Gå til innhold

D3 2005 HSE eller 2006 SE


andersese

Anbefalte innlegg

Hei!

Ny på forumet her, og er på jakt etter ein D3 grunna noko uventa familieauke (tvillingar). Har solgt unna gamle Land Cruiser HJ60'en, og håper på meir tid ved rattet og mindre tid under bilen (?)

Me bur for tida i Tanzania, og flytter heim i desember. Skulle gjerne hatt bilen på plass innan den tid. Eg tenkjer med andre ord å kjøpe usett. Spørsmåla til forumet er dermed to:

 

1. Har sett på følgjande, som begge er tilgjengelege, ein 2006 mod SE og ein 2005 mod HSE. HSE'en er billegare men har gått lengre. Det forstår eg ikkje treng bety noko, so lenge bilen er godt teken vare på. Bør eg satse på ein av dei? I so fall, kva for ein?

 

2. Ettersom eg ikkje er der for å sjå på den sjølv (mekke-kompetansen dalar uansett drastisk på bilar yngre enn 1988) vil eg gjerne at nokon med innsikt ser på den for meg.

a) Har nokon erfaring med NAF sine testar (feks. "komplett")? Ser dei berre etter generelle ting - eller vil dei klare å avdekke typiske LR/Discovery issues?

B) Om NAF er bortkasta - er det nokon i nærleiken av Moss evt Sandnes/Stv som kunne inspisert bilen? Det er sjølvsagt betalt arbeid.

 

Takk for hjelpa!

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr originalt utstyr mye, eller er det ikke så viktig for deg. Er en del som skille se og HSE når det gjelder elektroniske duppeditter, riktig nok, begynner f.eks navigasjon osv i d3 å bli utdatert i forhold til dagens standard. Det er lettere å oppgradere en se enn HSE. Bortsett fra det så fikk du vel bla bi-xenon på hse.

 

Du kan se hvordan de ble specet i uk her http://www.disco3.co.uk/wiki/Models_%28UK%29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Ehrnst! Det er eit godt poeng at HSE-utstyret byrjer bli datert. 10 år er mykje i teknologisk forstand. So, nei, originalt utstyr betyr ikkje so mykje. Det einaste er vel at det er lettare å reingjere skinnseter... Ser ellers at det er 1 tomme forskjell på felgane. Og at det er ei ekstra takluke på HSE - eller er den berre anleis?

 

Slik eg forstår det er det ingen motortekniske forskjellar på SE og HSE?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også forskjeller på HSE-utgavene. Takluke er ikke nødvendigvis standard. Takluke er også et mulig lekkasjeproblem fra dreneringene. To utgaver av steroanlegget også, antall høytalere. Toppanlegget synes best på 2 høytalere i framdørene. Navigasjonen fås som sagt over, ikke oppgraderinger til lenger. Felger har jo mange allerede bytta, så her vil det være mange ulike valg på ulike biler. Differensialsperre bak er heller ikke standard.

 

Har sjøl en 2005 HSE PP og har vært veldig fornøyd. Noen mener 2006 modellene er bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har en 05 SE som har alt utenom skinn, navi, takluke og største stereo. Men som sagt over her, bedre muligheter for oppgraderinger rundt navi og stereo.

 

Jeg er svært fornøyd også. Nå skal det sies at jeg bytter ut sentene mine med el skinn fordi jeg savner muligheten for å justere sitteputen for bedre kjørekomfort. Det har vært et savn for meg. Nå finnes det også SE med manuelle skinnseter. Har også sett SE med elektriske stoffseter:-)!

Hadde jeg funnet el stoffseter, hadde jeg nok vurdert det i og med at de er behagelige om både sommer og vinter:-)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspel ESPO og Sfinx! Det er vel som ein påpeiker i sosiologien: dei fleste er nøygde med dei valga dei har tatt (les: bilane dei har kjøpt), og kjem med gode argument om kvifor det er rett val for dei.

Førebels konklusjon er vel dermed at både HSE og SE har sine fordelar når bilane er 10 år gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...