Gå til innhold

Komplett oljebytte på L322 TD6


Epikuro

Anbefalte innlegg

Hei, fint forum!

 

Jeg er ny her, og ikke vant til forum og sånt..

 

Jeg lurer bare på om følgende kjøp av olje og filter virker lurt?

 

http://www.ebay.co.uk/itm/RANGE-ROVER-TD6-FILTER-KIT-TD6-SERVICE-KIT-INC-GM5-AUTOBOX-FILTER-KIT-2002-2006-/261376606563?fits=Model%3ARange+Rover%7CPlat_Gen%3AMK+III&hash=item3cdb428163:g:WdsAAMXQVERS2N4W

 

Det blir jo toll og mva vel? Er det noen som har gode råd / referanser her hjemme, technoclassic ble ganske dyyrt..

Kan jeg kjøpe en billig fødepumpe for diesel på ebay?3-500 ++ isteden for 2000 på tidligere nevnte butikk. Ingenting negativt om Technoclassic altså! de er supergreie:-) Det er bare jeg som må koste på ganske mye fordi jeg sov når jeg kjøpte min RR, for de som gidder , les gjerne historien under. Og for all del, kom gjerne med noen råd om rust og varme m.m. Tenkte og flushe kassa også, men det ble frarådet m.h.t. km, av Techno Classic. Bytte er bedre...

 

 

Kjøpte meg en (pen) Rang Rover forrige helg etter at bakakslen knakk på berlingoen min på vei til hytta.

Det er en type L322 TD6 - 2003 modell, gått 197`km. Det var et par rustbobler under lakken bakerst på hjulbuene bak.

Når jeg kjørte hjemover og alt var mildt sagt fantastisk :-) Det gjorde ingen ting at handskerommet plutselig ikke ville lukke seg.

Jeg stilte inn varmen på 24 grader og auto og hadde det varmt og godt, veldig varmt faktisk. Jeg satt ned til 22grader og da ble det kaldere - og kaldere.

Det lykktes meg ikke å få gjevn varme. Så jeg satt på varmesetet jeg ikke hadde sjekket når jeg prøvekjørte. Det lyste i fem sekunder å slo seg av, mens de tre tomme setene varmet fint.

Først når jeg kom hjem til Fredrikstad så jeg at hjulbuene var rustne hele veien :-( heldigvis ikke gjennomrust, så jeg kan nok ta det med ruststopper?

Nest dag ble det dog storfin søndagstur helt til hedemarken, og kona klaget ikke en gang på handskeromsluka som presset på knærne helt til kløfta, men kjøpte seg en rull elektrikertape istedet for baconpølse når jeg og barna feiret med pølse. På vei hjem stoppet vi for en matbit på Solli plass i Oslo. Når jeg skulle starte ville den ikke og vi måtte ringe falck...Han kom utpå kvelden og mente det var startsperra som hadde slått inn.

Litt nedtrykket av de siste to dagers hendelser trøstet jeg meg med å lese litt på forumet deres. Det ente med å dra rett og chippe eller remappe den. Jeg så at flere mente og ha gode erfaringer med dette. Når bilelektrikeren skulle starte bilen startet den jo ikke, for motoren var nå varm. Han sjekket fort og fant ingen feilkoder (startsperre) og dro frem en flaske startgass mens han ba meg kjøpe en selv i påvente av ny fødepumpe for dieselen. (den går kjempefint på startgass)

Etter halvannen times jobb kunne jeg nå kjøre hjemmover og kjørte pent siden den var i adaptivt modus (jeg er femti og har ikke behov for fart) Bilen hadde tydelig mere pondus under akselrasjonen. Jeg ringte derimot verkstedet når jeg kom hjem og spurte om kjørekomputeren kunne ha blitt feil etter remappingen, for den viste et forbruk under 0.8 de tyve kilometrene med blandet kjøring hjem... Siden har den gått på ca 09-1.0 med vanlig blandet kjøring mellom Fredrikstad og Særp, men her er jo maks 70km/timen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen på Forumet :)

 

Anbefaler Strømmen Bilverksted AS på Strømmen tlf.990 90 775

 

Kenneth har mange års erfaring med LR av alle typer , og der får du hjelp med det meste. Til en overkommelig pris.

 

Og som medl. av Norsk Land Rover Klubb , så gir han deg ekstra 10% rabatt på jobb og deler.

 

Kommer sikkert flere gode råd her ,ang. verksteder, så bare følg med.

