Gå til innhold

SveinHa's rullende LR 90 prosjekt (Potensielt LR 90 prosjekt)


SveinHa

Anbefalte innlegg

  • Svar 351
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Ja, fine de der men jeg begynner å lande på et sett med hvite stålfelger. Jobber med frakt fra UK...

 

Litt av grunnen til at jeg vil ha stål er prisen men viktigere er at de er mye tettere med tanke på regn på skivene, der er jo de fleste alu.felgene helt katastrofe. Slik jeg ser for meg bruken av denne bilen så kan den i perioder stå i mange uker og da er det greit med litt beskyttelse. Det blir litt annerledes med biler som er i daglig bruk.

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker på at logikken der er god i praksis, ikke i Østfoldklimaet.

Mitt 110 prosjekt stod vinteren over ute med nye skiver foran , en X-milfelg og en alu-ekefelg på hver side

Riktignok flyttet litt et par ganger i måneden men der ble det skiveskift igjen før godkjenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, gautes skrev:

Jeg er ikke sikker på at logikken der er god i praksis

Her på palmekysten regner sjøråket vannrett så rust på bremseskiver er jo et faktum bare en time etter parkering... men den rusten forsvinner jo ved første bremsing så sant den ikke får sette seg i ukevis.

 

Originale LR stålfelger er jo veldig tette men de finnes jo bare i 5.5" eller 8" for FC. Har ikke landet helt enda men tror jeg kommer til å ende på disse 7". Ikke helt tette men det tetteste jeg fant:

 

lrc5016-steel-modular-wheel-in-white-16-x-7-will-fit-defender-discovery-1-and-range-rover-classic.jpg

 

 

...ellers så var jo de svarte lånehjulene knallfine når der er så mye svart på bilen fra før men jeg ser for meg at jeg ender opp med noe slikt etterhvert:

 

LR 90 Arles Blue.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har enda ikke bestilt dekk/felg men ser at på www.tyresizecalculator.com er det anbefalt 8-8.5" felg for 235/85-16 dekk men lånehjulene har 245/75-16 på 7" felg og det ser veldig passende ut i mine øyne. 7" anbefales for 205-215 dekkbredde. Er ikke helt til å bli klok på dette her... Noen som er kvalifisert til å gi noen saklige råd her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns den kalkulatoren der ga litt rare råd på sånne rare biler som vi har. Ga mer fornuftige råd for passaten...

 

På så høy profil som 85, så vil jeg si at 8" felger er absolutt max for 235 dekk, menehentlug fir bredt. Jeg hadde det på et sett, og det så rart ut da mønterbana ble så mye smalere enn dekksidene. Mener at 6-7" breie felger passer mye bedre til 235/85. 

 

Se forøvrig tabellutrdrag fra STRO litt ned på siden her(akkurat denne går bare opp til 80-profil, men du ser tendensen).

https://www.megahjul.com/nb/content/felgbredder-største-og-minste-tillatte-mål-dekkdimensjoner

 

Synes 7" er helt spot on nok for mine 265/75-16. De kunne fint også brukt 8". 

 

11 timer siden, SveinHa skrev:

...men jeg ser for meg at jeg ender opp med noe slikt etterhvert:

 

LR 90 Arles Blue.jpg

 

Det der er et flott ideal spør du meg! 

 

Hvite wolf (6,5" ?) med 235/85-16 må jo bli helt knall! 

Endret av Jasswass
Kalkulatortest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Erik Iversen skrev:

Originale LR stålfelg er vel bare 5,5 tommer?

Ja, og det blir nok i snaueste laget.

 

10 minutter siden, Jasswass skrev:

Syns den kalkulatoren der ga litt rare råd på sånne rare biler som vi har.

Ja, det var det jeg reagerte på også. Tror nok 7" er max for 235/85, vil jo ikke at felgen skal stikke alt for langt ut heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, lafterolf skrev:

Her har de 30 pund frakt uansett mengde du kjøper.

Sikker på det? lrparts.net har også en slik standard fraktpris på 25 pund men det gjelder bare opptil en maks størrelse og vekt og en palle med hjul er laaaaangt over.

 

Paddocks tar 39.50 for de samme felgene som Island tar 64.99 for så da baller det jo litt på seg i andre enden...

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det "NULL HULL" på PKK og skilter er bestilt B)

 

Eneste hake, som ble nevnt men ikke skrevet, var der bremserørene går fra ramme og ut til forhjulene så traff ikke rørene i utsparingen i innerskjermen så der får jeg skjære ut et lite musehull på begge sider, enklere det enn å flytte rørene og ingen ser det.

 

Kontrolløren var av absolutt rette sort, eldre mann som hadde jobba med LR i årevis og var heller irritert på LR da de begynte å stappe alt for mye elektronikk inn i bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, jschille skrev:

Gratulera! Godt jobba 

 

3 timer siden, county skrev:

Gratulerer.. og fornuftig mann han kontrolløren

 

14 minutter siden, Jasswass skrev:

Grattis! Det blir stas å få'n på veien!

Takker og bukker. Avskiltet siden 2012 så det var på tide...

 

Joda, han var imponert han kontrolløren. Presterte å si at: "alt er jo nytt, bare rammen igjen." Joda, han skulle bare visst. Jeg kokte ihop en liten historie med sandblåsing, rustsveising og sendt til galvanisering i Trondheim og da ble de riktig så imponerte. Hadde nok ikke betydd stort om akkurat de hadde fått vite sannheten heller men det ble nå sånn, det var de selv som la opp til det med noen ledende spørsmål :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, county skrev:

Og husk nå på garasjedøren når du hever 90"en nå da... 

Der er klaring nok, da jeg satte på mine hjul ble den bare en god cm høyere men det er helt klart riktig dimensjon for bilen.

 

Med lånehjulene (som samsvarer med vognkortet) måtte speedometeret opp i 92 for at GPSen skulle vise 80 mens med mine hjul holdt det med 85 og det er jo ganske normal feilvisning, litt i overkant i mitt hode men likevel normalt.

 

Er fremdeles i grubleboksen vedr. dekk. Har lest litt om Insa Turbo Dakar og de får mye skryt for terrengegenskapene og greie på vei men så som så i kilometer... Ser ut til å bli Wolf felger.

 

Skal ha helårsdekk selv om det ikke er optimalt så er det heller ikke særlig optimalt med 2 sett hjul som blir gamle lenge før de er utslitt. På Dekkleader.com dukker disse alternativene opp:

image.png

 

Det blir jo i  all hovedsak kjøring på vei men vil gjerne ha noe som kan ta seg fram i bushen og... Jeepen min har nokså standard veidekk og der må jeg alltid inn med 4-hjulstrekk for å komme ut fra parkeringen på gress og over en liten kant. Av disse er det vel Hankook og de 2 nederste som virker mest tillitvekkende i mønsteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, lafterolf skrev:

Dette er en juksebutikk. Du kommer aldri til betaling der. 

Ok, da stopper jo butikken helt av seg selv...

 

Det var nå bare et eksempel, ikke så mange som har 235/85-16 i nettbutikken.

 

Tilsvarende søk hos dekkonline.no ga dette resultatet:

image.png

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...