Gå til innhold

støtdempere og fjærer puma 110


bjornebraten

Anbefalte innlegg

Har tenkt å skifte ut støtdempere og fjærer. Bilen har rullet 200k og jeg synes bilen er myk og vinglete. Kjører kun på vei og har standard høyde. Ønsker gassdempere og litt stivere fjærer. Hva trenger en å bytte samtidig av monteringsdetaljer? Noen som har et godt forslag og gjerne priser og leverandører? Har puma oljedempere originalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun fjærer og dempere trengs ved skift.Men litt rustløser sprutet på noen ganger i tiden før jobben lønner seg.

Bruker stort sett EWS selv og er fornøyd med det.

Ganske sikker på at det sitter oljedempere på Pumaen orginalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nettopp i England og kjøpte med noe fra både Exmoor og Joyce i Trowbridge. Verkstedkederen der mente jeg burde prøve Britpart sine. Det var de han hadde brukt i lengre tid hvis ikke kunden hadde andre krav. Han var veldig fornøyd og dette er en anerkjent LR forhandler og jeg vet om dem fra før og har anbefaling fra noen som bor like ved. Så da gjenstår det å se. Bilen ble ihvertfall slik han sa; stivere/ fastere bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Britpart sine er veldig stive. De demper bare den ene veien i motsetning til de fleste andre dempere som demper både inn og ut.

 

Jeg fikk montert brtpart foran og bak på min 110 og angret umiddelbart. Etter kort tid bestilte jeg nye Monroe gassdempere fra Erik og fikk en bil som var kjørbar med behagelig demping igjen. Dessverre virker det som om bilen fikk varig skade med mange nye skranglelyder etter den tiden bilen ble brukt med de harde og stive britpart demperne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Britpart sine er veldig stive. De demper bare den ene veien i motsetning til de fleste andre dempere som demper både inn og ut.

 

Jeg fikk montert brtpart foran og bak på min 110 og angret umiddelbart. Etter kort tid bestilte jeg nye Monroe gassdempere fra Erik og fikk en bil som var kjørbar med behagelig demping igjen. Dessverre virker det som om bilen fikk varig skade med mange nye skranglelyder etter den tiden bilen ble brukt med de harde og stive britpart demperne.

 

Vil ikke på noen måte forfekte Britpart. Det er de første delene som er kommet på min Puma. Vanligvis velger jeg OEM kvalitet eller original LR kvalitet (ikke alt her heller er bra). MEN jeg er villig til å prøve disse Britpartdempere av 4 grunner:

 

1. De ble anbefalt av en erfaren verksmester i England som jeg igjen har referanser til.

2. Støtdempere er enkelt å skifte og lett å identifisere feil/dårlig virkning av

3. Det er svært delte meninger på engelske forum, alt fra gode til dårlige oppfatninger

4. Billige

Det som er sikkert er at etter noen mils kjøring er jeg fornøyd med bilens oppførsel på VEI. Ingen lyder i bilen, den er like brasom før. Foruten altså dempere som er skiftet ut da øvre gummiforing hadde blitt dårlig og laget klakkelyd. Etter skifte er bilen fast og fin.

 

Deler skepsisen med andre, men jeg er ikke enig at Britpartdempere skulle framskaffe nye ulyder/feil så lenge de virker. Da er det noe annet som er dårlig ved bilen som framprovoseres.

 

Generelt sett er jeg typen som mener at en får som en betaler, det tror jeg fortsatt, men for 48 pund er jeg nysgjerrig på hva de er gode for. Ikke bra over tid så blir det helt klart OME sine dempere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har byttet til Koni Heavy Track på min Puma,kjøpt fra Paddock Spares. Disse er mulig å justere i 3 innstillinger,har ikke justert mine så har de slik de var oppsatt fra fabrikken..Mener de er satt til medium. Ikke veldig enkelt å justere de da du må demontere de for å få justert de. Har merket en viss bedring,men kjøpte de også fordi jeg vurderer å kjøpe senkefjærer ( -1 tomme) til min fra Tmd Tuning og stivere antikrengestag og de anbefaler disse dempere sammen med deres senkefjærer..Vet det er å banne i kjerka å senke bilen,men den blir kjørt på asfalt mesteparten av tiden så det er noe å gjøre den litt bedre til det den blir brukt mest til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å få tak i heavy track fra rodin som er iumportør for koni i Norge og de kan ikke skaffe disse. Tungvint å justere disse. Har de på gd`n min. Skulle justere de en gang og tok de med til importøren. En ansatt justerte dem for meg med det resultat at han ødela 3 dempere for meg. Måtte så kjøpe 4.stk. nye !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 10 måneder senere...

Jeg skiftet til omu sports dempere pluss fjærer og er fornøyd med det. Skal vistnok heve bilen med 40 mm, men tror ikke bilen er noe høyere enn når den var ny. Fjærene bak er 300 kg konstant og 150 kg foran med castor correction kit. Bilen er kanskje en smule stiv når den er helt tom. Kjøpte fra norsk offroadteknikk og veldig fornøyd med service, pris og leveringstid. Fikk tuv papirer og fått det skrevet inn i vognkortet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Britpart sine er veldig stive. De demper bare den ene veien i motsetning til de fleste andre dempere som demper både inn og ut.

 

Jeg fikk montert brtpart foran og bak på min 110 og angret umiddelbart. Etter kort tid bestilte jeg nye Monroe gassdempere fra Erik og fikk en bil som var kjørbar med behagelig demping igjen. Dessverre virker det som om bilen fikk varig skade med mange nye skranglelyder etter den tiden bilen ble brukt med de harde og stive britpart demperne.

Monroe gassdemperne fikk en kort levetid de også. De tapte seg fort i kvalitet og ble veldig harde så nå har jeg litt blandede erfaringer med Monroe gassdempere. De forrige jeg hadde varte i ca. 60 000 km ved kjøring på mye dårlig vei. Det siste settet varte i ca. 15 000 km og var da blitt så harde at hver eneste asfaltskjøt og vegoppmerking føltes godt i bilen når man kjørte over dem.

 

Nå står det Koni Heavy Track Raid på bilen og endelig virker det som om jeg har noen dempere som er behagelig både asfaltkjøring i tillegg til dårlig skogsbilvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...