 

Mitt råd er , kjøp og handle lokalt ! Lettere å få hjelp når / hvis noe går galt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen og gratulerer med fin fin bil. Jeg handler det meste på Island-4x4.co.uk. De har kit og sender også oljer. Husk å bytte veivhsventilasjon som burde vært servicepunkt. Fins også et videreutviklet syklonfilter fra BMW som ikke tettes. Fins også mye info og wiki på fullfatrr.com. Ligger også en tråd på forumet her om selgers ansvar for feil iht til kjøpsloven om du har mye uopplyste feil. "Før du handler bil privat" el øverst på en av kategoriene. Må kassa byttes eller mye fikses, virker det som flere er fornøyd m polsk verksted i Gdansk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet masse med L322 TD / V8 og jeg må nok en gang si at kassene er fine, men de ryker pga. sjeldent vedlikehold. Dette gjelder converter som kasse. Når det er sagt ser jeg du nevner startproblemer, og det er som din verkstedmann sier; fødepumpa skaper fort trøbbel, disse får du kjøpt rimeligere fra UK enn her hjemme, men nå har jo valutaen skutt i været (husk det). Utover det nevner du hanskeromlåsen, disse og fler deler er lett og få tak i fra øya i EU. Videre nevner du rust, det er ikke et ukjent problem, har ikke opplevd rundt hjulbuer som du nevner, men baklukene på noen modeller har en lei tendens til å skape rust. Dette bør du se over, samt lage en klage mot selger i henhold til kjøpsloven JanF nevner.

 

Rop gjerne om du har noen spørsmål!

 

OG VELKOMMEN TIL FORUMET :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens! og takk for svar.

 

Bra med forum!

 

Sendte mail til Island 4x4 som JanF anbefalte, med sp.m. om fødepumpe og fikk raskt anbefalt en pumpe til rundt kr1250,- isteden for en til ca. 400,- (begge fra deres hjemmeside)som vedkommende mente var billig kvalitet fra kina. Virker jo logisk. Han, "Sam" refererte til et delenr. , WFX000181G og når jeg sjekket på ebay kostet de fra kr360,- - nesten kr2000,-, hva skal jeg tro? Samme med filtre. Var det noen som klikket på linken til filterpakken, er den mulighvis bra nok?

 

Men for all del, takk til JanF ! nå er jeg medlem på fullfatr.com , spennende! Trenger de når jeg skal anskaffe oppgradert blåtann, gps og Dab+ :-)

 

MadsMax, tror du på flush eller filterbytte? den har gått 200k og virker grei...

 

Det som for øyeblikket forundrer meg mest er at bilen fortsetter og gå på 0.8-0.9 på blandet kjøring :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filterkittene er stort sett greie nok. Personlig kjøpte jeg filterkit fra FF, men er sikkert samme.

delenummer med G til slutt skal stå for Genuine kvalitet.. dvs. tilnærmet original.. Det kan være at ebay og andre opererer med G varenummer uten at det er det.. Pumpen er ikke så store jobben å skifte og gjør du det selv så blir det jo en vurdering om en kjøper billige deler eller dyre.

 

Vet at RATS ihvertfall tidligere ikke har anbefalt flushing av kasser som har gått langt og aldri blitt flushet, mens andre som har flusheutstyr anbefaler flusning uansett..

 

er bilen vanskelig å starte om du har mye eller lite diesel. ingen ekspert på dette, men trodde kanskje at når fødepumpen begynner å bli dårlig så må en kinne på starteren en stund før den starter.. men kan være at din er så dårlig at den må ha litt hjelp.

 

Før flushing av girkasse, chipping osv. ville jeg investert i en type diagnose utstyr. du har mange varianter, selv hadde jeg blackbox sin, men skulle jeg kjøpt idag så tror jeg at jeg hadde kjøpt nanocom.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jope!

 

Takk for svar, Har forespurt via mail Rats om preventive tiltak på kassa i dag.

Tenkte og sjekke litt priser på de delene jeg trenger, men hva mener du med FF?

Er det vanskelig å lære seg et diagnoseapparat? Og hva kan jeg bruke det til bortsett fra feilkoder? Her er jeg blank gitt:-)

 

Hilsen Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FF= Famous Four www.famousfour.com

 

i utgangspunktet for å lese å slette feilkoder. f.eks luftfjøring.. Med noen så kan du også lese ut real time verdier. f.eks så vil du kunne se om de forskjellige dysene leverer likt osv. trykk i diesel systemet ++

 

mvh

jøran

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, da har kjøpt delene på FF.

 

Automatgirfilter m/pakning, luftfilter sport (650,- litt dyrt?) oljefilter/motor, pustefilter krank, dieselfilter og en dieselpumpe av god kvalitet(1500,-)

 

Alt med frakt, kr 3500,- , men så kommer vel toll og sån i tillegg da, har ikke greie på det, håper jeg ikke får sjokk:-)

 

ps: til fredan blir det oljebehandling under, den er jo knuske tørr :unsure:

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...