Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvis du får tak i Teknisk håndbok for feltvogn, så er det et bra smøreskjema der.

20151105_184040-1.jpg

 

Smøreskjemaet ser slik ut:

20151105_183928-1.jpg

Jeg kan gjerne sende deg et slik skjema dersom du ikke har, sikkert ikke så lett å tyde vedlagte bilde.

 

Jeg bruker vanlig mineralsk 10-40 motorolje på motoren. Her går det 6,2 liter og 7,0 dersom du også skifter filter, anbefales gjort hver 4000 km.

 

Hovedgirkassen tar 1,5 liter og skal ha GL4 olje, byttes hver 24000 km

Ekstragirkasse 2,5 liter GL5, 24000 km

Fremre diff 2,5 liter GL5, 24000 km

Bakre diff 2,5 liter GL5, 24000 km

Knokkelhus 0,5 liter GL5 hver side, 24000 km

 

Luftfilter 0,8 liter motorolje hver 4000 km, rengjør filteret med white spirit først

 

Styresnekke etterfylles hvis nødvendig med GL5 hver 4000 km

Hjelpesnekke etterfylles hvis nødvendig med GL5 hver 24000 km

Strammehjul for vifterem etterfylles hvis nødvendig med GL5 hver 4000 km

 

Hvis du skifter alle oljer går det fort 17 liter.

Noen bruker GL4 overalt (ikke motor) for å bare ha en type olje å forholde seg til.


Gratulerer med ny bil forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til..... ;) en seriebil :wub: trenger stell mye oftere enn hver 24000 km. Litt vanninntrengning her og der krever sjekk av oljer og evt skifte. Dessuten er det muligheter for at den markerer litt, og vi må jo passe på at den har muligheter for det....... at den ikke går tom mener jeg :D

 

Et tips er å halvblande GL4 80Wx90 med drivakselfett fremme i pokalene, det samarbeider liksom bedre med tetningen der fremme om at smøringen er inne i pokalen.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved bruk av for tykt smøremiddel i pokalene med Railco-bush vil denne ikke få tilstrekkelig smøring og slites for ut med påfølgende slakk.

Samme gjelder for pivot-pin lagre og krysset i drivakslene,men i litt mindre grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite bekymret for smøre-evne og viskositet; NLGI 00 fett brukes i applikasjoner som har driftsforhold som får pokalene på en LR til å se ut som innhold i barnemat.. Det handler bare om å velge rett produkt.

Det jeg lurte på er hvorfor en skal blande når det finnes ferdige produkter?

 

Finnes også GL4 gearoljer som nærmere seg samme viskositet som fett i klassen NLGI 00, men hvor tilgjengelig de er i smått vet jeg ikke.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 1 år senere...
1 time siden, P.Morten skrev:

Hei. Kan disse tipsene relateres til en serie 3 fra 1974 med 2,25 bensin? Kan noen anbefale biltemaolje til en sommerbil?

Jepp det kan de, samme motor som står i sivil og exmil. Kjøp en 20l dunk med gl4 olje. Olja er dyr men billigere i stor dunk og det går mye olje når du skifter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, knikeren skrev:

Jepp det kan de, samme motor som står i sivil og exmil. Kjøp en 20l dunk med gl4 olje. Olja er dyr men billigere i stor dunk og det går mye olje når du skifter :)

Hei.

 

Har du et tips på hvor jeg kan få dette i 20-litersdunker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...