Gå til innhold

SveinHa's rullende LR 90 prosjekt (Potensielt LR 90 prosjekt)


SveinHa

Anbefalte innlegg

  • Svar 351
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Fått taket på plass men venter fremdeles på frontrute. Hadde kjøpt ny men da jeg pakket den opp hadde den transportskade... 

 

IMG_20200508_153341.jpg

 

IMG_20200508_154026.jpg

 

Måtte modde garasjen litt og... Her er den vel et par mm klaring men hjulene står på bakken utenfor garasjen og der er et par cm høydeforskjell så lengre kommer den ikke...

 

IMG_20200508_153322.jpg

 

Fjernet et bord over porten og flyttet portmotoren litt opp... Får prøve å lage en smart patent for å hengsle det fjernede bordet, helst slik at det åpner seg samtidig med porten.

 

IMG_20200508_162824.jpg

 

IMG_20200508_172449.jpg

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sveinikr@hotmail.com skrev:

Bøyer hatten

Artig med bøyd hatt da, send gjerne bilde :P

 

Har jo hatt bilen stående i snart 5 år så det er på tide å få gjort litt. Har jo kommet litt andre ting i veien som at vi hadde et kjempeprosjekt med oppgradering av eiendommen for så å flytte og kjøpe oss et hus fra 1840 med 6 mål tomt og det krevde også sitt, både ute og inne, men nå har vi landet rimelig greit med hus- og hageprosjekt (selv om forrige uke gikk med til å gjerde inn snaue 2 mål og skaffe noen lam til å beite ned det området).

 

Det hele har jo vært en litt naturlig utvikling. Da vi kjøpte oss ny el.bil ble RR TDV8 satt litt på sidelinjen og den endte opp med å kun bli brukt til å kjøre henger til bossplassen med. Å ha en kr 350.000.- bil stående til bare det var jo litt råflott så den ble solgt og, siden 90en var laaaaaangt fra oppegående, ble der innkjøpt en 1997 Jeep Cherokee for det bruket. Nå er tiden inne for å kvitte seg med amerikabilen og jeg regner med å bestille PKK i løpet av kommende uke så skal der nok havne noen fine blanke skilt på NittiNitti om ikke så alt for lenge B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cherox er også artige biler (med fare for å bli utstøtt herfra). Har hatt et knippe ulike årganger og varianter av dem, både V6 bensin, WM diesel og 4 liter HO - sistnevnte helt klart å foretrekke :-) Føler riktignok at det er mer sjel i LR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeepen er ok bil det og men den er liksom ikke helt i min familie. Hadde også en 2002 Tahoe for noen år siden, helt grei den og men ble liksom aldri helt kjent med den, god å kjøre men litt for rund i kantene til å få godfølelsen med hvor hjørnene var når det var trangt. 

 

Nå ser jeg så absolutt enden på "første byggetrinn" på NittiNitti så det skal bli gøy å kjøre litt mer enn på tunet... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alvorlig skjær i sjøen. Har kjørt 3-4 turer fram og tilbake i innkjørselen min, vanlig flat grusvei på 40 meter, og på siste turen var det som om noe skjedde med bilen. Grublet litt og tok en tur i garasjen og ser at begge de flettnye bakre støtdemperene er skvær gåen, jeg kan sette bilen i bevegelse med håndkraft og den gynger mange ganger etterpå :angry:

 

 

Ser også at jeg muligens har bestilt dempere til 110 i stedet for 90 men det burde vel ikke bety stort, de ligger i samme gruppe i nettsjappene og ofte står der ikke spesifisert 90 eller 110, kun self-levelling eller ikke og disse er merket " Shock absorber STC3771 is for the rear normal duty less self levelling suspension system on a Land Rover Defender 110 up to 1998" i en av nettsjappene. Uansett er den bare forsiktig kjørt på vanlig grusvei og det skal de nå tåle godt. Akkurat slike problem hadde jeg nå slett ikke forventet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pumpet du demperne før montering?

Det var noe vi måtte? gjøre med oljedempere før.

Har ikke helt trua på det her ,men...

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, gautes skrev:

Pumpet du demperne før montering?

Nei, trodde ikke det var nødvendig. Eller, jeg klemte de nok sammen under montering, huket på i øvre ende og dro de ut og festet nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koblet fra nede og dro de ut og inn igjen, mye surklelyder og veldig lett å dra første gangen men så ble de stive igjen, kun 2-3 cm fra de var helt trukket ut de var litt lette, resten normalt.

 

Koblet på igjen og bilen var tilbake til normalen igjen.

