Gå til innhold

Beskjæring av tuja....


guskur

Anbefalte innlegg

Dette er jo det mest allvitende forum i verden. Derfor spør jeg her framfor å oppsøke andre fora på nettet...

 

Har no tuja/cypresslignende planter utenfor kjøkkenvinduet som begynner å bli litt store.

 

Noen her inne som har no tips for beskjæring av disse...????

 

Alternativet med motorsag eller vinsj er desverre uaktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye "for store" er de? Og i hvilken retning? Her hadde et bilde vært fint. Samt at du forklarer litt nærmere hva du vil oppnå. (Slankere planter/kortere planter/mindre skjerming/smalere hekk...?)

 

Sånn generelt så kan thuja holdes tilbake i høyden gjennom beskjæring, men da kan man ikke gå for hardt til verks - og den vil ta det igjen i vidden. En hard beskjæring av den sentrale stammen i thujaen vil gi deg en stygg plante noen år og så en skikkelig tykk og vid "tønne"... Et alternativ på frittstående planter er å la den vokse oppover og så beskjære greinene nede sånn at man får et oppstammet tre. Innsmalning av thujahekk er vanskelig.

 

Det finnes altså en del muligheter, men det er vanskelig å si noe konkret når du er såpass ullen i oppdragsbeskrivelsen. ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... beskjærer du nå før vinteren risikerer du å få vinterskader i kuttene = brunt, tørket "bar". Vent heller til våren. Skal du inn til brune kvister så kan du ta det nå.

 

Er du sikker? Ved kunstig kvisting av bartær, i skogbrukssammenheng, så er det vinteren som gjelder. Dette fordi kvistinga skaper sår, og disse er innfallsport for sopp og annet rask. Om vinteren er det mindre spredning av slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thuja er generelt utsatt for skader som følge av uttørking i kombinasjon med barfrost og vind pga det grunne rotsystemet.

Vårbeskjæring (da for å tette til busken) har jeg aldri sett føre til skader, men jeg har sett det gjentatte ganger på "rådyrbeskjærte" thuja (stylterottene "beskjærer" gjernest om vinteren.)

 

Om dette er et reelt problem eller ikke kommer an på hvor utsatt man er for barfrost. Norge er langt og har mange klimasoner og mange mikroklima.

 

Men barfrost og spesielt i kombinasjon med trekk/vind (med eller uten kuttskader i tillegg) samt veisalt er de to tingene jeg har sett ta livet av thuja... alt annet virker det som de overlever enkelt.

 

Jeg tenkte ikke på soppskader - det kan jeg ikke huske å ha sett på thuja, faktisk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har filla peiling på Thuja, så om erfaringene fra skogbruke er relevante aner jeg ikke, men det er i hvert fall slik det håndteres der. Spredningen av soppsporer, og eventuelt andre former for sykdommer, er minst på vinteren. Det er godt mulig dette ikke er noe problem med Thuja. Det virker jo å være en robust og motstandsdyktig art. Kanskje vel robust vil vel enkelte mene :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen - et bilde av saligheten er lettere å diagnostisere...!

 

 

Dersom en hel kvist er helt brun så blir den ikke grønn igjen. Den kan du fjerne helt inne ved stammen nå eller seinere. Har du en thuja i god vekst og kvisten ikke er stor vil thujaen tett hullet selv etter en stund. Du kan stimulere til tettere vekst gjennom å snippe det grønne i nærheten. Når du snipper i grønt så gjør det på våren/når det ikke er fare for frost på noen uker.

 

Dersom kvistene er brunflekkede/gulflekkede og lave:
- finn ut om de er utsatt for salt

- finn ut om de er utsatt for markering fra katt/hund

 

Hvis så er tlifelle så må du fjerne problemet først.... Så ordner fargen seg etterhvert.

 

Eller er det tørkeskader? I så fall sørg for at hekken har nok fuktighet... Jeg la plenklippet langsetter under hekken og da fikk plantene næring, noe som holder på fukten og noe som tilførte humus (dette var på sandjord) over tid. Hekken ble flott den. Grov også plantegrøft under plantinga og fylte etter med lauv/kompost for å få noe fukttilførsel.

 

 

Hull i hekken:
- er det en hel plante som har dødd?

I så fall avhenger det av

- avstand

- om noen/noe har begynt å bruke dette hullet som gjennomfartsåre

 

Er avstanden liten og ingen/ingenting løper igjennom der så vil det nok tette seg selv etter en tid. Også her kan du stimulere til tettere vekst (se over).

Er avstanden større så plant inn en ny plante til våren/i god tid før høsten, men seint nok til at det ikke er tørt i jorda i innrotingsperioden.

Har du fått noe/noen som benytter seg av hullet må du stoppe dette uansett hva du gjør ellers, for da vil verken en ny plante trives eller hullet gro igjen...

 

Skal man ha en flott thujahekk så må man sørge for at jorda har fuktighet i hele sommersesongen, at den ikke er særlig utsatt for vind i kombinasjon med frossen jord over lengre tid og stusse den litt årlig - spesielt i etableringsfasen.

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passe avstand mellom 2 thuja er 3-4 kilometer.

 

Beskjær så mye som mulig, rett over jorda.

 

Skal dere ha thuja-hekk så plant på nytt og pass på å beskjære dette som en hekk. Tar ikke lang tid før tilveksten tar overhånd og den fine hekken blir til irritasjon for naboer og eiere.

 

Har vel samme forhold til thuja som det æ har til dieselmotorer i mindre kjøretøy.

 

Ønske aill ein fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thuja skal beskjæres horisontalt, i nivå med omkringliggende terreng. Det spiller ingen rolle når på året dette utføres, men gjør du det tidlig på våren kan du fyre med stammen påfølgende vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...