Gå til innhold

Eriks Range Rover P38A - Bare vanlig vedlikehold det vel..?!?...


Erik Iversen

Anbefalte innlegg

  • Svar 238
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Erik.

De bryterne skal lyse når de er i aktiv posisjon ja. Du plukker ut hele bryteren så sitter det vistnok en type pære inni.

 

Mvh Brage

 

Har amber light som lyser når jeg trykker på dem, som viser at de er aktive, ja. Så det fungerer. Men tenkte på om de også skulle være bakgrunnsbelyst grønne, slik resten av bryterne er.. Er så vanskelig å se hvor de er og hvem som er hva, nå som det er så mørkt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ja min utydelighet der, de skal ha bakgrunnsbelysning også ja. Jeg har selv en slik pære feil på en av bryterne. Har ikke fikset det ennå -_- .

Du må fiske bryteren ut med noe tynt verktøy på rett plass.. mener jeg.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp - Fortsetter nå nesten som vanlig her i gården.

Men noe litt utad det vanlige var hjemturen fra styremøte til avd. Midt nå på onsdag. Jeg gikk ned i byen siden jeg bor så nærme, og var heldig og fikk skyss hjem igjen. Snøfallet den siste tiden er blitt kjørt ned på småveiene og lå som blank is. Og for å runde det hele av hadde det regna under hele møte. Så, ja - det var glatt.. blush Jeg delte pent mine tanker før vi kom mot bakken. Og fikk vel en mer selvsikker; "...det finner vi fort ut." :lol:

Men, jaja.

Det var en forhjulstrekker som kjørte opp rett før oss. Og vi kjørte nå bare etter. Men så fort den kom på toppen av sin egen innkjøring, spant hun, og det ble stopp. Vi kom oss akkurat forbi i samme tempo. Helt til 10 meter senere hvor vi endte i lik hjulspinn. Jeg slo inn sperra i ren refleks, men det var for sent. Og plutselig stod vi på tvers i vegen, og gled ganske fort ned til den bilen vi akkurat hadde kjørt forbi. Stoppa i litt halvsjokk en liten meter unna.. Og vi prøvde såvidt å rygge, men kom bare enda nærmere. Så mens føreren stod på bremsen det han kunne, ble det å hente P38'n.

Kjøre rundt på baksiden og komme opp samme bakken hvor bilene stod. Med litt fart kom jeg meg opp på plenen til høyre for bilene, hvor det var fin snø. Brukte strikktauet på defender'n, og nappa den pent opp på plenen.

 

gallery_15285_840_232693.jpg

 

Kjørte opp på andre siden av veien for å gjøre det samme med menneskebilen. Men den hadde ingen kroker vi kunne bruke. Jenta hadde i mellomtiden henta en venn, som rygga bilen pent ned. Så alt gikk veldig bra! :)

 

Jeg bestilte meg nye vinterdekk dagen etter. B)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått prøvd bilen i terrenget nå på lørdag. :D

Skulle tro at denne skulle være mange steg bak min forrige defender - men der tok jeg feil excl^_^

 

Her er de to som ville bli med:

 

gallery_15285_840_952094.jpg

 

 

Litt forskjell på Defender og P38 da. Spesielt merkbart er automatkassen. Ble skremt første bakken jeg ikke kom opp en bakke, og skulle rygge rolig ned. Men her var det det ikke mye motorbrems å hente. :huh: Lærte fort å pumpebremse i tillegg. Da blir det akkurat rolig nok.

1. lav er óg litt høyt. Men her er ABS'n såpass flink at det går greit å hjelpe til med bremsepedalen.

 

Bemerkning nr. 2 er at den forferdelige behagelige luftfjæringa blir plutselig veldig har og "back-breaking," over bare de små humpene. Så jeg må lære meg å ta det litt roligere mellom traséene :P HD-fjærene på Defender'n kom liksom på sin plass her. :)

 

Siste bemerkning ble at p38'n er minst like fremkommelig som defender! :)

Ikke rart med slik fjærvandring..

