Gå til innhold

Behov for å få bilen på bukk eller grav - snarest!


Chad

Anbefalte innlegg

Har fått en oppdukkende lekkasje på min 2000 D2, etter min noe ukvalifiserte vurdering er det diesel. Lekkasjen befinner seg et sted til høyre for midtlinja, ved fremre aksel. Jeg trenger å komme meg ordentlig under for å finne ut hva dette er og lurer derfor på om noen i området Asker - Lier - Drammen har sted med bukk eller smøregrav hvor jeg kan få audiens snarest. Slik jeg har forstått det er det ikke farlig å kjøre med dette, men det er jo kjipt å skvette rundt hele tiden...

20151106_143327_HDR-L.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er diesel og på høyre side som du sier, så vedder jeg en tom ølboks på at det er dieseltrykkregulatoren som er synderen. Denne sitter på høyre side av motoren, litt i bakkant.

Hvis du kjører framhjulene opp på en eller to klosser med 2"x8" (sånn at du får bilen opp ca 10cm), så er det ganske greit å komme til å skifte den fra undersiden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra undersiden ? Jeg byttet ovenfra, og det gikk greit. litt knot å få løs den nederste bolten på trykkregulatoren, men det gikk.

 

Et tips fra Gaute er å ha noen gjengestag festet i stedet for de 2 øverste boltene når du skal ha ting på plass igjen (tror det var de øverste), og så tre pakning og filteret som sitter der på sånn at det holder seg på plass mens du fester den nederste bolten.

 

her er artikkelen som jeg _ikke_ lestre på forhånd:

http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=54363

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Har ikke sjekket denne, da jeg oppdaget lekkasjen nylig. Skal gjøres nå. Når det gjelder trang plass til bolter - er det noen som har erfaring med luftskralle til denne jobben, og generelt? Ser at Jula og Biltema har noen rimelige sett, og føler det kan være en meget god investering uansett...

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Verktoy/Muttertrekker/Luftskrallesett-RW90A-12-12-deler-2000036418/
http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/trykkluft/trykkluftsverktoy/muttertrekker/skraller-071027/
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Verktoy/Muttertrekker/Luftskrallesett-2000028504/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg en luftskralle for en stund tilbake, men har lagt den til side..... likte ikke å ikke ha en fealing med hva jeg gjorde, og etter å ha knekt en del bolter med den, så ligger den og støver nederst i verktøy skapet.

 

Meen, det er nå min erfaring. Sikker mange som har det motsatte blush:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner absolutt den, men er det ikke varierende trykk/rpm på disse?

P.s. Har fått tilbud om smøregrav, men avventer til i morgen, om det kan være FPR'en som kan tas ovenfra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

luftskralla mi er fra biltema, ligner på den fra Jula. Litt usikker på hvor jeg kan stille trykk på denne...

 

Den til Rolf høres mye bedre ut i mine øyne ihvertfall. Batteri er konge, slippe slange etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du trenger løftebukk så er jeg i garasjen i Hokksund i morra formiddag. Har trykkluft.

 

Takk!

Milwaukee. Betalte 1050kr hos elektroimportøren.no

De har den desverre ikke lengre. Dette er nok det verktøyet jeg bruker mest av alt jeg har.

Batteri er så kjekt. Den blir med i bilen uansett kjørelengde, det blir værre med luftverktøy.

 

Den finnes rundt omkring på nettbutikker i Norge, men prisen er mellom 2000 og 3000. Ser at den absolutt blir satt i arbeid, men det var stiv pris...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milwaukee. Betalte 1050kr hos elektroimportøren.no

De har den desverre ikke lengre. Dette er nok det verktøyet jeg bruker mest av alt jeg har.

Batteri er så kjekt. Den blir med i bilen uansett kjørelengde, det blir værre med luftverktøy.

 

Er det denne du har? http://no.milwaukeetool.eu/verkt%C3%B8y/batteridrevet-verkt%C3%B8y/m12-ir/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Lafter'n krever mer enn 40 Nm. :rolleyes:

 

Jeg bruker Makitas store Impact Driver, men har jo også 8 andre produkter som bruker de samme batteriene. Den drar 450 Nm. Kjøp fra USA eller et annet billig land, Chad. Altfor dyrt i Norge. Eller kjøp brukt. Men dersom du har tenkt å bruke den en del, så anbefaler jeg noen hundre Nm. Hvis ikke blir det penger ut av vinduet. (SnapOn har 800 Nm på sin!)

 

Som gutta sier, så er det litt klønete å komme til på den nederste bolten på FPR'n, men med en veldig liten/lite byggende skralle og 10 mm pipe, eller en 10 mm fastnøkkel med leddet ring og skralle i ringen, så bør det gå rimelig greit. Trikset med en bit gjengestang/bolt med avkappet hode er nok gullegodt når man skal ha på plass pakningen.

 

Pass på at du får riktig pakning, det er to forskjellige. Husker ikke hvordan du finner det ut, men det vet andre her.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er lurt. Kostet 35 USD for kun selve regulatorklokka da jeg kjøpte, fra en dame i Spania. Tror likevel man bør demontere og rense filteret og sjekke at den lille, tykke o-ringen sitter som den skal. Gjerne bytte den også. Den har et delenummer. Filteret tror jeg ikke har noe delenummer.

 

Men det går an å bytte kun regulatorklokka nedenfra, med litt smidige armer og en litt tilpasset segerringtang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Discovery2.co.UK har en god beskrivelse av jobben: http://www.discovery2.co.uk/Fpr.html

Den nederste bolten kommer du også til greit med 3/8" skralle med 15cm forlenger hvis du går inn ved siden av webasto. Ta også bort løftekroken til motor så kommer du greit til. Blokken er vinklet litt nedover så vær klar over det når du skrur ut boltene, i hvert fall trikset jeg har brukt for å komme til den nederste. :)

 

Kjekt med bukk av og til men utrolig hva man får gjort på en D2 uten å behøve å jekke den opp en gang, så fremt man har et greit sted å jobbe. Konas menneskebil derimot får man jo ikke gjort noe på uten å jekke den opp og flaskejekk er jo helt ubrukelig på den :D

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er det. På skralle er ikke momentet så viktig. Den drar nok, for jeg løsner skruene med å gjøre et lite nykk med skrallen før jeg trykker på knappen. På den måten varer batteriene leeenge også. Samme når jeg drar til om det er skruer i lettmetall som er lett å dra over på gjengene.

Andreas: Muttertrekker er også nødvendig, særlig for meg som nesten ikke kan løfte hendene lenger. Har Milwaukee der også. 1450Nm. Den drar fryktelig godt. Har noen mellom i kraft for andre oppgaver. Likevel er det skralla som blir mest brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, nå leser jeg skralle, ja. Beklager, jeg tenkte muttertrekker med én gang. Uvurderlig verktøy. Kanskje jeg må investere i en motorskralle fra Makita?

 

Hmm, tenke-tenke, klø seg i hodet, sjekke priser, klø seg litt til i hodet, sjekke saldo ... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...