Gå til innhold

Eriks Range Rover P38A - Bare vanlig vedlikehold det vel..?!?...


Erik Iversen

Anbefalte innlegg

Planen med defenderkjøpet for et halvannet år siden var vel egentlig å ha den en del år. Men så ble det ikke helt slik. Hjemmefronten ønsker mer komfort og mindre "hopp" inn i bilen. Også var den nå kald og stor, og vanskelig å håndtere... :huh::D:lol:

Så da snakket vi litt sammen nå i sommer, og kom frem til en meget god løsning.

Jeg har ikke kjørt særlig mye P38, men har vært borti bilen en del tidligere. Så er ikke redd for dette steget her. Selv om de fleste i klubben her oppe rynker på nesen og skvetter til av ordet "elektronikk." Alt som er mer avansert enn enn 300tdi er jo skummelt.. ^_^

 

Vel - bilen ble kjøpt rundt første helga i september. Og det ble akkurat denne fordi det ikke var noenting feil med den og alt fungerte. Bilen hadde hatt stor service hos jaguar-verksted i Oslo i september i fjor. (jeg tipper på at det kanskje kan ha vært insignia?!)

 

Selger hadde aldri hatt problemer med den, og kjente ikke til andre mangler enn at viskermotoren på hovedlysene gikk hele tiden. Så de hadde han koblet vekk, og høyre sidespeil returnerer ikke etter "dip." Så noe er også feil der.

Ellers altså meget bra. Luftfjæring fungerte også knall!

 

Satte meg på toget og ble vel sittende der en 6 timers tid før jeg kom frem. Prøvekjørt og "jo-jo..." ikke akkurat strøkent vil jeg si. Første oppdagelsen var bok i displayet..Viftestyringen virka dårlig og vifta ville ikke blåse. Selger var av den oppfattelsen at boka skulle være der, da den altså har vært slik siden han kjøpte den

. I tillegg kom SRS-lampa dagen før visning. Også var det en ulyd fra motorrommet et sted på ca. 1900rpm.

Bilen vandrer ekstreeemt på veien. Den klunker litt foran, og virker veldig myk bak.

 

Ellers så det ut til at bilen var bulkfri og uten særlig rust. Også eu-godkjent til mai 2017.

Derfor ble det litt pruting på prisen og kjøretur tilbake igjen. :) Slike "småting" skal jeg nå klare å få skikk på!

 

Bilen har el.seter m. memory (som fungerer)

Soltak/takluke (som fungerer)

Webasto på kjølevannet (som ikke fungerer)

Original Navi (som er noe demontert) Navi står montert bak. Men det er ingen skjerm i dashen.

 

Solgt ny i Tyskland i 1999/2000. Er altså en 99mod. Den har derfor TC på alle hjul og Air-bags i setene foran. Importert til Norge i 2003 mener jeg å huske.

 

Har ikke gjort så veldig mye med den enda, ettersom det var Defender'n som fikk oppmerksomheten.

Fortsettelse kommer.

 

gallery_15285_840_1580919.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 238
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Ja, skjønte at det nok ble RR på deg ja, men hadde ikke helt fått med meg at det ble P38.

Du er sprek ja - skal si du tar ting med et smil :) ! Minner meg om et av mine favoritt-sitat (fra Pippi) : "Det har jeg aldri gjort før; så det klarer jeg helt sikker ..."

 

Gratulerer med ny bil, håper fruen blir fornøyd. Blir spennende å følge med på dette - selv for oss uten RR erfaring.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott bil!

Passer utmerket at du starter opp med denne bilen no, siden eg og har kjøpt meg en.

Etter å ha lest hva du har gjort med dine tidligere biler har eg allerede no fått dårlig samvittighet for at eg ikke følger bilen min opp godt nok! :P:P:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye, RRp38 er en fantastisk bil ;) Det er bare å begynne å løse smårusket. Hevac som pri 1 siden vinteren står for døren.

