Gå til innhold

Sjekkliste for kjøp av Disco 3


ouhlving1979

Anbefalte innlegg

Familien er på utkikk etter stor bil (barn og svær hund) og fikk låne en Disco 4 (7-seter) av et vennepar. "Plass til alt" sa de. Det hadde de rett i. Vi har derfor veldig lyst til å kjøpe en Discovery 3 (5 eller 7 seter som er innafor budsjett). Jeg har også forstått at hvis man er uforsiktig kan man kjøpe katta i sekken med påfølgende store kostnader.

 

Jeg har satt sammen en liste over ting jeg mener (etter å ha lest litt på nett) må være i orden/utbedret før et eventuellt kjøp og lurer på om noen har noe å legge til av informasjon? Vi trenger alt vi kan få av tips:

 

- Bilen bør ha gått 120.000km fordi det meste av kostbare ting er byttet ut nylig da

- Komplett servicehistorikk

- EGR ventiler utbedret (litt usikker på hva det betyr egentlig)

- Kompressor skiftet

- Nye belger

- Forstillingsdeler (her er det kanskje noen som er viktigere enn andre) byttet

- Reg reim skiftet

- Bør ha Webasto

- Bremseskiver og klosser bør være skiftet

 

Er det noe jeg har glemt? Takk for tips!

 

 

 

Hilsen Øyvind (40036561)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - og velkommen til forumet.

 

EGR kan sote ned, og kan enten skiftes ut eller blendes. Om det er et fornuftig "krav" å ha til en potensiell bil vet jeg ikke. Det får noen voksne uttale seg om. :)

 

Hør etter klunkelyder i understellet når du kjører. Det skal ikke være ulyder der. Forhør deg om hjullager fremme er byttet. Ikke uvanlig at de takker for seg rundt den kilometerstanden der. Grei jobb å bytte selv (kan sitte som pokker) og koster ikke all verden om man kjøper de fra England, men det kan være en liten sak å prute på.

 

Sjekk att EPB (parkeringsbrems) fungerer som den skal. Hyppig bruk er en fordel, så om eier bruker den ofte, så er det pluss i margen. Om den i tillegg har blitt overhalt og smurt opp, så er det enda bedre. :)

 

Sjekk gjerne om alt av drenering er åpent - særlig om bilen har soltak. Spyl litt vann på taket - og da skal det sildre bra under bilen - uten at det nødvendigvis renner særlig mye langs sidene eller foran og bak.

 

Tilhengerfestet skal IKKE sitte på bilen - det indikerer at det er rustet fast. Få eier til å sette på og ta av tilhengerfeste.

 

Det er det jeg kan kommer på sånn fra toppen av hodet en torsdags formiddag. D3/D4 er flotte biler, og har nok et ufortjent dårlig rykte. Min D4 begynner nå å nærme seg 140.000, og har ikke trengt reparasjoner utover vanlig vedlikehold. :) Lykke til med jakten.

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er førstegangseier av lr, riktig nok en sport, men det er i bunn og grunn en disco 3. Listen din er sikkert grei, men generelt vedlikehold bør komme før km.stand. Er bilen passet på hele veien er dette gode biler. Hvilken årsmodell ser dere på?

 

Alle bilen har Webasto hjelpevarmer. Kan utvides til parkeringsvarmer.

Jeg var heldig, og fant en bil hvor alt av dempere, bærearmer etc var tatt innenfor de siste to år. Dette kan være kostbare greier om du ikke gjør noe selv.

Skiver og klosser anser jeg som slitedeler, bra det nylig er byttet, men det slites fort på så tung bil.

Egrventilene er byttet på min, mange velger å blende disse, noe jeg har vurdert også

Kompressor, så lenge den fungerer er det ikke noe problem at den er original.

Glødeplugger kan være greit å sjekke. Disse knekker fort ved skifte og kostet over 20k å skifte på min bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Noen kommentarer under (markert i grønt). LR grønn selvfølgelig :lol::lol::lol:

 

 

Familien er på utkikk etter stor bil (barn og svær hund) og fikk låne en Disco 4 (7-seter) av et vennepar. "Plass til alt" sa de. Det hadde de rett i. Vi har derfor veldig lyst til å kjøpe en Discovery 3 (5 eller 7 seter som er innafor budsjett). Jeg har også forstått at hvis man er uforsiktig kan man kjøpe katta i sekken med påfølgende store kostnader.

