Gå til innhold

SveinHa's rullende LR 90 prosjekt (Potensielt LR 90 prosjekt)


SveinHa

Anbefalte innlegg

  • Svar 351
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Under leting etter strømlekkasje dumpet jeg borti denne her. Noen som vet hva dette kan være? 

IMG_20210220_143921.jpg

 

Lå inni dashbordet og vet ikke helt om jeg skal si at den var halvveis tilkoblet eller halvveis frakoblet, en mengde løse/klipte ledninger i alle fall... Så ut til å være tilkoblet tenningslås og ladelampe og noen røde ledninher som kan ha med start å gjøre. 

 

Plukket den bort og bilen ser nå ut til å virke likevel... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel samme her som på Disco. Relemikk ettermontert for å få automatiskt kjørelys,

dengang bilen var ny. Ganske vanlig at dette blir frakoblet etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Da fikk bilen ny vakuumpumpe. Aner ikke hvor gammel den opprinnelige var men den er nok ikke så rent få år... Vakuumet gikk opp fra -0.4 til -0.7 og det bør jo merkes...

 

Ellers har der ikke skjedd stort med bilen, meningen var at det skulle være en ekstrabil for hengerkjøring men etter omveltninger i familien ble den dagligbilen og den har gjort en god jobb så langt. 

 

Har en vannlekkasje i taket som gjør det praktisk å kjøre med shorts så jeg slipper å bli våt på buksen, viskerene parkerer ikke alltid og en strømlekkasje som jeg har lokalisert til sikring 2 men ikke gjort noe mer med. Venstre pokal lekker litt og, den har aldri vært helt god og blir ikke bedre med årene...

 

Alltid noe å henge fingrene i når jeg gidder...

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Av alle småting jeg IKKE hadde regnet med er varmgang og plastsmelting i lysbryteren. Nåja, det er jo ikke så ukjent men den kontakten som smeltet er parklyset og DET hadde jeg ikke forventet... Selv med originalt lysrele går der 7-8A til hovedlysene og 3A til parklys.

 

Ellers er den i daglig bruk og gjør jobben godt. Vannlekkasjen nesten lokalisert til framkant av taket, ser ikke nøyaktig hvor men når bilen står i nedoverbakke er rennen på innsiden av taket tørr og vann renner inn slik at det akkurat ikke treffer dashbordet, står den i oppoverbakke følger vannet rennen og renner over rennekanten og treffer bakkant av baksetene... Ikkeno stort problem så lenge vannet renner ut igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Termostater er noe dritt. Min åpnet alt for tidlig og etter litt leting fant jeg en passende på Biltema. Litt senere viste det seg at jeg hadde liggende en helt ny som jeg hadde slengt med en tidligere delebestilling fra holmen like utenfor EU men som jeg hadde glemt ut... Satte den i for kanskje 2 mnd siden og den fungerte akkurat likt som Biltema termostaten men i går begynte temperaturen å stige helt opp til rødt felt. Fylte på litt vann men der var ikke tomt i ekspansjonstanken uten at det hjalp...

 

Skiftet tilbake til BT termostaten og kokte opp den originale. Kunne ikke se er snev av åpning før jeg var oppe i 95 grader og da den kjølte seg ned igjen var den helt stengt på 86... Ser ikke helt klokt ut men får kjøre med BT termostaten en stund og se om tempen oppfører seg mer normalt nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da var andre PKK unnagjort, tidenes nedtur... 9 2ere og det meste vas og fjas. Til og med 2er på driftsbrems og driftsbrems er IKKE testet står der... Var det fordi gummien på bremsepedalen manglet? Også gummien er en 2er i tillegg...

 

Bremselys blinker når nødblink er på påstås det. Jeg sjekka like før bilen ble levert og de var ok, sjekka da jeg hentet bilen og de var ok... men om solen skinner på lykteglasset så SER DET UT TIL at de lyser...

 

"Mer enn 50% rust på en side på en bremseskive bak" men slik jeg kan se og kjenne så er alle 4 sider bak HELT identiske med er slikt rustlag som blir når bilen har stått et par uker i regnet og ikke bremset hardt.

 

Der var vel noen kurante 2ere også men oljelekkasje fra motor synes jeg ikke noe om. At der kan henge en oljedråpe kan nok stemme men der er ikke oljedrypp på bakken der jeg pleier å parkere bilen...

 

Dårlige viskere er bare 1er men de er nesten nye og fungerer utmerket. 1er på varseltrekant men den var ombord, de gidda bare ikke se etter den i det festet som er laget for varseltrekant bak førerseteryggen...

 

Siste gang jeg går på det verkstedet og det har de fått klar beskjed om. De skryter av at de ser fornuftig på kontrollen og vurderer men det er jo REN LØGN.

 

Det aktuelle verkstedet har en eldre kar som er GODT kjent med eldre Land Rover og som jeg snakket med da jeg leverte bilen men det var dessverre ikke han som tok kontrollen denne gang...

 

Noen i nærheten av Karmøy som har styrekule pitman liggende? Det er eneste delen jeg må få tak i for å fixe alle 2ere...

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny pitman på vei fra holmen like utenfor EU. Vet de har på Vestfold Skips men i løpet av 2 timer klarte de verken å svare på mail eller noen av mine 60 oppringinger...