SRS lys - så forsvinner det nok om du bare bøyer deg ned under setet og klemmer litt på de gule kontaktene under der.

Juster oppsetet litt mere toe inn så forsvinner vandringen også, og velg noe annet enn original dimensjon ( 255x55R18 ), gjerne AT dekk det hjelper også.

 

Lykke til

mvh Brage

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagde meg en kjapp liste da jeg fikk mulighet til å se litt på den..

 

 

- Oljelekkasje fra automatkjøler. Drypper ganske bra etter at bilen er blitt parkert. Rart ikke selger visste om dette?!? :huh:

- Lykteviskere går og går – kontakten er avkoblet. Feil på høyre lykt.

- Feil ved hevac – sporadisk vifte og dårlig luftstyring. Vifte v.s går ikke. Feilkoder på spjeldmotorer også.

- Mangler kupéfiltre. (jaha? Hvilken storservice på merkeverksted har denne bilen vært på??) :o :unsure:

- Oljefilterhus er delvis avknekt.

- SRS-lampe – har kommet og gått litt. – fikset med av og på med kontakt under førersetet. ;)

- Morken luftbelg v.s.f. Bør byttes asap. Resten ser faktisk nye ut.

- Stor slakke i stabstagsforing v.s.f

- Slitne foringer i radiusarmer begge foran. Har sluppet rundt bolten.

- Sliter dekk, innside foran og utside bak. Må ha ny sommer/vinterhjul.

- Slakke i begge styreledd, paralellstag. Må ha nytt stag.

- Hull i intercoolerslange mot turbo. Bytter bare til silikonslanger.

- Utslitte viskerblader foran. Allerede skifta.

- Lyktespylere og rutespylere fungerer ikke.

- Utslitt viskerblad bak.

- Oljelekkasje pinjong bakdiff

- Slakke i nedre foringer dempere bak.

- Slitte bremseskiver foran.

- Slakke i begge kryss fremre mellomaksel

- Feil på memory høyre sidespeil

- Dårlige bump stops – alle fire.

- Oljelekkasje fremre, venstre side av motor.

- Svak oljelekkasje servopumpe

- Defekt/manglende varmeskjold rundt turbo.

- Slakke i understell?!

- Festereimer til nedre bakluke har rustet av.

- Gassdemperne til øvre luka fungerer dårlig.

- Setevarme fungerer ikke – begge sider. Selger sa disse skulle fungere.

- Slitne skinnseter.

- Matt grill og plat

- Diesellekkasje!? Bruker ekstremt mye drivstoff?!?!

- Drar til siden/klatrer i kjørebanen

- Fukt sideblink begge sider.

- Reservehjul mangler

- Webasto fungerer ikke. Selger informerte om dette.

 

Så det er nå litt å ta tak i...

Sånn jeg opplever bilen sålangt er at den er meget treg. (selv om det er montert inn enn trimboks på den.) Må ha gasspedalen nesten på kick-down for å holde 70 km/t i oppoverbakkene. Girkassa er for følsom og girer ned hele tiden, og bilen bruker veldig mye. 1,3/1,4 på blandakjøring og 1,2 på langkjøring. Har vært opp i 1.9 liter på mila på småkjøringa fra og til jobb. Så noe må være meget galt. Kunne jo nesten kjørt 4.0l V8 for de dieselpenga.... :huh: -_-

 

Ruser fint opp og føles sterk nå jeg drar på. Girkassa viker og som den girer pent, og nei, den slurer ikke. Men det virker så rart at det er så lang vandring på gasspedalen. Må liksom trykke den så langt inn før det skjer noe. Vet ikke om det kanskje skal være sånn? Effekten under 2500rpm er ca null når kassa ligger vanlig i D. Men i lock-up er den ganske sterk ned til 2100rpm. Men så må det nesten bli kick-down for å få bevegelse på noe...

