Gå til innhold

Eriks Range Rover P38A - Bare vanlig vedlikehold det vel..?!?...


Erik Iversen

Anbefalte innlegg

Kan egentlig fortsette fortellingen om hva som har skjedd her jeg da. :)

Bilen har blitt mest brukt til det vanlige, men i september fikk den seg en skikkelig kjøretur med henger.

 

I Trondheim med snuten sørover. :)

Startet først med trimboksen i "AV" posisjon. Men måtte fylle allerede på Dombås pga tom tank. Forbruk på hele 1,7 l/mila. :blink::o

Boksen ble skrudd "PÅ" og forbruket datt tvert til 1,2l/mila, og lå der. Må vel si meg litt mer fornøyd med det. Vet ikke helt hvor forbruket bør være med en slik henger. Var jo tom, men ikke akkurat aerodynamisk heller... :lol:

 

gallery_15285_840_2106810.jpg

 

En uke med ferie ble fort en uke med classic-skruing.

Hadde med meg automatolje og ny oljekjøler, og tenkte å bytte kjøleren før turen tilbake. Men klarte å dra til slangene mot kjøleren, og tenkte vel egentlig at den verste lekkasjen var fiksa - og det var den nok også - for den er ikke like tydelig nå. :)

 

gallery_15285_840_1216930.jpg

 

Hjemme ble henger'n lasta og snuten vendt nordover igjen. Kjørte nå østerdalen med fader'n som styrmann. Han hadde visst ikke kjørt den ruta siden han kjøpte 110'ern i 1996. Fin vei, fant vi ut sammen. :)

 

gallery_15285_840_135294.jpg

 

Bilen fungerte problemfritt hele veien. Heldigvis flatt oppover dal'n der. Lå nå i lock-up hele tiden for å spare kassa. Enten i fjerde på flata, eller tredje når det var bratt eller kupert. ^_^ Forbruket endte på 1,3 l/mil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 238
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Feilkodene som plager HEVAC er disse:

 

gallery_15285_840_2151541.jpg

 

Blir vel bestilt noen deler snart. :)


 

Dette er mye likt som på min bil. Vil følge med stor interesse om hva du finner ut av her. Det kan jo umulig være riktig at en må trykke gasspedalen så langt inn før noe skjer. Eg får ut å sjekke hvordan slangene mine er..

 

Tommel opp! :)

 

Fint om andre har erfaringer og. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har allerede hatt en "break down," Ikke helt stopp, men etter en kjøretur for et par uker siden hørtes det at lufta kom ut av belgen v.f og bilen sank ned. Den ble da parkert for å ikke slite ut kompressoren. I stedet ble det litt kjøring i defender'n. Belg ble skiftet nå på lørdag. Hyggelig klubbkamerat som hadde til overs fra et gammelt delelager. :)

 

gallery_15285_840_1744880.jpg

 

Ganske greit å få ut låsepinnen i bunn og de to klipsene på toppen. Måtte ikke engang ut med locary, slik det står beskrivet i verkstedhåndboka. Tok ca. 30 min med litt rolig tempo og kaffedrikking. :)

 

gallery_15285_840_1354004.jpg

 

 

gallery_15285_840_567764.jpg

 

Prøvde å få til en kalibrering av høydene, men det lot seg ikke gjøre. Tester'n ville ikke ta inn verdiene som jeg mente den skulle ha. Så nå kjører jeg rundt i en lignende off-road-høyde. Kult det, men ikke helt det jeg vil... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt igang med storservice i går.

Olje, oljefilter, luftfilter, pollenfiltre og dieselfilter. Kjører på med flush av automatkassa med filter og fordelerkasse - diffoljer når de delene kommer i hus. Samt filtrene på kompressoren.. :)

 

gallery_15285_840_956155.jpg

 

Storservice hos Jaguraverksted i Oslo ass - jaja, vet ikke helt om jeg tror på det. Kupéfiltre mangler og oljefilterhuset er avknekt....

 

gallery_15285_840_1347818.jpg

 

Dette skjer når kupéfiltrene ikke er der de skal være. Og medvirkende defekt kupévifte følger tett etter... <_<

 

gallery_15285_840_186843.jpg

 

Men ellers var det nok godt for både bil og sjel å få skiftet motorolja. Liksom litt skummelt når man ikke helt vet hvor gammel olja er, eller hvor mange km den har vært der... Eneste indikasjon var meget svart olje (ja, jeg er vandt til svart olje, men denne var svart.. :huh: ) og minimumsmerket på peilepinnen.

