Gå til innhold

Kit som øker vifte-hastighet, noen som har prøvd?


OyvindPaulsen

Anbefalte innlegg

Hei folkens, i Defenderen min (110-TD5-2000) har vifta kun to trinn som blåser: Det nest nederste og nederste trinnet.

 

Det nest nederste trinnet gir kun en svak pust, så jeg skulle gjerne hatt noe mer guffe.

 

Ble tipset om denne idag, og ble litt fristet.

 

Men er det noen av dere som har vært borti det?

 

http://www.ebay.co.uk/itm/Land-Rover-Defender-Tdi-Td5-90-110-demister-fan-speed-increase-kit-/161872186964?

 

/ ØP

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ed en trinnløs regulator?

 

Hiv på noen kjøle ribber på denne, og du får trinnløs regulering........

 

http://www.ebay.co.uk/itm/DC-Motor-Speed-Control-PWM-HHO-RC-Controller-10-50V-40A-2000W-MAX-SHO-/252135180140?hash=item3ab46d876c:g:4QcAAOSwo6lWJ4DW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller lignende denne. Samme prinsipp men er noenlunde vanntett og tåler 20A.

Kan plasseres rett ved viftemotoren og regulerings knappen kan plasseres inne i kupèen ved å forlenge de 3 ledningene.

Fordel med kortest mulig kabel lengde fra regulator til vifte.

 

Har en slik i Defenderen. Brukt den siden 2010 og funker fortsatt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips;)

Hva ed en trinnløs regulator?

 

Hiv på noen kjøle ribber på denne, og du får trinnløs regulering........

 

http://www.ebay.co.uk/itm/DC-Motor-Speed-Control-PWM-HHO-RC-Controller-10-50V-40A-2000W-MAX-SHO-/252135180140?hash=item3ab46d876c:g:4QcAAOSwo6lWJ4DW

 


Takk, her har jeg mye å lære skjønner jeg;)

 

Eller lignende denne. Samme prinsipp men er noenlunde vanntett og tåler 20A.

Kan plasseres rett ved viftemotoren og regulerings knappen kan plasseres inne i kupèen ved å forlenge de 3 ledningene.

Fordel med kortest mulig kabel lengde fra regulator til vifte.

 

Har en slik i Defenderen. Brukt den siden 2010 og funker fortsatt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ed en trinnløs regulator?

 

Hiv på noen kjøle ribber på denne, og du får trinnløs regulering........

 

http://www.ebay.co.uk/itm/DC-Motor-Speed-Control-PWM-HHO-RC-Controller-10-50V-40A-2000W-MAX-SHO-/252135180140?hash=item3ab46d876c:g:4QcAAOSwo6lWJ4DW

 

Ser jo at det allererde er kjøle ribber på denne :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller lignende denne. Samme prinsipp men er noenlunde vanntett og tåler 20A.

Kan plasseres rett ved viftemotoren og regulerings knappen kan plasseres inne i kupèen ved å forlenge de 3 ledningene.

Fordel med kortest mulig kabel lengde fra regulator til vifte.

 

Har en slik i Defenderen. Brukt den siden 2010 og funker fortsatt.

 

 

Hei

Får du trinnløs regulering og mere fræs på max?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en defender hvor jeg har brent resitoren.. og koblet direkte via bryter.. har på følelsen att denne gir for mye luftstrøm gjennom varmeregisteret.. lufta blir nesten ikke varm inne.. kansje bestille seg en sånn trinnløs bryter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en defender hvor jeg har brent resitoren.. og koblet direkte via bryter.. har på følelsen att denne gir for mye luftstrøm gjennom varmeregisteret.. lufta blir nesten ikke varm inne.. kansje bestille seg en sånn trinnløs bryter..

så er neste spørsmål.. tåler den vann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåler litt vann.

Seriøst dype gjørmehull vil nok ta knekken på den om den plasseres under panseret.

Om du plasserer den inne i dashbordet vil du risikere radiostøy. (kanskje ikke så viktig)

Men den blir bedre beskyttet mot vann.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full fart er full fart uansett bryterutgave,dessverre.

Men Lafterolf er inne på noe viktig,nemlig spenningsfallet.

 

Registeret mm. til Truls har jeg en følelse av kan være noe skadet av ymse utagerende kjørsel.

Sølevannsprut opp defrosterdyser.....

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller lignende denne. Samme prinsipp men er noenlunde vanntett og tåler 20A.

Kan plasseres rett ved viftemotoren og regulerings knappen kan plasseres inne i kupèen ved å forlenge de 3 ledningene.

Fordel med kortest mulig kabel lengde fra regulator til vifte.

 

Har en slik i Defenderen. Brukt den siden 2010 og funker fortsatt.

 

 

Bestilte 2 slike i går, koster nesten ingen ting så det er verd et forsøk. Kommer til å koble om slik at strømforsyning kommer rett fra batteri og med godt dimensjonert kabel slik at der ikke blir reduksjon i volt styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atle G: Det kan være en fordel å bruke eksisterende viftestyring med et relè for å styre viften på med tenningen.

Ellers er det fornuftig ut å legge eget opplegg.

 

Jeg har ikke gjort det og må ta jobben i løpet av høsten/vinteren.

Viftebryteren begynner å bli dårlig så viftehastigheten er litt varierende selv om jeg ikke rører justeringen.

 

Har lagt opp til egen sikringsboks på venstre fremre innerskjerm så det blir ikke for store jobben.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atle G: Det kan være en fordel å bruke eksisterende viftestyring med et relè for å styre viften på med tenningen.

Ellers er det fornuftig ut å legge eget opplegg.

 

Jeg har ikke gjort det og må ta jobben i løpet av høsten/vinteren.

Viftebryteren begynner å bli dårlig så viftehastigheten er litt varierende selv om jeg ikke rører justeringen.

 

Har lagt opp til egen sikringsboks på venstre fremre innerskjerm så det blir ikke for store jobben.

 

 

 

Har også lagt opp egen sikringsboks på venstre fremre innerskjerm - med solid kabling fra batteri. Brukes til lysforsterker / kjølevifter / AC vifter osv - så ja, slik som du beskriver er akkurat slik jeg vil gjøre det. Nok et prosjekt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ha høyere effekt/ hastighet på vifa, må det nok byttes til en " tøffere" motor inni der blushB)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei folkens, i Defenderen min (110-TD5-2000) har vifta kun to trinn som blåser: Det nest nederste og nederste trinnet.

 

Det nest nederste trinnet gir kun en svak pust, så jeg skulle gjerne hatt noe mer guffe.

 

Ble tipset om denne idag, og ble litt fristet.

 

Men er det noen av dere som har vært borti det?

 

http://www.ebay.co.uk/itm/Land-Rover-Defender-Tdi-Td5-90-110-demister-fan-speed-increase-kit-/161872186964?

 

/ ØP

 

 

Har montert denne, fungere slik som tenkt ,nest nederste blåser litt meir og den nederste blåser som den har gjort

mvh alfred

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...