Gå til innhold

Finn sin Range Rover P38A DSE 1999


Faah

Anbefalte innlegg

Heisann, heisann! :D

 

For noen uker siden fikk eg endelig kjøpt meg en RR! En godt holdt p38a fra en medforumist.

Det er gjort mye med bilen allerede, noe småting står igjen og noe dukker sikkert opp. Tipper det blir flere spørsmål rundt denne så derfor samler eg det i denne tråden.

 

IMG_1441.jpg

 

Det første eg gjorde var å trekke om stolpene innvendig, prøvde skai først, men det ble ikke så bra. Endte opp med høyttalerstoff fra Biltema.

 

IMG_1445.JPG

 

IMG_1471 (1).jpg

 

No holder eg på å bytte bærekuler framme venstre side. Eg har fått ut stikkaksel og den bærer preg av tidens tann. Går det an å smøre opp denne med spillolje evt. annen olje før eg monterer den igjen? Eller er det på tide å bytte denne?

 

IMG_1470.JPG

 

Hilsen Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 131
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Da får eg prøve meg på rustmelk og benga, så får eg endelig brukt noe av bengaen eg kjøpte for en tid siden.

 

Etter overraskende lite gla'vold ender eg kvelden med demonterte kuler. Det gikk jo overraskende lett, takk og lov. :P

 

IMG_1474.JPG

 

No må jo resten gå som en lek!

 

Takk for gratulasjoner! Det er en staselig bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med RRp38. Ser Dere er to gode kompiser med ny innkjøpt RRp38 - så det er jo topp. Ett lite tips. Når du monterer bærekulene igjen, så må du være ekstremt nøye med opplagringen i forhold til aksel huset. Du vet sikkert at det finnes ett spesialverktøy for dette, du klarer sikkert uten bare du finner en metode, men det må du ta hensyn til.

 

Synes også det er smart å friske opp Huben litt når du har den av. Bruk antiseize på monteringsflensen når du montere igjen. Så er den lett å få av når du eventuellt må skifte hjullager engang i fremtiden.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du monterer bærekulene igjen, så må du være ekstremt nøye med opplagringen i forhold til aksel huset. Du vet sikkert at det finnes ett spesialverktøy for dette, du klarer sikkert uten bare du finner en metode, men det må du ta hensyn til.

 

Da jeg skifta på høyre side fulgte jeg en instruksjon jeg fant på nett og der stod ingenting om opplagring (=oppretting?). Burde nok ta en sjekk der også...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På spindelen der den nedre kula skrues fast er det en mutter. Denne justerer høyden på navet i forhold til akslingen, slik at drivakslingen ender i senter for akselhylsa. Har du ikke rørt på denne ved demontering står den jo slik den var montert. Og er mest sannsynlig allerede i senter. Men det kan være lurt å sjekke dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjøpte pressverktøy på ebay:

 

$(KGrHqZ,!rEE88gWoQIWBPSOCio)9w~~60_12.JPG

 

Fungerte veldig fint ved demontering. Har ikke kommet igang med montering ennå, men satser på at det gjør jobben der også.

Opplagring til akselhuset har eg ikke tenkt på en gang. Eg er jo en glad amatør som lever i troen om alt eg gjør er riktig... :wacko:

Video på youtube tok ikke tak i dette ved montering igjen. Mutteren under spindelen klarte eg ikke rikke i det hele tatt - så håper og tror den står akkurat passe. :):unsure:

Er det noen som har et godt tips på hvordan eg i så fall sjekker om det er i orden?

 

Ellers slå det inn en ABS-feil ett par ganger i uken. Kan det være på grunn av disse slitte bærekulene?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjøpte pressverktøy på ebay:

 

 

Ellers slå det inn en ABS-feil ett par ganger i uken. Kan det være på grunn av disse slitte bærekulene?

 

Fint verktøy, må skaffe meg ett slikt -_- .

 

Tror ikke bærekulene har noe å si for ABS sensoren, for ved slitasje der så vandrer hele hub assy inkludert ABS sensoren. Men nå har du ute sensoren, så hvis du er nøye med montering av den ( eventuellt nye sensoren ) så kan det bli bra igjen.