 

gallery_15285_840_10792.jpg

 

(mangler diverse plastdeksler på/under motor og over batteriet. Bare å skrike om noen har. )

 

Er nok en stund siden noe luftfilter har vært skiftet. :)

 

gallery_15285_840_730266.jpg

 

Tenkte å kjenne litt på vacuum/trykkslangen mellom innsuget og sensoren på dieselfilteret. Men trengte ikke dra spesielt mye i den før den plutselig raknet mellom fingrene mine... Den ble derfor skiftet med ny hele veien. :) Rett før den komme til filteret er det en T-kobling, som går videre mot trimboksen. Mellom boksen og koblingen var det et filter.(glemte å ta bilde) Dette var helt tett og full av motorolje. (kanskje jeg klarer å rense det med bremserens men...) Lot derfor være å montere denne enn så lenge. Er jo ikke original uansett.

 

(slange kan sees over det nye oljefilterhuset.)

 

gallery_15285_840_1850180.jpg

 

Også spør sikkert folket om det ble noe mer futt i motoren med ny olje, rene filtre og ny slange. Og, ja, det ble det!! :D Plutselig skjer det ting. Gassresponsen er der med én gang. Og kreftene er helt ned i 2100,- Slipper nå å ligge på 3000 rpm. til enhver tid. :)

 

Dette er bosken:

 

gallery_15285_840_891432.jpg

 

Noen som kjenner til merke eller type?

 

Tenkte å se etter motornummeret for å se om det er den originale motoren som sitter i bilen. Men fant ikke noe nummer i farta. Kamakslingen så i hvert fall slik ut. Ikke alt for ille etter 362 000 km?!

 

gallery_15285_840_28801.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kvelt V8 Classic med ZF4HP22 girkasse når turtalet er på 800 o min og kald motor så kan den kvele seg <_<
Den skal ikke kunne kveles men det skjer oftest når motoren er kald da :unsure:
Du har vel ZF4HP22EH regner jeg med :) sikkert for mye motstand for motoren på lavt turtall :)
Det er flaut å kvele en Automat kasse med publikum til stede :unsure:blush har erfaringer med det blush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blitt mye jobbing denne uka, og dermed lite arbeid med bilen....

Men fikk tatt en skikkelig utvendig vask på tirsdag. (ser allerede like ille ut men....)

Skiftet ut skiltplateholderne til noe litt penere, og tenkte jeg skulle endre verdiene på luftfjæringa, da den er helt tullete høy. :)

 

Dette er "normal hight" på bilen nå. Det er vel noe høyt??

 

gallery_15285_840_1304250.jpg

 

Men ikke så lett å legge inn verdier. Avlesningen på sensorene foran viste begge 0mm. Høyre bak tror jeg var 17mm, og venstre bak 225mm. Og den egentlige avlesningen som jeg målte var vel på 450-500mm eller noe sånt. Fikk bare beskjed om at det var en for høy verdi....

 

Får prøve en ny runde på tirsdag og håpe at det bare var vann i kontaktene som tullet til.. :lol: Og hvis ikke, undersøke problemet. Rart om jeg skulle ha sensorfeil, ingen feilkoder og null problem med hev og senk...

 

I tillegg har et par av steppermotorene på hevac'n begynt å tulle til. Lufta går ikke dit den skal. Så må vel bestille noen slike og....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbing i går.

Oppdaga en vridd bremseslange sist jeg var under bilen. Ble løst ved å snu caliper. Sikkert noen som har skifta bremser på bilen som ikke helt har fulgt med på hva de har drevet med. Ser både skiver og klosser foran og bak er helt nye. :)

 

Får en bedre tilbakemld når jeg nå trykker på bremsepedalen. Motstanden i pedalen varieres nå utifra kreftene som brukes på den. Ikke som før; Samma feeling uansett småbrems eller nødbrems..knallhard uansett :huh: Stopper bedre og! :)

 

gallery_15285_840_1626505.jpg

 

Skiftet og stabstag-foringer mens bilen var i luften. :) De gamle var helt utslitte, med god slakke. Staget ble godt renset for olje og skit, og sandpapir ble brukt mot rusta. Ble så tight og fin. :)

 

gallery_15285_840_187940.jpg

 

 

gallery_15285_840_650196.jpg

 

Bump-stops ble skifta: Gamle vs. nye.

 

gallery_15285_840_1440150.jpg

 

 

 

Fikk også på med piggdekk, vinterhjul. Gamle, men med god mønster igjen.

 

gallery_15285_840_894035.jpg

 

Fikk prøvd dem senere på kvelden...og ja, det blir kjøp av nye. De er greie nok siden jeg har fått dem, med gud hvor glatt det var.

Så da er jeg på utkikk etter 235/60R18. Kjøper nok nye tenker jeg. :)

 

Også er det jo slik at dette er D3-felger. Og det kan man jo godt montere på P38 :) Eneste man må huske på er andre hjulmuttere og navringer.

