Gå til innhold

SveinHa's rullende LR 90 prosjekt (Potensielt LR 90 prosjekt)


SveinHa

Anbefalte innlegg

En ting jeg har lurt på og som er diskutert i en annen tråd er bruk av setebelter i de langsgående benkene bak. Spurte kontrolløren om dette og han visste ikke hvordan lovverket var men da han jobbet for LR var der en periode på omlag 2 år der de ble bedt om å montere belter bak men så fikk de beskjed om å ikke gjøre det. Enkelt sagt ser det ut til at langsgående benker ikke har krav til belter og vil dermed godkjennes uten. Uten at jeg fant det igjen i farten mener jeg å ha lest at det er FORBUDT med belter på langsgående benker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 351
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

9 minutter siden, Erik Iversen skrev:

Hørt mye bra om Falken Wildpeak fra amerikanske fora.

Ja, satt akkurat å leste om de og de ser veldig bra ut. Ikke veldig dyre og det ser ut til at de klarer flere ganger så mange km som Insa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, SveinHa skrev:

Ja, satt akkurat å leste om de og de ser veldig bra ut. Ikke veldig dyre og det ser ut til at de klarer flere ganger så mange km som Insa...

 

Ja, insa er nok best for kun offroad slik jeg tolker dem. 

Måtte ut med 7k for 4 dekk hos meg inkl frakt. Ikke ille det. Holder nok i MANGE år, om man ikke ønsker å kjøpe større da. Det hender jo det og.... :P 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk skremt opp maskinisten litt i dag. Boost pin stod på minimum så jeg snudde den 180 grader og det var virkelig merkbart, både med krefter på lave turtall og svartrøyk. Slik den var klarte jeg ikke å få til noe som helst svartrøyk og inni eksosrøret var der gullende rent etter flere mils kjøring. Ikke så ille svartrøyk nå heller men mulig jeg stiller den littegranne tilbake etterhvert... Myyyye kjekkere å kjøre med mer bunndrag B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo flere mil du kan tyne ut av dekket går ut over veigrepet, spesielt ved vått føre.

Og det sprekker visstnok opp fortere over tid.

Alt jfr noen amcargutter jeg snakket med på Little Ponderosa for noen år siden.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, gautes skrev:

Jo flere mil du kan tyne ut av dekket går ut over veigrepet, spesielt ved vått føre.

Det er jo rimelig det, mykere gummi sitter bedre men slites fortere. Men de Insa dekkene var der snakk om 15.000 km mot 60-70.000 på Falken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to sett med insa turbo. Det støpes nytt mønster på gamle dekk, og begge mine har mye og store sprekker. De vises ikke til å begynne med siden det er støpt ny gummi utenpå, men allerede ett år etter jeg fikk dem kom de gamle sprekkene fram. Og det erfullt av sprekker over alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, lafterolf skrev:

Og det erfullt av sprekker over alt.

Det er vel en potensiell ulempe med regummiert... Pr i dag er det nok Falken Wildpeak A/T3WA som står øverst på listen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.5.2020 den 17.46, lafterolf skrev:

Dette er en juksebutikk. Du kommer aldri til betaling der. 

Det har du helt rett i. Kontaktet kundesupport der og fikk følgende svar:

Sitat

Dear Customer,

Thank you for contacting Dekk Leader.

 

Unfortunately we are unable to ship our products to Norway.

We are looking forward to expanding our markets soon.

We apologise for the inconvenience caused.

Best regards,

Géraldine

 

De har til og med avtale med dekkmontør rett borti veien her...

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, SveinHa skrev:

Det er vel en potensiell ulempe med regummiert... Pr i dag er det nok Falken Wildpeak A/T3WA som står øverst på listen min.

 

Har Falken Wildpeak på Suzy, syns de kjennes helt OK ut jeg :

IMG_20200327_131131.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt skryt altså cool:

IMG_20200525_132739.jpg

 

Ellers er et sett med 5 stk Falken Wildpeak AT3WA 235/85-16 og 4 stk Wolf felger på vei. Min gamle ex. mil felg med 50 år gammelt Knobby dekk får få seg en oppshining og fungere som reservehjul. 