Sjekk at tannkransen er ren og at messinghylsen og sensoren kommer helt på plass.

 

Edit: Har innbilt meg at man skal kunne måle ut dette med opplagringen på ett vis, men har aldri prøvd. Som de sier har du ikke rørt på justeringen, så kan det jo hende det blir riktig.

 

Lr tool er ett fast stiv aksling lignende verktøy som sentrerer hubflensen mot akslinghuset

Mvh Brage

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den forklaringen. Eg fjernet ikke sensoren når eg byttet kulene. Mener eg har lest en plass at du, Brage, satt kun igjen med atomer når du byttet sensoren, så glad eg slapp det. Ser eg har fulgt en D1 oppskrift på youtube og den ser eg at ikke har sensor no.. (bra eg ikke har fått feilmelding i etterkant på dette...)

Video:

 

Pressen fungerte svært godt, men det ble litt spon fra gjengene på c-klemmen, så det kan være at den ikke holder til så mange skift.. No er eg uansett ferdig med denne jobben, forrige eier gjorde en utmerket jobb på andre siden.

 

No står valget mellom å ordne varmen i setene eller bytte foringer i understellet. Så en flott oppskrift på lodding av varmetråd i setene, så tenker eg gir det et forsøk.

 

Ellers trenger eg tips på hva eg bør bytte når eg først setter igang under bilen..

Tenker at eg kjøper disse (slik at eg får kjøpt meg mer verktøy / en 20-tonns presse på Biltema :D ):

FF003755 - Polyurethane Chassis Bush Kit

FF005741 - Front Anti Roll Bar Bush

Men kanskje trenger eg noe mer?? Drag link? Track rod? Er det et poeng å bytte styredemper?

 

 

Trenger vel en hjulstillingskontroll etter dette og da er det greit å ta alt på en gang.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg ville prøvd å reparerevarmetrådene. Skjøter du sammen der du finner brudd så ryker den bare en annen plass om en måned eller tre... Det er såpass jobb å komme til varmetrådene at jeg tror ikke du ønsker å gjøre den et par ganger i året... Koster ikke så mange hundrelappene med et NYTT element, pass bare på å bestille riktig sort...

 

Ta en kikk i denne tråden så hjelper det litt med valget...

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel en hel jobb å komme fram til varmetrådene... Og du sier noe, det er ikke gøy å gjøre den jobben flere ganger. Vet du om det er en "forsterket" utgave som selges no?

https://www.famousfour.co.uk/new_parts/ff_part?part=6018

 

Gratulerer med flott Defender forresten! Håper den blir med på hyttetur en gang... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Flott er vel å ta hardt i men den skal bli bedre, og den blir nok med på hytta, må bare fikse de mest alvorlige feilene og få skilter på. Drøyer det kanskje til over nyttår for å slippe halv årsavgift for bare en drøy måned.

 

Et nytt element bør vel vare i 10+ år, killeren er å sette et kne hardt ned i setet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri fjernet abs-sensoren jeg heller ved demontering av diverse opphengskuler på discovery 2. Løsner bare ledningen oppe i motorrommet, så er det problemet løst. :)

Jeg sendte akkurat bestilling til famous four med samme foringsett og samme stabstag-foringer. (pluss en del andre ting) Bestilte også røde foringer til de to panhardene. :)

Styrestag, skiver og diverse andre tyngre deler bestiller jeg hos island-4x4, da de er litt billigere på dette. Og veldig kjappe :)

 

20-tonnspresse er must med slik jobb B) Kan også være greit med et boltsett om ting er fastrusta. :) Ta en skikkelig kontroll på alt under før du bestiller, så får du alt på stell med nye deler.

Tror jeg kommer til å bestille meg ny pute med varmetråder. (om det viser seg at trådene er feilen) Puta er ganske nedsitti uansett. :) Linken din ser lik ut som varmetrådene som sitter i moderne biler. Ser i hvert fall slik ut på Freelander 2 og Discovery 4. ;) Tror de holder mye bedre enn den gamle varianten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har byttet øvre og nedre bærekule på venstre side samt simmeringer på begge sidene og fikk lekkasje.