 

 

gallery_15285_840_1599286.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wire'ne som stopper nedre bakluke fra å henge og slenge når du åpner den var begge rustet av. De løsna egentlig ganske fint. :)

Nye montert. Pakka godt med fett bakom gummihette så vannet ikke samles bakom her igjen.

 

gallery_15285_840_189297.jpg

 

Gassdemperne tenkte jeg og å bytte, men det ble glemt..

 

Og sist men ikke minst ble det på med svarte siliconslanger. :) Og det transformerte bilen helt! :D Slutt på lang gasspedal, høyt turtall og stressa automatkassa. :) Ligger rolig på 1400rpm fra til jobb nå, istedenfor 2200rpm. I tillegg kan jeg kjøre andregir i rundkjøringer.

Blir moro å følge med neste måling av forbruket.

 

gallery_15285_840_1591805.jpg

 

Viktig å påpeke at dette nok ikke skyldes overgang, vanlige slanger - til silikon, men defekt slange med hull - skiftet til silikon.

Lurer på om det nå kanskje er forskjell med trimmingboksen "av" og "på..." ^_^

 

Men...vet ikke om alt er bra....

 

gallery_15285_840_665941.jpg

 

Dette er ramma under intercooler... Full av olje. Så da spørs det om det er hull i den. Ser rillene er godt innsausa og. Den er lett å demontere, så da får jeg nok ta en sjekk neste tirsdag.

Kanskje det som er mest skremmende er mengden olje. Feil på turbo? Hvis ikke har lekkasje pågått over et par år...minst! :huh:^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kosekjøring blir det nå. :)

Men nei, alt er nok ikke i orden enda. Langt ifra det meste og... :P

Nå som snøen kom, og ikke minst saltet - plages jeg veldig med at spylerne på frontruta og lyktene ikke fungerer. Må få orden i det ganske asap. Også fant jeg ut at dekka mine er glatte som fy! Skummelt egentlig... Skal ikke gi mye gass før rumpa smeller ut. Er nok diffsperra som kobler inn automatisk. Er ikke helt vandt med slik...

Baken slipper også først ved nedbremsing, og bilen glir sidelengs.... :o

Så satt jeg jo de dårligste dekkene bak. (ikke at det var stor forskjell) De hadde bare litt mindre pigg. Så blir godt med fire nye. :)

 

Kosekjøring fra/til dugnad på klubben både i går og i dag. Gøy det, selv om vi bare var to som kom... ^_^

 

gallery_15285_840_872416.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalibrert luftfjæringa i dag uten særlige problemer :) Ble så fin og rett så. Et par tommer lavere og mye bedre å kjøre etter veien. Pluss mye mykere over fartsdumpene. :)

 

gallery_15285_840_646963.jpg

 

Ingen av spylermotorene på bilen har fungert. Så har sett litt på det i dag. Tenkte å se på det som var felles for dem alle. Nemlig jordinga. Men denne var OK. 0,0 ohm. Kontakten til spylermotoren til lyktene var avkoblet slik som kontakten til viskermotoren. Koblet inn begge disse, og det spyles og viskes - konstant riktignok. :huh::P

Men da er spylermotoren i hvert fall, OK. Må skifte viskermotoren for høyre lykt, så er autofunksjonen borte også. Lar bare kontaktene være av enn så lenge.

 

Målte 12 volt til spylermotoren til frontruta, og ser stikkene er helt grønne innerst i motoren. Så da er denne defekt. Byttet om på kontaktene på frontrute - og frontlysspyler, samt slangene. Slangen til frontruta var såpass sprø at den ikke ville holde tett etter den hadde vært av en gang. Så da ble det ny slange og. :)

Og da ble det til slutt væske på ruta. ^_^

En liten nødløsning dette da.

De tre motorene har forskjellige delenummere. Kanskje pga forskjellig trykk? De ser nå like ut, og det funka bra. :)

 

I tillegg fikk jeg skiftet gassdemperne på bakluka, som ble glemt sist gang.

 

Så... er det noen som vet om det skal være lys i de resterende bryterne? Jeg går egentlig ut ifra det. Pærer som har gått? Eller er det diode i bryter'n, så disse må skiftes?

 

gallery_15285_840_742586.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro å følge med på de som bare gjør det :lol:
Jeg har en del å lære ser jeg, får bare mer og mer lyst til å jobbe på LR verksted ^_^ det kan bli litt mye menneskebiler i hverdagen på jobb til tider :unsure:

D4 er nydelig å kjøre, men krenger litt mye i svinger :P

Endret av SimenMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...