I tillegg går den litt lenger på starter'n før den fyrer når den er varm. Men har lest meg litt opp på dette og. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skjønte at det nok ble RR på deg ja, men hadde ikke helt fått med meg at det ble P38.

Du er sprek ja - skal si du tar ting med et smil :) ! Minner meg om et av mine favoritt-sitat (fra Pippi) : "Det har jeg aldri gjort før; så det klarer jeg helt sikker ..."

 

Gratulerer med ny bil, håper fruen blir fornøyd. Blir spennende å følge med på dette - selv for oss uten RR erfaring.

 

 

 

Classic ble visst for gammelt fikk jeg høre. Og L322 ble egentlig litt for dyrt. Vi fant vel ut at hvis det ble en billigere bil (i kjøpssum) fikk vi kanskje råd til å kjøpe leilighet. Så da krysser vi fingrene for det. :) Og P38 har vel egentlig alt vi ser for oss at vi ønsker i en bil.

Takk-takk. :) Og, ja, hun er fornøyd. Nesten så jeg selv må spørre om jeg kan få kjøre min egen bil - for hun sitter mer enn gjerne bak rattet B)

Gratulerer med flott bil!

Passer utmerket at du starter opp med denne bilen no, siden eg og har kjøpt meg en.

Etter å ha lest hva du har gjort med dine tidligere biler har eg allerede no fått dårlig samvittighet for at eg ikke følger bilen min opp godt nok! :P:P:lol:

 

Ja, det passa bra at du starta tråd i dag og. Tenkte først å si at vi ikke har aktive p38-tråder under "mitt prosjekt." Men nå blir det jo plenty med det. :) Jeg har selv dårlig samvittighet for alt jeg sålangt ikke har gjort med denne. Bla plager det meg veldig at jeg ikke har fått unna service på motor og automaten.. :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye, RRp38 er en fantastisk bil ;) Det er bare å begynne å løse smårusket. Hevac som pri 1 siden vinteren står for døren.

SRS lys - så forsvinner det nok om du bare bøyer deg ned under setet og klemmer litt på de gule kontaktene under der.

Juster oppsetet litt mere toe inn så forsvinner vandringen også, og velg noe annet enn original dimensjon ( 255x55R18 ), gjerne AT dekk det hjelper også.

 

Lykke til

mvh Brage

 

 

Takk. :)

Storservice og hevac blir pri 1, ja. Og SRS-lampa forsvant med av-på kontakt. Men har kommet og gått litt etter ymse setejusteringer. Så må kanskje vurdere en mer permanent løsning der om det fortsetter. :)

 

Få vekk slakker og justering tror jeg vil hjelpe ganske bra. Det meste av vandring har jeg allerede fått utbedret da. Viste seg at det bare var 1,1 bar i alle dekkene. Så da var det ikke rart den var slik...hjalp massivt med skikkelig dekktrykk! :)

 

Du må nok komme med noen tips når det gjelder dekk, ja. Tenkte å begynne vinteren på et sett jeg har fått. Egentlig fra D3. Og heller kjøpe nye dekk om de skulle være dårlige.

Tenkte egentlig litt på dim 235/60R18 og bruke de felgene jeg har. Eller evt gå ned på 16". Men synes det plutselig ser litt kjedelig ut.

 

Tenker litt på AT3 som sommersko - og da kanskje i original 18" dim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe du har, så er det pågangsmot og evne til å gjennomføre. Gratulerer Erik!

 

Dette fikser du, så blir dama og happy med ny bilen.

 

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med fin bil. Bra at noen tør.

Jeg har hatt lyst på P38 lenge, men jeg har ikke tørt enda.

 

Flotte biler. Kommer til å følge med her. ?

 

Takk. :) At noen tør? Nei, kan ikke skjønne hvorfor det. Langt mindre avansert enn Disco 3 det her. ;)

Grattis, blir spennende å følge med på!