 

 

Muligens greit nok, i alle fall akkurat nå, men det gir en guffen følelse om slikt skal skje i ny og ne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det merkelige er jo at de VAR ok helt til jeg hadde kjørt noen hundre meter, så merket jeg en tydelig endring. Nærmer seg PKK så gleder meg til å få kjørt litt andre steder enn i oppkjørselen min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var PKK bestilt til 22 mai men der er et skjær i sjøen, minst et av dekkene har sprekker i dekksiden og jeg har vist bilde av de verste til 2 verksted og de var begge rimelig klar på at det ville gi 2er feil og dermed får jeg ikke skilt på bilen før det er fixet. Jeg jobber med å få godkjent 7.5x16 eller 235/85-16 (som står på bilen i dag) og før jeg får gjort den jobben ferdig har jeg ikke lyst å kjøpe nye hjul. I vognkortet står det 6.5x16 og spranget opp til 7.5x16 blir drøyt 9% så det kan bli et mageplask i PKK...

 

Er der noen ikke så veldig langt fra Haugesund som har et sett piggfrie hjul å låne meg den nevnte fredagen? Aller helst 6.5x16 eller 205/80-16 eller i nærheten av dette? 

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var frontrute på plass:

 

IMG_20200513_195624.jpg

 

Har tatt litt tid siden den jeg kjøpte hadde transportskade og Rimmer valgte skikkelig billigtransport på reklamasjonen, brukte over en uke bare for å komme seg ut av UK... 

 

Prøvde å bestille meg skilt i dag slik at de lå klare på trafikkstasjonen i det øyeblikket PKK var i boks men det var helt umulig, først måtte alt være i orden, PKK, forsikring og slikt og SÅ kunne skilt bestilles og leveringstiden på 5 virkedager kunne begynne å gå, så bestille time på trafikkstasjonen for å få de utlevert. De har ikke mye praktisk sans/kundebehandling de der folkene... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, SveinHa skrev:

Så var frontrute på plass:

 

IMG_20200513_195624.jpg

 

Har tatt litt tid siden den jeg kjøpte hadde transportskade og Rimmer valgte skikkelig billigtransport på reklamasjonen, brukte over en uke bare for å komme seg ut av UK... 

 

Prøvde å bestille meg skilt i dag slik at de lå klare på trafikkstasjonen i det øyeblikket PKK var i boks men det var helt umulig, først måtte alt være i orden, PKK, forsikring og slikt og SÅ kunne skilt bestilles og leveringstiden på 5 virkedager kunne begynne å gå, så bestille time på trafikkstasjonen for å få de utlevert. De har ikke mye praktisk sans/kundebehandling de der folkene... 

 

Skjønner frustrasjonen, men som plaster på såret så kommer skiltene som regel etter to dager. Har aldri opplevd at det har tatt 5 dager.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg skulle bestille min skilt hos biltilsynet tipset de meg om å heller bestille veteranskilt fra https://www.lator.no/veteranskilt/1971-1982 da han på disken mente det måtte være mye mer kledelig på en gammel Range Rover enn std. skilt med flagg osv. Måtte inn til de og vise dem frem for å få ut vognkortet. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan absolutt være aktuelt med tidsriktige skilt men akkurat nå blir det nok de moderne skiltene som kommer på. I "neste byggetrinn" med ny lakk får jeg tenke litt skilt og... 

 

Har et lurt triks som jeg håper er så lurt som jeg tror. Disse gammeldagse elektriske koblingene med en pinne som stikkes inn i en hylse har alltid laget trøbbel for meg i ny og ne. På denne bilen er det omtrent bare på baklys/hengerfeste disse er i bruk men har likevel laget mye hodebry. 

 

IMG_20200514_084626.jpg

 

Mange av disse hadde ingen kontakt og i tillegg satt bom fast slik at ledningen måtte slås ut med dor fra baksiden. Selv etter å ha dradd ledningen ut og inn mange ganger hjalp det bare noen ganger. Da er det på tide å introdusere men beste venn: FluidFilm Gel:

 

IMG_20200514_084653.jpg

FluidFilmGel.jpg

 

En liten dash gel på koblingen og den glir lett inn OG har kontakt med en gang. Samme på Abiko kontakter, litt gel på ledningen før press og litt på kontaktflaten. Spesielt i en slik bil som der alltid er fare for vann i det elektriske tror jeg dette er gull for lang og trøbbelfri levetid. Samme i sikringsboksen, ut med sikring, på med litt FF Gel og inn igjen. Noen av sikringene satt så fast at der måtte grovt verktøy til men etter behandling går de lett. 

 

Dette er litt samme prinsipp som jeg har brukt i en årrekke på jobb med stor suksess. Elektronikk som er utsatt for vann ble sprøytet med Tectyl ML. Tectylen er gjennomsiktig og tyntflytende og trekker inn over alt før den etter noen timer stivner til en vokslignende konsistens. Om elektronikken blir våt så gjør det ikkeno fordi Tectylen allerede er der vannet ville gjort skade. 

 

En dash FluidFilm Gel på de fleste bolter er også lurt. De 2 lange 12mm boltene som fester torpedoveggen til ramme var et helv€te å få ut. Varme og WD40 hjalp lite men etter muttertrekker på max i 2 minutt måtte rusten gi seg, ble nesten eksplosjon da de løsnet. De nye boltene fikk RIKELIG Gel påsmurt da de gikk inn...

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...