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvilken hvitfarge som ble levert sammen med Arles Blue (som i bildet lengre oppe i tråden) i 1990?

 

Har ikke funnet noen steder der kombinasjonen står men har i alle fall funnet disse Defender hvitfargene:

  1. Alaska White
  2. Chawton White
  3. Ivory White
  4. White

Jeg holder en knapp på Ivory White men den på bildet ser kanskje ut som bare White.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.

 

Joda, er noen punkter på todo listen fremdeles. Viktigste akkurat nå er litt mye klonk i drivverket framover, virker teit og fint bakover. Må uansett ta en pokaljobb om litt så får jeg se hva som slarker først. Ene pokalhuset var tomt for olje men det er kanskje mer sannsynlig med slark i diffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjapt lakkspørsmål: Et sett med nye Wolf felger er rett rundt hjørnet og fargevalget var kun svart eller sølv så jeg valgte sølv men vil helst ha de hvite. Aner jo ikke hvilken type lakk som er på felgene fra før men er det ok å ta en lett vannsliping med f.eks. 1200 papir, avfette og så sprøyte med 2-komponent lakk eller MÅ det tas fra bunnen av med stripping og grunning for å bli brukende. Har lyst å få rette fargen før dekkene monteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående slark.

LT77 av den gamle sorten med LT230 mangler smøring på utgående aksling fra hovedboks til fordelingsboksen. Splines blir mye slitt der. Oftest ligger slakken på denne akslingen samt tannhjulet som akslingen treffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SveinHa skrev:

Et kjapt lakkspørsmål: Et sett med nye Wolf felger er rett rundt hjørnet og fargevalget var kun svart eller sølv så jeg valgte sølv men vil helst ha de hvite. Aner jo ikke hvilken type lakk som er på felgene fra før men er det ok å ta en lett vannsliping med f.eks. 1200 papir, avfette og så sprøyte med 2-komponent lakk eller MÅ det tas fra bunnen av med stripping og grunning for å bli brukende. Har lyst å få rette fargen før dekkene monteres.

 

Rengjør først felgene godt. 

Ny pulverlakk er glatt og hard, og vanskelig for ny lakk å feste seg til. 1200 papir vil jeg tro er altfor fint. 180- 240 vil jeg tro er mer riktig.

Bruk epoksiprimer først, og lakk i vei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tilsendt et bilde fra forrige eier nylig, lakken har nok falmet en smule... 

IMG_20200601_163353.jpg

 

Klistremerket på siden hører til i 1986-88 og jeg synes nok det ser litt bedre ut enn det som hører til i 1990:

image.png

 

Har veldig sansen for denne gule fargen med en del sort men det blir nok arles blue/chawton white etterhvert. Fryktelig vanskelig å se forskjell på hvitfargene men så langt ser chawton best ut, helt klart hvit men likevel på ingen måte kritthvit. 

 

 

Og i dag dukket 2 dekk opp mens de 3 siste er i Oslo... Jaja, de kommer nok til slutt. Felgene var lovet på 7-10 dager men nå har det gått 12 og disse har jeg ikke sporing på. 

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaget at der var vått på innsiden av høyre framhjul i dag. Simmerringen bak hjullageret var tydeligvis ikke tett selv om den var helt ny... Hadde en ny liggende men prøver først å bare flytte den en mm lengre inn og ser om det hjelper. Hadde greaset opp hjullageret men det kom ut en del olje da jeg demonterte så pokalen ble nok fylt opp litt i overkant...

 

Mens jeg hadde sakene demontert måtte jeg jo sjekke etter slark og det var ikke så ille, i alle fall ikke noe akutt:

Så mye (lite) slark er der før mellomakselen beveger seg. På framre mellomaksel er der rundt 15mm slark langs flensen, en del mindre på bakre mellomaksel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...