ouhlving1979 Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Familien er på utkikk etter stor bil (barn og svær hund) og fikk låne en Disco 4 (7-seter) av et vennepar. "Plass til alt" sa de. Det hadde de rett i. Vi har derfor veldig lyst til å kjøpe en Discovery 3 (5 eller 7 seter som er innafor budsjett). Jeg har også forstått at hvis man er uforsiktig kan man kjøpe katta i sekken med påfølgende store kostnader. Jeg har satt sammen en liste over ting jeg mener (etter å ha lest litt på nett) må være i orden/utbedret før et eventuellt kjøp og lurer på om noen har noe å legge til av informasjon? Vi trenger alt vi kan få av tips: - Bilen bør ha gått 120.000km fordi det meste av kostbare ting er byttet ut nylig da - Komplett servicehistorikk - EGR ventiler utbedret (litt usikker på hva det betyr egentlig) - Kompressor skiftet - Nye belger - Forstillingsdeler (her er det kanskje noen som er viktigere enn andre) byttet - Reg reim skiftet - Bør ha Webasto - Bremseskiver og klosser bør være skiftet Er det noe jeg har glemt? Takk for tips! Hilsen Øyvind (40036561) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 (endret) Hei - og velkommen til forumet. EGR kan sote ned, og kan enten skiftes ut eller blendes. Om det er et fornuftig "krav" å ha til en potensiell bil vet jeg ikke. Det får noen voksne uttale seg om. Hør etter klunkelyder i understellet når du kjører. Det skal ikke være ulyder der. Forhør deg om hjullager fremme er byttet. Ikke uvanlig at de takker for seg rundt den kilometerstanden der. Grei jobb å bytte selv (kan sitte som pokker) og koster ikke all verden om man kjøper de fra England, men det kan være en liten sak å prute på. Sjekk att EPB (parkeringsbrems) fungerer som den skal. Hyppig bruk er en fordel, så om eier bruker den ofte, så er det pluss i margen. Om den i tillegg har blitt overhalt og smurt opp, så er det enda bedre. Sjekk gjerne om alt av drenering er åpent - særlig om bilen har soltak. Spyl litt vann på taket - og da skal det sildre bra under bilen - uten at det nødvendigvis renner særlig mye langs sidene eller foran og bak. Tilhengerfestet skal IKKE sitte på bilen - det indikerer at det er rustet fast. Få eier til å sette på og ta av tilhengerfeste. Det er det jeg kan kommer på sånn fra toppen av hodet en torsdags formiddag. D3/D4 er flotte biler, og har nok et ufortjent dårlig rykte. Min D4 begynner nå å nærme seg 140.000, og har ikke trengt reparasjoner utover vanlig vedlikehold. Lykke til med jakten. Endret 22. oktober 2015 av trondshj Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ehrnst Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Hei, jeg er førstegangseier av lr, riktig nok en sport, men det er i bunn og grunn en disco 3. Listen din er sikkert grei, men generelt vedlikehold bør komme før km.stand. Er bilen passet på hele veien er dette gode biler. Hvilken årsmodell ser dere på? Alle bilen har Webasto hjelpevarmer. Kan utvides til parkeringsvarmer. Jeg var heldig, og fant en bil hvor alt av dempere, bærearmer etc var tatt innenfor de siste to år. Dette kan være kostbare greier om du ikke gjør noe selv. Skiver og klosser anser jeg som slitedeler, bra det nylig er byttet, men det slites fort på så tung bil. Egrventilene er byttet på min, mange velger å blende disse, noe jeg har vurdert også Kompressor, så lenge den fungerer er det ikke noe problem at den er original. Glødeplugger kan være greit å sjekke. Disse knekker fort ved skifte og kostet over 20k å skifte på min bil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sfinx Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 (endret) Hei, Noen kommentarer under (markert i grønt). LR grønn selvfølgelig Familien er på utkikk etter stor bil (barn og svær hund) og fikk låne en Disco 4 (7-seter) av et vennepar. "Plass til alt" sa de. Det hadde de rett i. Vi har derfor veldig lyst til å kjøpe en Discovery 3 (5 eller 7 seter som er innafor budsjett). Jeg har også forstått at hvis man er uforsiktig kan man kjøpe katta i sekken med påfølgende store kostnader. Jeg har satt sammen en liste over ting jeg mener (etter å ha lest litt på nett) må være i orden/utbedret før et eventuellt kjøp og lurer på om noen har noe å legge til av informasjon? Vi trenger alt vi kan få av tips: - Bilen bør ha gått 120.000km fordi det meste av kostbare ting er byttet ut nylig da - Komplett servicehistorikk - dette er bra, men personlig så synes jeg ikke det skal være utslagsgivende hvis bilen er bra og tatt godt vare på. - EGR ventiler utbedret (litt usikker på hva det betyr egentlig) - Hvis EGR fungerer, så er det ingen grunn til at dette må være byttet. Dette avdekkes med avlesning av feilkoder. Enklest og billigst å blende, selv om mange her er opptatt av at man da kan få mangellapp på det ved EU-kontroll. - Kompressor skiftet - Igjen, kommer an på kilometer på bilen du ser på. Biler over 200 000km bør ha byttet kompressor. Kan også her avlese på feilkoder om det er problemer, men en praktisk sjekk kan være at det ikke skal bråke nevnverdig fra kompressoren. Bare en fin summing. Kompressor starter og går normalt