Gå til innhold

hodelykt


austbø109

Anbefalte innlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zebralight http://www.zebralight.com/

 

Gidder du å dille med oppladbare batterier så er H600/602 gode valg. Hvis ikke så er H52/502 som bruker vanlige AA-batterier utmerket. Solide, lette små, god ytelse i forhold til størrelse, enkle i bruk med blant annet griseenkle batteriskift, osv osv.

 

Det finnes mange andre med nogenlunde tilsvarende kvalitet, ytelse og pris der ute på internettet, men jeg har først og fremst erfaring med Zebralight på rene hodelykter.

 

Led lenser ble akerutseilt for en del år siden, og har aldri greid å hekte seg på igjen. Det er, for all del, helt greie lykter. Jeg har noen selv, men de er kjøpt til ekstremt gunstige priser.

 

Edit: Lupine blir jo aldri feil, men er ikke akkurat lommebokvennlig, Og er og for mange "dagligdagse" formål både overkill og litt vel omfangsrike.

Endret av Myhre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo mye an på behovet?

 

Jeg sverger til petzl taktika eller hva den heter. Har fem/seks stykker spredd rundt i biler og jakker.

 

Lav vekt, ulike styrker og rødfilter er måkrav for min del, trenger ikke fyrlykt til kveldsrunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er superfornøyd med min Led Lenser H7.2! Den er dimbar og har zoom. Det jeg liker best, er at på full innzoom har den stor diameter på lyskjeglen, som er gull å gå med i mørke. Særlig på glatta, når man må planlegge stegene sine litt, da slipper man å gå og snu på hodet hele tiden, den lyser mer enn vidt nok. I tillegg kan man zoome helt ut og lyse langt når det trengs. Tror det er cirka 110 m på full utzoom.

 

Anbefales!

 

PS

Mulig jeg må kjøpe en til, og ha i reserve. Ikke er den spesielt dyr heller.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler JetBeam.

 

Dyrt, men bra kvalitet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Lupine blir jo aldri feil, men er ikke akkurat lommebokvennlig, Og er og for mange "dagligdagse" formål både overkill og litt vel omfangsrike.

 

Noe stivt priset - ja. Men er ikke med på dine bemerkninger om overkill og omfangsrike. Piko-modellen gir dagslys i en kompakt innpakning. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piko er ganske kompakt, men jeg synes fortsatt den er i største laget hvis en skal ha den med seg i tilfelle, musefelle. Hvis en derimot skal ut for å gjøre en aktivitet der en vet at en trenger mye lys, eller kommer til å ha lykta på hodet hele tida, så er den et strålende valg. Dog ville ikke TS ha oppladbar lykt. Og da er jo Lupine diskvalifisert. De har forresten strålende batterier og ladere :) Jeg har Piko Duo på jobb, og den er fantastisk. Jeg har lurt på å handle meg ei selv og, men på grunn av det sjeg skrev over har jeg kommet til at til mitt bruk så forsvarer det ikke investeringen. Ei mindre lykt med "nok lys" er et bedre valg for meg.

 

Hva slags bruk TS skal ha lykta til vil jo og være avgjørende for hva som er et fornuftig valg.

 

Helst bør en jo ha flere lykter for å dekke forskjellig bruk B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Har hatt både led lencer h7 og h14 begge varte lenge å fikk mye juling. H7 n knakk til slutt i hengslet på lykta å h14 bare døde plutselig. Har hatt h7.2 på jobb å den er regelrett kammar. Plastikbaklokk å vann kommer inn flere plasser. Å den store knappen bakpå er meget dårlig plassert med tanke på hviss du ligger på bakken å hviler hodet nedpå så trykker du knappen inn å da blir det plutselig disco lys. Min begynte plutselig å skru seg på selv. Noe som kan vere veldig upraktisk når en står å prater med folk. Å så knakk låsemekanismen til batteriluka veldig lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg fort svidde av en tusing eller mer på oppladbar lykt den tid jeg drev verksted.

Da var diodelys hotte saker. :huh:

Nå om dagen har jeg funnet ut at lommelykt fra Biltema til 40,- + batterier eller en litt større fra Europris til 20,- + batterier

holder lenge til mitt bruk.

