Gå til innhold

BMW R100GS 1988


radovan

Anbefalte innlegg

Det står ein kjekk og grei mc her som har vore lite køyrt siste par åra. På tide å få gjort noko med det.

 

Sykkelen vart ikkje så mykje brukt etterkvart, delvis fordi batteriet stadig vekk var for svakt til å starte sykkelen når eg kom og skulle ha meg ein tur. Derfor trudde eg lenge det var batteriet som var på veg til dei evige offroadløyper.

 

Det var det forsåvidt og, men etterkvart vart det klart sjølv for meg at det var mangel på lading som var det eigentlege problemet. Eg har sett litt her og der på nettet og finn meir eller mindre alle tenkjelege oppskrifter på kva som er feil når ein airhead har straumproblem.

 

 

Erfaringa mi med å skru på mc er begrensa. Dvs, mopedane mine fekk gjennomgå, men det er lenge sidan og ikkje heilt samanliknbart med dette.

Er det nokon som har kjennskap til desse boxerane og har eit tips om kva ende det lønner seg å starte i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mangel på lading? Altså null lading? Eller har du noe som stjeler strøm mens biken er parkert?

Det kan jo være så enkelt som en likeretter som er gåen. Eller spenningsregulatoren (hvor likeretteren ofte er en komponent.) Jeg kjenner ikke BMW, men vil tro de er oppbygd som andre MC'er, og at komponentene holder rimelig god kvalitet, og ellers er både lette å få tak i og lette og bytte. Hvor mye ladespenning har du nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje feilsøkt ein tøddel enno. Har ikkje orka å begynne på det. blush Kjøpte nytt batteri, men så var det slutt.

Hadde så jamnt nok å styre med på det tidspunktet at enno eit køyretøy som ikkje ville fungere fekk lufta til å gå ut av ballongen og eg berre leverte inn skiltet. (Og så har eg vore - og er - sjuk, men ein kan ikkje la seg hemme av det. ;) )

 

Men no har du gitt meg noko å starte med. :) Ein treng å få inspirasjonen på plass igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også har en gammel bokser BMW, fra 1983, som går helt fint fremdeles, er i noenlunde jevnlig bruk. Mitt "problem" er at tanken på en helt ny BMW sykkel har festnet seg i nøtten og går ikke vekk. Det er heldigvis en stund til våren, men de må jo bestilles på forhånd så det er litt farlig å komme for nær forhandleren her B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare plass til en sykkel, veteranen er bare verdt en tidel av pris på nysykkel, det blir ny eller gammel, ikke begge :) Og så skal Triumph TR6 selges, den er nyfikset og skal lagres til våren et eller annet sted. Har ikke plass til den lenger. Og innbiller meg, sannsynligvis helt feilaktig, at jeg godt kan klare meg uten noe å skru særlig på :huh:^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Men no har du gitt meg noko å starte med. :) Ein treng å få inspirasjonen på plass igjen.

 

Først, lade batteri og få start, og så måle ladespenning. Den bør vel være et sted mellom 13.8 og 14.5 Volt. (regner med du har slike data tilgjengelig for akkurat din modell)

Hvis den er ok, slå av tenning og ta av en batteripol. Koble multimeter mellom batteri og kabel og still inn på Ampere.* Det skal IKKE være noe utslag da. Men har du noe som stjeler strøm, vil du få utslag. Og får du det, ta ut en og en sikring til amperemeteret ikke viser utslag. Da har du i det minste funnet ut i hvilken krets strømtyven befinner seg.

 

*Du kan forsåvidt måle spenning her også, men den vil være (mye) mindre enn 12V om det er en strømtyv. 0V betyr at det er ok.

 

Jeg tror ikke det er mye som skal til før problemet er løst, lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteriet heldt 12,1V, men det var ikkje krut nok til å få start. Etter lading puffa han pent i gong og underleg nok låg ladespenninga på 14,8V. Men det var med "høg tomgong", ca 4000 o/min. På ekte tomgong, vel 1000 o/min, var det null og niks, multimeteret viste ned mot 10V. Alt av lys står jo på og er ikkje mogeleg å slå av.

Ladelampen lyser opp til 2000 o/min, over det sloknar han, men når ein slepp turtalet ned kjem han på att. Multimeteret bekreftar dette med jamn stigning etter motorturtal.

 

Eg hadde ikkje venta såpass friske målingar, men eg kan ikkje garantere at dette er representativt for korleis sykkelen var då han sist var i jamleg (men sporadisk) bruk. For eksempel kan eg ikkje hugse at ladelampen lyste anna enn på heilt låge turtal. Men akkurat dette skulle jo gjere at han lada betre før.

