Gå til innhold

SveinHa's rullende LR 90 prosjekt (Potensielt LR 90 prosjekt)


SveinHa

Anbefalte innlegg

Det finnes gode,dårlige og defekte nye simringer.

Ofte glemmer man at der simringen tetter mellom bevegelig og fast del blir det slitespor.

Rust er også vanlig når ting har stått en stund.

En seriebil jeg slet med en gang hadde spor på undersiden av sleperingen som slapp gjennom oljen.

Tydeligvis en hardhendt montering av tildligere reparatør.

Den verste å finne var sprekk i støpegodset i hjulnavet på en Ninety.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 351
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

9 minutter siden, gautes skrev:

Det finnes gode,dårlige og defekte nye simringer.

De nye jeg har er Allmakes og det tror jeg i alle fall at er bedre enn de dårligste men kan jo feile likevel. De har en lippe/støvtetning som vender inn mot diffen også og det har jeg ikke sett på simmerringer tidligere. Der var noe slitespor på akselen og derfor flyttet jeg den litt men men der skulle jo ikke vært olje der i det hele tatt...i alle fall ikke større mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite (falskt) skjær i sjøen i dag. Etter å ha kjørt motoren varm uten å ha vært noe tøff med den kom oljelyset på på tomgang. Det er jo ikke noe hyggelig i det hele tatt selv om tomgangstrykket ikke er så veldig vesentlig. 

 

En svipp innom gubbdagis og shoppe et slikt 4-i-1 instrument med oljetrykk og temp. Det avslørte at tomgangstrykk ved 73 grader oljetemp var rundt 1.5 bar og det er jo glimrende. 

IMG_20200610_135323.jpg

 

Ved å øke turtallet forsiktig til oljelyset slukket viste BT instrumentet 2.1 bar. Ny oljetrykksbryter i kø på neste bestilling... 

 

Edit: Ser i workshop manualen for 300tdi at tomgangstrykk ved varm motor skal være 1.76 bar så det er jo ganske spot-on.

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lurt litt på det jeg har lest om at Wolf felgene kan kreve lengre bolter og ser nå at framme er de litt korte men ok bak. 

IMG_20200610_141834.jpg

 

Godstykkelsen i Wolf er ca 8 mm mens standardfelgene er ca 4 og det er nok årsaken. Synes ikke dette så helt ille ut men bestiller nok nye bolter om litt... 

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.6.2020 den 14.01, SveinHa skrev:

Ved å øke turtallet forsiktig til oljelyset slukket viste BT instrumentet 2.1 bar. Ny oljetrykksbryter i kø på neste bestilling... 

I dag slår oljetrykksbryteren ut på 2.75 bar... Leste en plass på nett at en kar hadde skiftet 9 slike på et par år... Da er det på tide å se litt på kvaliteten på det en kjøper... Tenker jeg kjøper en billig og en dyr og starter med å montere den billige. Har opp gjennom flere tiår erfart fra industriautomasjon at dyrt definitivt IKKE er synonymt med kvalitet, det kan ofte se ut som om pris overhode ikke har noe med kvalitet å gjøre i det hele tatt men det kan likevel være lurt å styre unna det aller billigste da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljeskift på girkasse og transfer i dag. Spon i girkasse likte jeg ikke... 

IMG_20200618_185226.jpg

 

Brukte en slik oljeskiftpumpe fra Jula til kr 299.- men den var på ingen måte verdt pengene. Gjorde jobben og prinsippet er jo glimrende men den var lekk og etter få minutt stod der en solid røyksky ut av den. I bruksanvisningen står der at den ikke må kjøres mer enn 30 minutt men i praksis snakker vi nok heller om 1-2 minutt... Leketøy som de skal få tilbake... 

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Erik Iversen skrev:

Da er det bare å bruke tyngdekraften.

Her på mine kanter virker tyngdekraften nedover så det blir litt bakvendt når en ligger under bilen :P Neida, skjønner hva du mener, der er jo plass til en literflaske og vel så det over fyllehullet. Shell har innebygget slange i noen av giroljeflaskene sine.

 

Mye mulig girolje ved 20 grader blir litt tungt og dermed røyk fra motoren men den pumpet med rimelig grei hastighet. "I gamle dager" da jeg skiftet girolje på hekkaggregat var det helt avgjørende å varme oljen, ikke så mye, kanskje bare opp i 35 grader eller noe sånn så gikk oljefyllingen 10 ganger raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt løs lås på bakdøren måtte fixes. 