hver gang du starter bilen for å bygge opp trykk i trykktanken. Merk også at bilen skal være jevnt høy foran og bak. - Nye belger - Min bil har 263 000km og har aldri hatt bytte av belger. Er de tette og fine og bilen har en jevn høyde foran og bak, er det ingen grunn til at dette må være byttet. - Forstillingsdeler (her er det kanskje noen som er viktigere enn andre) byttet - bør ikke høre klunking ved aksellerasjon/nedbremsing. Da kan det være slitasje i bærebruforinger, noe som koster mye å bytte hvis du skal få det gjort på merkeverksted. Bestiller du deler fra UK og gjør det selv så er det snakk om en 3000kr (priseksempel på 2 bærebroer foran). Kan evt kjøpe deler selv fra UK og få et lokalt verksted til å bytte komplett. Bør ikke være en dealbreaker uansett hvis bilen er fin og bra. - Reg reim skiftet - Alle 05, 06, 07 og nå 08 skal ha byttet regreim pga alder uavhengig av kilometer (7 år / 168k km intervall - det som inntreffer først). - Bør ha Webasto - dette har så og si alle D3, men om de funger er en helt annen sak. Bør få dette testet, selv om det ikke er allverden i å fikse dette selv (f.eks nye brennkammer). Bør heller ikke være en dealbreaker. - Bremseskiver og klosser bør være skiftet - Er skivene og klossene fine, så er det ingen grunn til at dette må være byttet. Igjen, kommer an på kilometer. Normalt har biler over rundt 120k byttet skiver og klosser uansett. Hvis ikke er det nok tynnslitt flere steder:)! D3 er en TUNG bil! Er det noe jeg har glemt? Takk for tips! Ville ha testet EPB (elektronisk parkbrems godt) - sjekk at den setter seg på. Prøv å parker i en liten bakke f.eks. Skal ikke hyle eller skrike. Sjekk også etter varmegang i felgene bak etter en kjøretur. Er en av felgene veldig varme når du tar på dem? Kan være defekte calipere og evt mye dritt i EPB. Hvis du må totalrenovere EPB og skal sette det bort på merkeverksted, blir det dyrt ! Går noen timer! Ville også sjekket status på glødepluggene. Det er to kontakter på hver side av motoren under motordekselet. Det kan testes med et multimeter. Hilsen Øyvind (40036561) Endret 22. oktober 2015 av Sfinx Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ouhlving1979 Skrevet 22. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2015 Takk for super tilbakemelding. Da vet jeg hva jeg skal se etter! Ehrnst. Årsmodell er egentlig ikke så viktig men 07/08 var det vi så etter. Venter og venter for å se om jeg finner en som er i entusiasteie Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mads SL Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Du har fått en PM Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 23. oktober 2015 Del Skrevet 23. oktober 2015 Veldig enig sfinx sine kommentarer. Tror du må lete litt for å finne en som har byttet alt dette og bare gått 120t km. Som regel vil 05-07 modellene ha passert 200-250t km. Av og til bedre å kjøpe en som har gått litt og som er godt tatt vare på enn en med lav km hvor bare det aller nødvendigste er byttet. Det med blending av egr ventilene går vel foreløpig bare på 05 og 06 modellene tror jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ivan Peter Skrevet 23. oktober 2015 Del Skrevet 23. oktober 2015 http://www.finn.no/60481977 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 23. oktober 2015 Del Skrevet 23. oktober 2015 Ikke værst den der! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ivan Peter Skrevet 23. oktober 2015 Del Skrevet 23. oktober 2015 Her er det meste byttet så her er det tut å kjør i lang tid uten at du får noen overraskelser. Riktig farge også! Madammen lurte på hvorfor jeg ikke hadde priset den likt den fra Ottestad, hun skjønte ikke at PP og skinn er mer verdt enn stoff seter og std edition:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr.T Skrevet 24. oktober 2015 Del Skrevet 24. oktober 2015 Her er det meste byttet så her er det tut å kjør i lang tid uten at du får noen overraskelser. Riktig farge også! Madammen lurte på hvorfor jeg ikke hadde priset den likt den fra Ottestad, hun skjønte ikke at PP og skinn er mer verdt enn stoff seter og std edition:) Fin bil og det vart billig ja! :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ivan Peter Skrevet 24. oktober 2015 Del Skrevet 24. oktober 2015 Gikk fort unna, solgt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mads SL Skrevet 24. oktober 2015 Del Skrevet 24. oktober 2015 Jeg har et "gullsmykke" som kommer for salg snart, der er ALT tenkelig er byttet å bilen er strøken teknisk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sfinx Skrevet 24. oktober 2015 Del Skrevet 24. oktober 2015 Mads, hva blir neste farkost;-)?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mads SL Skrevet 25. oktober 2015 Del Skrevet 25. oktober 2015 Mads, hva blir neste farkost;-)??Ingen fare, min trofaste D3 skal jeg fortsatt ha. Men jeg har en på lur som jeg skal selge Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sfinx Skrevet 25. oktober 2015 Del Skrevet 25. oktober 2015 Da følger vi spent med ;-)! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.