 

Jeg har satt sammen en liste over ting jeg mener (etter å ha lest litt på nett) må være i orden/utbedret før et eventuellt kjøp og lurer på om noen har noe å legge til av informasjon? Vi trenger alt vi kan få av tips:

 

- Bilen bør ha gått 120.000km fordi det meste av kostbare ting er byttet ut nylig da

- Komplett servicehistorikk - dette er bra, men personlig så synes jeg ikke det skal være utslagsgivende hvis bilen er bra og tatt godt vare på.

- EGR ventiler utbedret (litt usikker på hva det betyr egentlig) - Hvis EGR fungerer, så er det ingen grunn til at dette må være byttet. Dette avdekkes med avlesning av feilkoder. Enklest og billigst å blende, selv om mange her er opptatt av at man da kan få mangellapp på det ved EU-kontroll.

- Kompressor skiftet - Igjen, kommer an på kilometer på bilen du ser på. Biler over 200 000km bør ha byttet kompressor. Kan også her avlese på feilkoder om det er problemer, men en praktisk sjekk kan være at det ikke skal bråke nevnverdig fra kompressoren. Bare en fin summing. Kompressor starter og går normalt hver gang du starter bilen for å bygge opp trykk i trykktanken. Merk også at bilen skal være jevnt høy foran og bak.

- Nye belger - Min bil har 263 000km og har aldri hatt bytte av belger. Er de tette og fine og bilen har en jevn høyde foran og bak, er det ingen grunn til at dette må være byttet.

- Forstillingsdeler (her er det kanskje noen som er viktigere enn andre) byttet - bør ikke høre klunking ved aksellerasjon/nedbremsing. Da kan det være slitasje i bærebruforinger, noe som koster mye å bytte hvis du skal få det gjort på merkeverksted. Bestiller du deler fra UK og gjør det selv så er det snakk om en 3000kr (priseksempel på 2 bærebroer foran). Kan evt kjøpe deler selv fra UK og få et lokalt verksted til å bytte komplett. Bør ikke være en dealbreaker uansett hvis bilen er fin og bra.

- Reg reim skiftet - Alle 05, 06, 07 og nå 08 skal ha byttet regreim pga alder uavhengig av kilometer (7 år / 168k km intervall - det som inntreffer først).

- Bør ha Webasto - dette har så og si alle D3, men om de funger er en helt annen sak. Bør få dette testet, selv om det ikke er allverden i å fikse dette selv (f.eks nye brennkammer). Bør heller ikke være en dealbreaker.

- Bremseskiver og klosser bør være skiftet - Er skivene og klossene fine, så er det ingen grunn til at dette må være byttet. Igjen, kommer an på kilometer. Normalt har biler over rundt 120k byttet skiver og klosser uansett. Hvis ikke er det nok tynnslitt flere steder:)! D3 er en TUNG bil!

 

Er det noe jeg har glemt? Takk for tips!

 

Ville ha testet EPB (elektronisk parkbrems godt) - sjekk at den setter seg på. Prøv å parker i en liten bakke f.eks. Skal ikke hyle eller skrike. Sjekk også etter varmegang i felgene bak etter en kjøretur. Er en av felgene veldig varme når du tar på dem? Kan være defekte calipere og evt mye dritt i EPB. Hvis du må totalrenovere EPB og skal sette det bort på merkeverksted, blir det dyrt ;) ! Går noen timer!

 

Ville også sjekket status på glødepluggene. Det er to kontakter på hver side av motoren under motordekselet. Det kan testes med et multimeter.

 

 

Hilsen Øyvind (40036561)

 

Endret av Sfinx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig sfinx sine kommentarer. Tror du må lete litt for å finne en som har byttet alt dette og bare gått 120t km. Som regel vil 05-07 modellene ha passert 200-250t km. Av og til bedre å kjøpe en som har gått litt og som er godt tatt vare på enn en med lav km hvor bare det aller nødvendigste er byttet.

 

Det med blending av egr ventilene går vel foreløpig bare på 05 og 06 modellene tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det meste byttet så her er det tut å kjør i lang tid uten at du får noen overraskelser. Riktig farge også! Madammen lurte på hvorfor jeg ikke hadde priset den likt den fra Ottestad, hun skjønte ikke at PP og skinn er mer verdt enn stoff seter og std edition:)

Fin bil og det vart billig ja! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...