Ikke minst slipper jeg å endevende alt mulig i tilfelle bortkommen lykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

henter denne igjen, alderen tynger, synet blir dårligere, og vi er i en årstid som krever ekstra lys, nær sagt samme hva jeg skal gjøre.

Har diverse actionlys og vanlige hodelamper, men kombinasjonen grei brenntid og greit lys, er det få som klarer.
Jeg ønsker meg en OK lysstyrke, ca 300lumen på max, og to batteripakker som er enkle å bytte, og har USB lading.
Litt etter prinsippet av en moderne batteridrill. Da kan man som regel tyne noen minutter utav den pakka som egentlig er tom, mens man lader den andre. USB er jo standarden på alt av kameraer, telefoner og dingser, og hadde vært stas for lade lykta med også...

 

Noen som har et forslag ? Jeg tror jeg kan godta ekstern batteripakke, om den ikke er for stor...

 

PS - helt enig i Austbø109 sine betraktninger, jeg syns ledlenzer er litt oppskrytt rett og slett. Har vært minst like godt fornøyd med Tikka og Petzl eller hva de nå heter...

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Etter at plastfestene for feste av hodereimen knakk på min ledlenser H14 trengte jeg en ny hodelykt.

 

Jeg endte opp med en oppladbar lykt fra Suprabeam. Med oppladbar batteripakke (litiumpolymer, ca kr. 350 for ekstra batteri) veier den ca 180 gram og med skjøtekabel kan man ha batteripakken i lommen og ikke på bakhodet. Av/på-bryter er plassert på selve lykten så man slipper å fikle med batteripakken når man skal endre lysstyrke eller slå den av/på. Den lades med micro usb-kabel koblet til datamaskin, mobillader i bil eller lader rett i veggen. Hodebåndet kan lett taes av for å vaske det om det skulle bli sauset inn i olje når man holder på under bilen. Lysbildet kan justeres fra 6 til 60 graders spredning. Det står at det er produsert i aluminium men jeg er litt usikker på om 100% av lykten er i aluminium eller om det er litt plastdetaljer på lykten. Den kan dimmes mellom 12 og 280 lumen eller man kan ha den på max som er 500 lumen.

 

http://www.suprabeam.com/no/products/v3pro-rechargeable

 

Flere har kampanje på V3 Pro R nå til ca. kr. 900,-, både på nett og i butikk eller man kan ta seg en tur til Maxbo og kjøpe den for nesten 1600,-

 

Om ikke 400 lumen er tilstrekkelig kan man gå for V4 Pro og få 800 lumen men da mister man muligheten for å justere lysbildet.

Endret av Tarjei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.scangrip.com/en/work-light/headlamps/i-view-headlamp/

 

Jeg kjøpte denne for et år siden og er godt fornøyd. Den er laget spesielt til arbeid så den lyser opp et stort og brett området i steden for veldig langt.

Den lades via usb. Men kan ikke skifte batteri.

Til f.eks skigåing bruker jeg en annen lykt(led lenser)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Nitecore HC33. Ganske så kompakt i samme utforming som zebralight. Drives av et 18650 batteri, og lyser 1800 lumen på max :blink: Ellers er jeg veldig glad i min led lenser h14.2 - bortsett fra upraktisk plassering av knappen i bakhodet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med siste taler, bortsett fra at jeg kjører Nitecore HC60.
En annen ting jeg fant på Ebay, var reservebatteri, med INNEBYGGET USB-port.
Mulig " alle " vet det fins fra før, for meg var det noe ganske nærme magi, veldig praktisk å slippe dingser, bomser, overganger og drit, for å lade ekstrabatteriet til en hodelykt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, gautes skrev:

For mye effekt kan være av det vonde.blush

Ja, derfor er det helt genialt at Nitecore har 5trinn på lysstyrken, som enkelt justeres ved en trykknapp foran på lykta, som lett betjenes tilogmed med hansker.....

Forresten kjøpes Nitecore til helt OK priser på XXL. Man sparer ikke en krone på å importere selv iaf...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt endel lykter og gått tom for strøm et utall ganger.

En automatisk (u)vane er å skru av lyset med en gang jeg ikke trenger det.

Trykknapp ved panna ga fort Elvis-sleik den gang håret fantes.:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...