 

Har sendt klage på denne EU-kontrollen til Vegvesenet.

 

Når jeg forteller om disse hendelsene får jeg flere tilbakemeldinger om samme erfaringer med akkurat dette verkstedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da ble den godkjent uten noe mer dikkedarer på et litt mer folkelig verksted...

 

Og for å gjenta en klok mann :D:

På 13.5.2022 den 17.17, SveinHa skrev:

Termostater er noe dritt

Den termostaten jeg satte inn som ny i mai åpner nesten ikke lengre... Kokte den opp og der var vel bare 1 mm åpning på 96 grader og det er snaut... Atter en ny satt inn... Er nå et voldsomt forbruk på disse. Siden min første bil i 1977 har jeg snaut nok skiftet en termostat i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

NittiNitti begynte å balle i dag. Ganske plutselig begynner clutchen å ta lengre ute enn normalt OG den begynte å slure litt.

 

Jeg tenker med en gang 3 scenarier der de 2 første  egentlig er motsetninger:

  1. Armen mellom slavesylinder og utløserlager er i ferd med å gi seg. Det ville forklare at clutchen tar lengre ute.
  2. Lamell utslitt. Da jeg hadde motoren ute for noen år siden så lamellen såpass ny ut at jeg ikke en gang vurderte å skifte eller måle tykkelse. Om den er utslitt forklarer det sluring men den er bare kjørt ca 13.000 km siden da...
  3. Alt 1 + olje på lamellen. Kanskje det mest sannsynlige... Bør se olje i dreneringshullet i svinghjulshuset da... Får ta en tur under doningen i morgen...

Noen med litt kvalifisert gjetting ut fra erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WD40 o.l. tørker ut etterhvert er min erfaring så jeg smører med olje etterpå. 
Lureste er jo å ta ut og demontere inn til feilen og fikse permanent.
Jeg har sett pedalverk med ettermontert nippel……

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, gautes skrev:

WD40 o.l. tørker ut etterhvert er min erfaring så jeg smører med olje etterpå. 

Jepp, men WD40 er fin til å løse rust. Ser den er blitt bedre etter et døgn men fremdeles ikke helt 100. Har hatt meg en 9 mil tur i dag uten at det hjalp noe dramatisk på pedalen men clutchen slurer ikke lengre. Akkurat det var vel bare å få pedalen helt ut en gang så nullstiller hydraulikken seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hadde en litt merkelig sak i går... Ved normal kjøring på flat vei følte jeg litt redusert motorkraft noen få ganger, bare bittelitt, akkurat nok til at jeg men ikke passasjeren merket noe. Klarte akkurat å lure meg over Karmsund bro i 30 men gikk ellers noenlunde greit. Hadde kjørt 25 mil siden sist tanking og den pleier å gå rundt 40 før det er noenlunde tomt. 

 

Så noen dråper i snøen under tanken og fant at pakningen under flensen til returrøret hadde en liten lekkasje men det er jo på toppen av tanken og burde ikke bety noe vesentlig. Kjørte hjem og tenkte å skifte dieselfilter men selv om jeg "visst" jeg hadde et nytt liggende så fant jeg det ikke... Nåja, det er ikke så veldig lenge siden sist filterskift, var bare i mangel på andre ideer at jeg ville skifte.

 

I mangel av noe bedre så stakk jeg innom dieselpusheren og toppet opp tanken. Med 25 mil kjørt hadde jeg forventet å fylle rundt 25 liter men pumpen stoppet ikke før 39.6...

 

De 2 gangene jeg har kjørt denne bilen tom tidligere så har det vært slik at jeg merker litt redusert effekt og så i løpet av noen få hundre meter blir jeg stående og må finne reservekannen men denne gangen kjørte jeg nok et par mil fra første fusk uten at jeg fikk stopp... Merkelige greier men med full tank går den fint igjen... Forbruk på 1.56 denne gang mot 0.9-1 normalt... 

 

Må fikse pakningen til returrøret men kan ikke skjønne at den skulle kunne gi slike utslag...

 

Har hatt den gående på tomgang en halvtimes tid og krøpet rundt under bilen og finner ingen drypp annet enn våt tank...

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lafterolf skrev (31 minutter siden):

Ta opp tankmåleren, for i enden på stigerøret har du en liten sil laget av metall. Disse går tett og da får bilen åndenød. 

Fjern silen.

Det er et godt poeng men skulle absolutt ikke gi slike driftsproblemer og høyt forbruk som jeg har beskrevet. Hadde tett sil i banjonippelen på returen på høytrykkspumpen for et par år siden. Hvorfor sitter det en sil der mon...

 

Minner meg om en hendelse med min første LR, 1970 109 s2a. Fikk motorstopp i ny og ne, bare å vente litt og starte opp igjen. Etter mye grubling og leting ble feilen funnet: Silen i sugerøret i tanken var borte og der hadde lurt seg inn en bete på rundt 4x4cm med slikt papir som en pakker inn maskindeler i, pent rullet sammen og dette hadde kommet seg opp i bendet i tanktoppen og lå der og strupet... Skjønner ikke at i det hele tatt kunne finne veien inn der med sugerøret nesten nede i tankbunnen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...