 

gallery_15285_840_1511923.jpg

 

 

 

Filmen i linken nederst i posten viser godt hvor bra TC'n fungerer, og drar bilen frem. Har kjørt samme bakken flere ganger i defender'n. Det gikk ganske likt med defender'n med MUD-dekka. Men på AT-dekk hadde den ikke sjangs! Men Range Rover på halvslitte, gamle nokian-dekk var liksom ikke stort problem! :o:D

 

https://www.facebook.com/nlrkmidtnorge/videos/vb.656972787697124/978450462216020/?type=2&theater&notif_t=like

-PAXP-deijE.gif-PAXP-deijE.gif

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme erfaring som deg. Jeg har en bakke jeg pleier å kjøre med bilene mine. Med Defender 110 med 1"løft og 285/75/16 fullseipa BGF KM2 kan jeg høre at venstre bakhjul spinner litt før bilen fortsetter opp bakken.

 

Med P38 og finmønstrede standardhjul (myyyye mindre enn på Defender) kjører jeg samme bakke i samme hastighet, og hører ikke en lyd. Den bare sklir elegant over ujevnhetene og fortsetter. Heller ingen lyd fra traction control. Det er da man tenker at hmmmm,... denne bilen har kanskje potensiale... :)^_^


 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det vært kjøring i feltet?

Jeg og Simon tok en spontantur lørdag morgen etter jeg Kjørte fruen på jobb 07:00. Vi satser på ny kjøring ute i januar, Rolf. Tror 16. januar ble nevnt på møtet. Skal få ut innkalling mye tidligere så du og flere andre også får tatt turen. :)

Jeg har samme erfaring som deg. Jeg har en bakke jeg pleier å kjøre med bilene mine. Med Defender 110 med 1"løft og 285/75/16 fullseipa BGF KM2 kan jeg høre at venstre bakhjul spinner litt før bilen fortsetter opp bakken.

 

Med P38 og finmønstrede standardhjul (myyyye mindre enn på Defender) kjører jeg samme bakke i samme hastighet, og hører ikke en lyd. Den bare sklir elegant over ujevnhetene og fortsetter. Heller ingen lyd fra traction control. Det er da man tenker at hmmmm,... denne bilen har kanskje potensiale... :)^_^

 

 

 

Ja, fikk plutselig lyst til å sette på heving, store hjul og skjermutbyggere, snorkel og vinsj. :o:)

 

.....men nei, bilen er for fin til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakke i posten på lørdag. :) Skiftet i dag.

 

Heater blower motor venstre side :)

 

Veldig enkel jobb! Fire skruer for å få av sparkeplata og så tre skruer som holder vifta. Da er det bare bøye unna kabelmatta og ta vifta ut. :) Kjøpte ny Citroen-vifte på ebay til en tidel av prisen for ny genuine part. Bolt-on! Kliss lik som den jeg tok ut, bortsett fra at den nye hadde mye grovere ledere. :) Så da ble det fart på lufta inne i bilen gitt! Tok ikke mer enn 30 min.

 

gallery_15285_840_1091879.jpg

 

Kjøpte to stk. og venter fortsatt en i posten. Høyre vifte snurrer og går, men den har fått en del lagerlyd....

 

Gjort litt pæreskift i dag. Blinklyspærene bak så slik ut og lyste mer lyst enn noe annet. De fremre var også blekna i sola. Så da ble det fire nye. Skulle bytte pære i taklyset v.s.b. men der var det ikke strøm oppi.... og midtre taklyset foran hadde jeg kjøpt feil pære. Kanskje mangler jeg strøm der og...? :huh:

 

gallery_15285_840_72679.jpg

 

Veldig enkelt å få ut pærene bak da. Bare vippe ut et deksel og klikke ut pæreholderen. :)

 

gallery_15285_840_1119155.jpg

 

 

Også tenkte jeg å prøve meg på noen LED-pærer i hovedlyktene. Lyset på p38 er veldig bra det! Men kunne ønske noe litt hvitere, og det var disse! :)

 

gallery_15285_840_2302908.jpg

 

 

gallery_15285_840_1934534.jpg

 

Vet ikke om jeg er helt fornøyd. Vet ikke om lyset i det hele tatt er like bra som originalt. Hvitt og fint ble det - langtifra blått! Men er usikkert om det lyser like langt.... ikke så lett å teste her i byen.

