i rushen i Oslo. E18 gikk som en drøm.

 

Tok en raskt feilsøking på odb igjen, og fant endel feil. Blant annet at suspension compressor ikke lagde nok trykk raskt nok. Så den må byttes. Også litt feilsøking på førervindu som ikke fungerer. Parksensorer foran funker ikke. Varme i førersetet mangler sensor. Det er noen knapper på radioen som virker som de er knekt. Også blir det en tur til lakkereren til å fikse opp småskader og riper. Så det blir spennende å se fremover hva som dukker opp når en begynner å ta tak i ting. Det var en svak anelse til urytmisk tikking som kom fra øverste delen av motoren. Har lest meg opp til at det kan være snout coupler eller ballbaering på eaton m112 kompressoren. Med mindre det er normalt, så er det noe av det første som blir gjort på den.

 

Lager en egen prosjekttråd på bilen, håper å kunne høste kunnskaper og erfaringer fra forumet.

 

Lagt ved et bilde, utrolig pen bil. At jeg ikke har latt meg lure til å kjøpe tidligere kan kun ha noe med båt å gjøre :)

Range Rover sport.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...