IMG_20200621_114651.jpg

 

Der er mange flere plasser som bør lappes på så ny dør er på budsjettet men en liten fix for å få låsen til å henge fast tar ikke lange tiden... 

 

 

IMG_20200621_193322.jpg

 

Tror neppe mine blikkslagerevner blir noen "slager" men det holder nok et års tid og det får være godt nok... 

 

Ny dør med galvanisert stål eller alu hud? Pris omtrent lik og liten vektforskjell. Argumenter for/mot? 

 

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var ny oljetrykksbryter på plass, greit å slippe å se det røde lyset selv om jeg vet det er feil... 

 

Da jeg hadde bilen i beter syntes jeg clutch masteren så ut til ha svettet litt inn til pedalen men lot som om jeg ikke så det... Hadde jo vært en 5 minutt jobb å skifte dengang men de siste par ukene har den lekket ganske mye. Skiftet master i dag og det ble litt mer jobb siden skjermen måtte løsnes og da fikk jeg så vidt lurt ut hele pedalen med hus og sylinder. For så vidt ikke så mye jobb men det tar nå alltid litt tid når ting ikke er helt plankekjøring. Etter jeg hadde fått sylinderen på plass igjen viste det seg at i nye clutchsylinderen var der 3/8x24 UNF gjenger på røret. Hmmmm, 10x1mm på alle bremserør og gamle clutchmaster... 

 

Nåja, en svipp innom gubbdagis og hentet litt deler og plutselig så det slik ut:

IMG_20200624_204946.jpg

 

Burde vel egentlig skiftet hele røret men det ble en kjapp løsning denne gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det har nokså plutselig utviklet seg en pipelyd i vannpumpen, virker som gummilyd. Lekker ikke og er ikke slarkete. Kom i skade for å fylle opp med nesten 100% frostvæske da bilen var skrudd ferdig sammen, kan det ha med saken å gjøre? Skal uansett tappe av en del frostvæske og fylle vann til ca 50% men kan konsentrert rød Biltema frostvæske gi slike utslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ren frostvæske skal ikke kunne ødelegge noe. Piper det i vannpumpen er lageret tørt. Simringen ligger mellom lager og kjølevæsken slik at væske ikke kommer inn til lageret.

 

Kan være lurt å ta av reimen og kjenne på pumpen om den er treg eller hakkete å dra. Løpehjul etc kan like godt lage ulyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Skifta glødeplugger i dag, de har ikke vært liv i og ikke nødvendige så langt men tenkte at når vinteren nærmer seg så er det på tide å få det gjort. Begynte bakerst og de 3 første var tatt på et kvarter men den forrerste knakk selv med mye WD40 og lirking og balering... Brukte vel 3-4 timer på å få dritten ut og friske opp gjengene men tror det ble bra. Av de 3 jeg fikk ut hele var 2 døde og den tredje glødet på midten så gidt å få det gjort.

 

Lydproblemet fra viftereimen er lokalisert, multireimen er utslitt etter 4000 km, ny på vei fra holmen, regner med den dukker opp i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Laget en ny tråd på denne saken men for historikkens del legger jeg den inn her også:

 

Vært ute og kjørt en del mil med henger i dag men en kort tur uten henger på slutten av dagen gikk dårlig. På besøk 3-4 km hjemmefra gikk helt som normalt men da jeg et par timer senere skulle hjem igjen var den tungstartet og det har den aldri vært tidligere. Mistenkte tom tank litt før tiden (tankmåler virker ikke så jeg kjører bare på km) men fylling av 20 liter hjalp ikke i det hele tatt. Nytt dieselfilter gjorde heller ingen forskjell og det gamle var nå bare et halvår gammelt. Fryktelig med stygge lyder telefonen fanger opp, den høres mer normal ut i praksis...

 

 

Problem løst. Skrudde av returslangen ved tanken for å se etter luft i retur men der var ingenting, absolutt ingenting, ikke diesel en gang. Skrudde røret av der det går ur ftra innspr.pumpe og heller ikke der kom der diesel. Ut med banjonippel. I den er der en sil og et 0.5mm elns. hull og der var det tett. Silen skitten. Sprayet med WD40 pg blåste gjennom mange ganger for å få ut mest mulig skitt, hullet åpnet seg med en gang. Har kjørt 15-20 mil nå og kan konkludere med at NittiNitti er friskmeldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...