Skal prøve dem en stund til. Så får jeg se om jeg setter tilbake skikkelige pærer eller vurderer bi-xenon.....

 

gallery_15285_840_1437483.jpg

 

 

gallery_15285_840_630328.jpg

 

Verdt å legge merke til under off-road-kjøringa at retur-bevegelsen på memoryen til sidespeilet h.s. faktisk returnerer dit den skal etter at girvelgeren har gått fra R til D. Dette gjelder da i low-range. I high range fungerer dette ikke.... Så da må jeg i koblingskjema og se - Moro! ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifte av kjøler på automatkassa i dag. Ikke bare-bare, men gikk ganske greit. :)

Ved demontering av slangene kom gjengene rett av den gamle kjøleren. Skal du kun skifte slanger er tipset å ha ny kjøler liggende i tillegg.

Nye o-ringer er også et must. Mine gamle var langt fra runde og fine, og hadde nok blitt en fin lekkasje om jeg ikke hadde skiftet dem også.

Skrudde av venstre forhjul og tok ut locary/indre plastskjermen. Holdes bare fast med fem plastplugger. (Nå skal det sies at det fortsatt er de samme pluggene på dagens 2016 Range Rover. Det ble jeg overasket over.)

Så kommer man lett til de tre skruene som holder kjøleren. :)

 

Ny og gammel: Det dumme med å kjøpe uoriginal del/brithpart......Hullene for tempsensoren mangler, og må bores opp. Men det gikk nå greit det. :) Bare ikke bor for langt inn.....

 

Se også lekkasjen på kjøleren.

 

gallery_15285_840_1599271.jpg

 

Peilet olje på kassa, og måtte faktisk fylle etter 2 liter før det ble bra.... :o Merka ingen forskjell på turen hjem, varm motor. Får se om det blir noe forskjell på kald i morgen :)

 

Forbruket ble forresten målt til 1.33 på mila på sist fylling. Vanlig ved blandakjøring på dieselen detta? Kjører mye korte turer, men står aldri og stamper i kø..

Dette er med trimboksen "PÅ." Tar ny måling nå med boksen "AV." Tror forbruket blir høyere da det blir mer bånn-gass-kjøring for å holde trafikken....Spent på å se. :)

 

Ellers ble det litt vinterprep med smøring av dørpakninger og hengsler. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifte av kjøler på automatkassa i dag. Ikke bare-bare, men gikk ganske greit. :)

Ved demontering av slangene kom gjengene rett av den gamle kjøleren. Skal du kun skifte slanger er tipset å ha ny kjøler liggende i tillegg.

 

Sånn er det vist med disse, må du skifte en slange, eller en kjøler, kan du bare kjøpe begge slangen og ny kjøler på engang. Anse det hele som en enhet hvis det har gått noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, plukker ut pærene......de lyser ikke som jeg forventet. Kanskje de fungerer bedre i lykter med klart glass, hvor lysbildet dannes i reflektoren...

Setter inn skikkelige, lovlige pærer jeg. :)

:) hverken xenon eller led pærer gir bedre lys i H4 innsatser en H4 pærer.

 

Grunnen er at reflektorene er optimaliser med tanke på plassering av lyspunktet for så å sende dette så lang fremover som mulig. På led og xenon er lyspunktet i pæra på en helt annen plass enn på en H4 pære og da får du bare mye strølys i alle retninger, bortsett fra der du ønsker det, lengst mulig frem.

 

Studer bildet ditt litt over så ser du hva jeg mener, du får mere lys i alle retninger nærme bilen, men lite langt frem. Mange forveksler mye lys rundt fronten med godt lys :( Blender motkommende biler gjør det også.

 

Skal du ha nytte av led eller xenon må du ha en reflektor som er designet for formålet.

 

Gode h4 pærer med gode(tykke) kabler og gode kontakter er det beste du kan gjøre på P38.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...