 

Ein må hugse på at ein jamnt over køyrer dei fleste mc med høgare turtal enn bilar. Typisk 4000-5000 o/min i marsjfart til vanleg.

Men eg køyrer denne sykkelen mykje på småvegar i låg fart og med tilsvarande turtal. Så det har til tider sikkert ikkje blitt så mykje lading med mitt vanlege køyremønster.

I kombinasjon med dårleg batteri og lite bruk kan det vel kanskje forklare problema?

 

Kva skal ein gjere no, då? ;)

 

Eg prøvde å sjekke om eg skulle ha straumlekkasje ein stad, men eg kunne ikkje finne noko. Vel og merke gjorde eg ikkje anna enn å kople multimeteret mellom batteripol og kabel. Gløymde å sjekke at alle sikringane var heile og på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lage deg en av bryter til alt av lys, det løser ikke akkurat ladeproblemet, men det løser strømtapet med slik krypkjøring som du refererer til.

 

Mvh Brage

Det kan eg jo gjere, men som du seier vil jo ladinga vere like dubiøs. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt børster.

 

Ikke sikkert det er børster i dette systemet. Jeg har mer tro på at spenningsregulatoren er gåen. At en av de fire diodene i likeretterbrua har tatt kvelden. Man kan fremdeles få en OK ladespenning, men ved lading er det strømmen (Ampére) som er interessant. Hvis ikke alle diodene i likeretteren er i orden, vil ikke batteriet få nok strøm uansett hvor korrekt spenningen måtte være.

 

En bilelektriker kan forklare dette enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Test batteriet ordentlig .

Lading en dag og test neste dag.

Godt poeng. Batteriet var jo berre bob-bob i går. Det stod på lading resten av dagen, så det burde vere bra/betre no. Kan prøve igjen og sjå om eg får identiske resultat.

 

Ikke sikkert det er børster i dette systemet. Jeg har mer tro på at spenningsregulatoren er gåen. At en av de fire diodene i likeretterbrua har tatt kvelden. Man kan fremdeles få en OK ladespenning, men ved lading er det strømmen (Ampére) som er interessant. Hvis ikke alle diodene i likeretteren er i orden, vil ikke batteriet få nok strøm uansett hvor korrekt spenningen måtte være.

 

En bilelektriker kan forklare dette enkelt.

Korleis finn eg ut av dette, då? ;)

Bytt børster.

Veit ikkje eingong om der er børster, men det må ein jo kunne finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidlegare har eg handla med Motorworks. Til og med når det er snakk om sauerkraut handlar eg frå England. :lol:

 

Var innom nettsida deira og fann eit oppgraderingssett: https://www.motorworks.co.uk/vlive/Shop/Parts.php?T=5&NU=15&M=20&Ct=IA&SbCt=BA_15_20_IA_10

 

Kan hende er det like lurt? God lading frå lågt turtal og trippel effekt på topp er kanskje ikkje å forakte sjølv om det kostar nokre kroner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale denne håndboken, veldig detaljert og pedagogisk oppbygget. Etter det jeg kan se har også alternatoren, som boken kaller det jeg kaller dynamoen, børster og er ganske tradisjonelt oppbygget. Boken har kapitler som Voltage regulator test, Alternator, Brush replacement, Voltage regulator, Diode board osv. ^_^:)

 

Motorworks er fine, har handlet en god del der, også tenkt det er rart å handle tyske varer i England. Har også kjøpt noe fra Motoren Israel i Tyskland.

 

IMG_0012.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Har kjøpt meg veteran sykkel i høst, Honda CB450 72 mod, så ikke samme sykkel, men tilsvarende lade problem. Lå på 12,2/12,3V på 3000 rpm og 12,1 på tomgang. Dvs gikk tom etter litt kjøring. Etter å ha sjekket mye rundt:

 

- med lys på, lader sykkel det den kan, dvs lys skal være på

- det er i 99% av tilfellene regulator og/eller likeretter som har tatt kvelden, sjelden børster/rotor

- gammelt ledningsnett med diverse slitasje, oppfinnsomme koblinger osv er ofte en annen årsak

-gikk over mitt og fant flere dårlige koblinger, nesten avslitte ledninger/isolasjon, så nå lader den 13,3 på 3000 rpm, noe som sies å være max på disse syklene.

 

Så kan være en god ide å gå over ledninger :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...