Gå til innhold

Foliering for DIY?


Anbefalte innlegg

Jeg har en RRC som ser ganske sørgelig ut...

Ett av to alternativer for å gi den et løft er å foliere. Noen som har synspunkter på om dette er nogenlunde realistisk å få til uten å måtte gjøre så alt for mange forsøk...?

 

-B-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden følger jeg, da jeg har en grønn RRC som kona insisterer på at skal være svart.

Har ikke råd til hel-lakkering, siden det koster mer enn RRC'en, Defenderen og utstyret til dem til sammen :lol:

 

Så jeg vil gjerne vite priser på folie og tips for å legge på.

Plasti-dip er jo enkelt å gjøre selv, men da blir den vel bare svart matt? (selv synes jeg det er rå-kult, men fruen vil ha blank).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett noen biler med relativt dårlig foliering,men vært høflig nok til ikke å oppsøke og spørre bileier

om har han stått i mørklagt garasje og påført folien.

Visstnok ikke bare bare å få til utfra rykter.

Mye bra resultater av Bengalakk,skvett Owatrol og korthåret rulle også.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foile er en kunst.

Dyr folie er enklere å holde på med en billig.

Men vil tro billigste alternativ på helfoliering er rundt 20k

Hm, fortsatt for dyrt for meg, men halvparten av hel-lakkering.

 

Mye bra resultater av Bengalakk,skvett Owatrol og korthåret rulle også.

Billig og bra resultater av dette, har prøvd mange ganger og vært fornøyd.

 

Finnes jo blank plastidipp. Det legges på toppen av feks den svarte.

Lurer på hvordan det blir, liker ideen om at dette kan fjernes så bilen får tilbake original fargen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha et resultat som er iallefall 80%. Jeg trenger ikke 100...for det vil sprenge budsjettet.

Jeg vet at Benga kan gi ok finish...men det vil på et vis sette bilen litt "tilbake" tenker jeg. Den siste barriere ift amatørskap på et vis...

 

Kan hende det blir det til slutt...men foreløpig vurderer jeg folie eller lakkering i vaskehall. Ei ok sprøyte og lakk lander på ca tre laken + diverse materiell som går med. Folie finner jeg lokalt til ca 350.- + mva for kvadraten...men har ikke regnet på totalkostnaden. Jeg har uansett lyst å kjøpe et stykke og prøve på et bakhjørne f.eks...som er den vanseligste delen.

Panser og deckerpanel har også en del vinkler som kan være vriene...mens resten er stort sett flate plater. Taket finner jeg ei annen løsning på.

 

Rekkefølge så langt:

- Lakk

- Folie

- Maling

- Ingenting

 

Jeg har forøvrig brukt plastidip på øvre bakluke...og det ser helt fint ut. Matt...

 

Er det noen med mer erfaring ift foliering, og forsåvidt lakkering, setter jeg pris på at dere deler... :-) Hvor ligger f.eks prisen på dyr VS billig folie? Noen som vet hvor det kan kjøpes folie hvor DIY'eren har størst sjanse for å få et ok resultat?

 

-B-

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk Foliatec, den ser ut til å gi en blankere finnish....

 

http://www.billigbilpleje.dk/garagen/product/foliatec-spray-folie-antrazit-graa-2-x-400-ml-3412/

 

 

Har ikke testet den selv.

Tenkte prøve den på vinterfelgene....

 

Har God erfaring med plasti dip på felger ellers. Tåler overraskende mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
  • 1 måned senere...

har foliert en grand Cherokee for 2 år sia. ikke vanskelig dersom du bruker god film, type 3M.skaff riktig/godt verktøy(skalpell og skrape), varmluftpistol,og sprit til forvask.del opp jobben i naturlige mindre områder og overlapp i plateknekker. feks fra bunn av dør og opptil vinduer, legg så på resten av dørramma rundt vindu.blir noen overlapper, men til gjengjeld blir jobben gjennomførbar alene. gi gass og prøv, filmen er sykt elastisk og fin.må lage deg et skjærebord for å kutte filmen. jobb deg utifra midten på arbeidsområdet, filmen kan løftes selvom den er lagt ned.

Endret av jeepXJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valgte å foliere,bare en liten del av bilen, for å 'freshe' opp en helt sort Defender. 2 timer jobb, m skalpell,varmluft pistol og 3M folie.

Syntes fargen Orange,var grei kontrastfarge.

DSC_0329.JPG

La på sort Plasti Dip med glossy/blank topping,på grillen og rundt frontlyktene.

 

Folie gir definitivt best resultat. I mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Folierte en 79 504 som min far hadde når vi var barn.Er vel 3 år siden nå. alternativt til å restaurere den da så har jeg nå en "strøken" bruksveteran frem til jeg får tid til å ta en hellakkering. Brukte 3m folie og god tid. Problemet for de fleste er at de tror de skal gjøre det på en liten helg. det går ikke uten mye erfaring hvis du vil ha bra resultat.

image.jpg

Endret av Krukhaug77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folierte en 79 504 som min far hadde når vi var barn.Er vel 3 år siden nå. alternativt til å restaurere den da så har jeg nå en "strøken" bruksveteran frem til jeg får tid til å ta en hellakkering. Brukte 3m folie og god tid. Problemet for de fleste er at de tror de skal gjøre det på en liten helg. det går ikke uten mye erfaring hvis du vil ha bra resultat.

 

 

Så jo meget bra ut, må eg driste meg til å si

 

blush;):)

Så denne i Køben, en tid tilbake.

 

Falt litt for fargen, personig syntes eg den var meget tøff.

 

Men kommer fort på 20 lapper med på en slik jobb. Sjekket i Bergen for noe nuker siden.

20150910_112152.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...