Var jo noen punkter på den listen, men slik blir det fort når en vil at alt skal fungere 100% på en ikke helt ny bil :) Lykke til!

 

Et par punkter er det jo. Synes jo bilen burde være slik den kom ut av fabrikken. :) Nå skal det jo sies at den har gått langt da. Hele 363 000 km mener jeg... :huh::D

 

Makan til liste som må fikses :o

Det er jo rene restaureringen av en P38 jo :blink::wacko:

 

Gratulerer med prosjektet ;)

 

Takk-takk. :)

 

Grattis!!! Du fortsetter jo bare der du slapp du..... :)

 

Ikke helt der jeg slapp men. Defender'n stempla jeg som "ferdig," før salget. Og denne er i LANGT bedre stand enn gamlebilen. :)

Er det noe du har, så er det pågangsmot og evne til å gjennomføre. Gratulerer Erik!

 

Dette fikser du, så blir dama og happy med ny bilen.

 

Espen

 

 

Gratularer med staselig bil!

 

 

: ) Fin bil!

 

 

Du er jaggu ikke skuggeredd unge mann. Gratulerer med nok et meccanosett, som "ikke er satt sammen eller har bruksanvisning" :mellow:

Utrolig pågangsmot...

 

Takk. Jo, dama er happy. Og da blir jo jeg det og. :)

Haha, bruksanvisning har jeg - så det er ikke no stress ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlige slanger til ic kan gjøre drivstofforbruk høyt ;)

Sjekk og for feilkoder i maskinisten

 

Jo, har et lite håp om at det kanskje har noe med saken å gjøre. Slangen mellom turbo og IC så slik ut...

 

gallery_15285_840_1494479.jpg

 

Nødrepp ble gjort med vulketeip for å få det tett. Men kjenner ingen forskjell. De andre slangene er veldig myke. Alle blir bytta så snart delene er i hus. :) Ellers må jeg se over den berømte lille slangen på innsuget.

Feilkoder har den ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

255.60x18 blir og bra. men det beste er vell bytte til 16" felger og dekk.

 

Synes bilene ser veldig kjedelige ut på 16" I hvert fall på de originale felgene. Men 16" er kanskje best i terrenget. Tenker mest snøkjøring da... ^_^ Så kanskje

 

Ellers får jeg starte vinteren på disse; så snart riktige hjulbolter i navringer kommer i hus. :)

Bilen står nå på upigga og utslitte discoverer 2 vinterdekk. Så regelmessig er jeg innafor.

 

gallery_15285_840_526190.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Så det er nå litt å ta tak i...

Sånn jeg opplever bilen sålangt er at den er meget treg. (selv om det er montert inn enn trimboks på den.) Må ha gasspedalen nesten på kick-down for å holde 70 km/t i oppoverbakkene. Girkassa er for følsom og girer ned hele tiden, og bilen bruker veldig mye. 1,3/1,4 på blandakjøring og 1,2 på langkjøring. Har vært opp i 1.9 liter på mila på småkjøringa fra og til jobb. Så noe må være meget galt. Kunne jo nesten kjørt 4.0l V8 for de dieselpenga.... :huh: -_-

 

Ruser fint opp og føles sterk nå jeg drar på. Girkassa viker og som den girer pent, og nei, den slurer ikke. Men det virker så rart at det er så lang vandring på gasspedalen. Må liksom trykke den så langt inn før det skjer noe. Vet ikke om det kanskje skal være sånn? Effekten under 2500rpm er ca null når kassa ligger vanlig i D. Men i lock-up er den ganske sterk ned til 2100rpm. Men så må det nesten bli kick-down for å få bevegelse på noe...

 

 

Dette er mye likt som på min bil. Vil følge med stor interesse om hva du finner ut av her. Det kan jo umulig være riktig at en må trykke gasspedalen så langt inn før noe skjer. Eg får ut å sjekke hvordan slangene mine er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...