Gå til innhold

SveinHa's rullende LR 90 prosjekt (Potensielt LR 90 prosjekt)


SveinHa

Anbefalte innlegg

  • Svar 354
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Noen som vet spec på et slikt hengerfeste? Bilen er godkjent med dette festet på 1700 kg og det blir for lite for meg. Vet jo at bilen er god for 3500 kg på kroken så der må jo være en grunn til at vognkortet gir så lav vekt... 

 

IMG_20200418_144204.jpg

 

IMG_20200418_144210.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3,5t på 90 og kortere er kun for spesielt .......

Begrensningene tror jeg de har tatt fra fabrikk,importør,hengerfeste,bilvekt,eget hode,osv.

Det finnes ganske mange vektklasser for Defendere og hengerfester.

Ved mine besøk for oppgraderinger ,laveste 1250 kg på 110 fikk smilet frem hos kontrollør,

var det greit med innstemplet vektbegrensning på kule og en eller flere deler av innfestningen.

Men skriv fra importør med eksakt chassisnummer måtte de også ha.

Standardbrevet fra fabrikken hvor det står at alle LR er bygget for å tåle 3,5t holdt ikke.

Dette kan kanskje ha endret seg siste tiåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, SveinHa skrev:

Sikkert greit nok med nye skiver og calipere bak og... 

 

IMG_20200418_114855.jpg

 

Bra med friksjon på sånne skiver da... :-)

 

(Heltklartmetallgjenvinningsmaterialeja)

 

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er tidligere gjort mye med bilen og disse skivene var nok veldig bra for 10-15 km siden men det var i 2012 da skiltene ble levert inn... Hadde en ide om å skifte alle gummiforinger og men de ser jo helt nye ut. Har så langt bare skiftet 4-5 stykker, det var kun de bakre på framre radiusarmer som var slitt, og de var skikkelig slitt, ellers ødela jeg en under demontering for rustbehandling og skiftet et par til bare fordi jeg hadde nye og de måtte demonteres uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brøt min egen regel for en stund siden .

# Alltid bremsefix til slutt på langtids-prosjekter.#

Nye skiver,klosser og calipere foran i fjor. Forhjul stod dønn fast.

Bil overvintret ute uten å kjøre mer enn et par meter ut og inn i garasje for videre fix.

Underkjent brems på PKK. Nye skiver,klosser og rep.sett calipere måtte til igjen.:angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.11.2015 den 19.43, lafterolf skrev:

Når skjermen er av burde du ta ut varmeapparatet og trimme åpningen gjennom torpedoen. Hullet er nemlig hullet til rattstammen om bilen var høyrestyrt. Det blir merkbart bedre trykk i luften inn i bilen når hullet blir utvidet.

Takk for tipset men hullet til varmeapp var betydelig større enn hullet til rattstammen men likevel bare rundt 2/3 av hullet i varmeapp så jeg utvidet det uansett... 

 

IMG_20200420_135330.jpg

 

Antar at like store hull til ratt og varmeapp er pp seriebilene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må gjøre noe med felgene og har egentlig tenkt å ha de slik de ser ut med rustflekker og slikt inntil videre men har bare 3 like felger og en exmil felg (med 50 år gammelt dekk). Hadde kanskje gått gjennom PKK men da jeg begynte å kikke på reservehjulet, det var såpass rustet at der ikke var en mm2 med lakk igjen og 4-5 mm gravrust mellom felgkant og dekk, og i tillegg tomt for luft (dekket var så stivt at jeg trodde der var luft i det...) og lekk i slangen så fant jeg ut at drastiske tiltak måtte gjøres... Bestilte et sett av disse her:

 

235/85R16 Insa Turbo Dakar på 16x7 Anthracite Modular Wheel

235_85R16 Insa Turbo Dakar Tyre on 16x7 Anthracite Modular Wheel.jpg

 

GBP £120.-/stk + moms og frakt er ikke så ille og dekket har fått en del skryt i LR kretser ser jeg på nett. Klassifisert som vinterdekk med M+S og "fjellet med snøkrystall" men har nok tvilsomme egenskaper på is. Høyst sannsynlig blir bilen svært lite brukt om vinteren og is er der veldig lite av på mine kanter av landet så det skal nok funke fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at Insa dekkene er regummiert og det påvirker jo prisen en smule uten at det betyr det store for meg...

 

...men, fikk mail fra Paddocks med fraktpris i dag og den ble jeg ikke imponert over: GBP £290.- kun i frakt synes jeg var myyyye. 5 billigdekk med billigfelg havner da på kr 14.700.- og det var ikke spesielt billig lengre... Fikk en palle med deler fra UK for noen år siden og mener å huske det var langt lavere frakt på den.

 

Har lett litt i norske dekksjapper men det er dårlig med Defenderfelger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hadde egentlig tenkt det men har bare 3 like, den fjerde er exmil og en tomme bredere. Liker egentlig de originale stålfelgene best og synes på en måte det blir litt Harry med alufelger selv om mange av de også passer bilen.

 

Så lenge jeg har 4 oppegående hjul, tette og med godt mønster så har jeg jo litt tid på meg til å finne en løsning. Exmil felgen har jo nesten ny gummi og, bare 50 år gammel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg gikk bort fra Paddock pga fraktprisen. (spurte om denne først) hadde kommet seg på 12 500,- inn til Norge med bfg før kursendringene vi er kommet i nå. 

Var heldig og kom over felger her på berget og kjøpte derfor kun dekk. 

Puss opp stålfelgene du, blir pent det! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SveinHa skrev:

Begynner å ligne på bil... 

 

IMG_20200425_170610.jpg

 

IMG_20200425_170719.jpg

 

... men mangler litt bremser enda... 

IMG_20200425_170646.jpg

 Dette blir bra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Putler med litt stille arbeid på søndagen. Skulle skifte olje på pokalen men der kom INGENTING ut. Stakk en strips opp tappehullet og den kom ut med litt brunaktig et eller annet, sannsynligvis grease. Uansett hva som er inni der tenkte jeg at jeg fyller med GL5 og kjører med det en liten stund og ser hva som kommer ut da.

 

Har lett litt på nett for å finne ut hvilke oljer som er her og der men blir bare mer forvirret jo mer jeg leser. Verst er R380 girkassen, der har jeg sett ATF, MTF og vanlig girolje. Antar MTF er tingen. Antar også GL5 er grei på pokaler og differ men hva med transfer? Finnes noe grei oversikt som er til å stole på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker utelukket GL4. GL5 kan brukes der det ikke finnes gule metaller. Det er vel nålelager i påkalen så oljevalg er fritt.  Siden bilen har stått lenge tror jeg at den store simrimgen kan byttes før du ofrer ny olje. Samme med sviwel pin samt sjekk av slitasje i drivledd. 

 

MTF er Syntetisk GL4. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, SveinHa skrev:

Har lett litt på nett for å finne ut hvilke oljer som er her og der men blir bare mer forvirret jo mer jeg leser. Verst er R380 girkassen, der har jeg sett ATF, MTF og vanlig girolje. Antar MTF er tingen. Antar også GL5 er grei på pokaler og differ men hva med transfer? Finnes noe grei oversikt som er til å stole på?

Fant denne listen fra DLRK og den inneholder jo det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...