Da jeg gjorde jobben så tok jeg rusta som vises på det bildet ditt og hadde på owatrol,arcanol og så benga.

Jeg var noe uforsiktig så jeg malte på anleggsflatene på huben og det påvirket sentrering av hub.

Skrapte bort malingen og har prøvd å sentrere uten verktøy men det kommer fremdeles ut olje når jeg kjører og får ikke godkjent bilen med den lekkasjen.

Det jeg har funnet ut er at det er litt rom for huben i carrier så det er viktig å sentrere så godt man kan.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

No har eg kjørt i et par uker og eg ser ingen lekkasje hverken på høyre eller venstre side. Satser på at alt er som det skal no.

 

I går fikk eg deler fra øyen og monterte nytt eksosanlegg. Det gamle kom lett ned, var ikke mye metall igjen.

 

IMG_1496.JPG

 

No har eg begynt jobben med å bytte til polyforinger. Det blir vel litt jobb å få ut de gamle foringene siden eg ikke har verkstedpresse. Får borre litt i gummien og se hva som skjer. Inn med nye delte polyforinger ser jo ut som en lek.

 

Eg har forresten fått meg fire nye hjulmuttere også! Så no skal eg kaste de hersens låsemutterne så hardt ned i bosskorgen eg klarer! -om ingen ønsker seg de da...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag satt eg i gang med å bytte foringer. Fjernet foringene i radiusarmene ved å borre vekk gummien, sage gjennom plasthylsen og deretter stå den ut med hammer.

 

På høyre side fikk eg selvsagt ikke ut boltene, så de måtte eg ta med vinkelsliperen.

Eg burde vel ha lært av bærearmbytte på d3en, men til denne byttejobben kjøpte eg ikke inn nye bolter.

 

Går det greit med bolt fra biltema i 8.8 kvalitet? Det er nok 10.9 bolt som står. Boltene fra biltema går fint inn i hylsen i foringen og det er ikke noe spill i bolten når den står i hylsen. Noen som har noen tanker rundt dette??

 

De nye delte foringene er jo fantastisk lette å sette inn.. Det gjør eg med håndmakt. Så til no ser det ut som eg kan bruke pengene eg tenkte til verkstedpresse på andre ting, kommer langt med C-klemmen eg kjøpte til bærekulene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Går det greit med bolt fra biltema i 8.8 kvalitet? Det er nok 10.9 bolt som står. Boltene fra biltema går fint inn i hylsen i foringen og det er ikke noe spill i bolten når den står i hylsen. Noen som har noen tanker rundt dette??

 

 

Vilvtro det går bra med mykere kvalitet på boltene, hardere er skumlere tror jeg.

 

Men det er bare synsing.

Her tenker jeg du tar litt feil Laftis.

 

Disse boltene tar skjærkrefter og da er hardheten ekstremt viktig. Anbefaler absolutt at du kjøper rett kvalitet. Wurth har kanskje det, ellers er det bare å bestille originalvare. Dette må du ikke gå ned i kvalitet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri fjernet abs-sensoren jeg heller ved demontering av diverse opphengskuler på discovery 2. Løsner bare ledningen oppe i motorrommet, så er det problemet løst. :)

 

 

Takk for den forklaringen. Eg fjernet ikke sensoren når eg byttet kulene. Mener eg har lest en plass at du, Brage, satt kun igjen med atomer når du byttet sensoren, så glad eg slapp det.

 

 

Hmm. jeg var sikker på at du måtte ut med ABS sensoren for å dra ut aksling, mente sensoren stakk litt ned i det hullet du ser der på huben der du ser tannkransen. Det var nå i en slik sammen heng jeg demonterte min sensor, og det stemmer at den satt så fast at den ble fullstendig ødelagt på vei ut.

 

Track rod og draglink er greit å skifte nå, hvis du har tenkt å ta forstillings kontroll etterpå. Styredemper koster heller ikke allverden. Som jeg alltid sier på disse stagene - kjøp Lemforder. Det er kvalitet, den ene kulen ( som henger opp/ ned ) er direkte livsfarlig å få søppelkvalitet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...