Gå til innhold

SveinHa's rullende LR 90 prosjekt (Potensielt LR 90 prosjekt)


SveinHa

Anbefalte innlegg

  • Svar 351
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

  • 2 uker senere...

Det tusler nå litt på fram... Fjører, dempere, kabelstokk, bremserør og girkasse på plass. Ble litt i tvil om bronselageret i senter av svinghjulet skal smøres. Husker fra attenhundreogdentid at lageret skulle trekke i olje men dette ser ikke porøst ut og er knusktørt. I manualen for RRC står der ingenting om smøring. 

 

IMG_20200405_181219.jpg

 

Eksosen er nesten på plass, dvs eksosrør og potte passer helt fint men festene rimer ikke i det hele tatt. Bakre feste kan brukes men må modifiseres noe og i bakenden av potta må det lages til noe greier. For så vidt bagateller men der går nå med noe tid som ikke burde være nødvendig.

 

IMG_20200405_181302.jpg

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.4.2017 den 10.24, Jason skrev:

Takk, blir spennende å følge med når du begynner å montere deler over på den nye rammen. Hvordan tilpasninger er med tanke på braketter, monteringshull osv.

Så langt ser det VELDIG bra ut, alle hull passer og ingen har vært strupet av galvanisering e.l. Er jo ikke helt i mål enda de fleste hull er fylt med bolter B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, gautes skrev:

Smør foringen i svinghjulet , du .

Har akkurat lett på nett og funnet svært så delte meninger og hadde egentlig bestemt meg for å la det være tørt...

 

I utgangspunktet ville jeg jo foretrukket litt smøring, girolje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var motoren ombord. Det ble smøring med girolje i svinghjulsforingen og spanderte nytt utløserlager med det samme. 

IMG_20200406_180519.jpg

 

Har hatt et langsiktig mål om å IKKE bli ferdig før 31.03.20 og det har jeg greid helt fint. Nevnte dato er bilens 30 års dag og dermed er den nå blitt veteran. 

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smøring er anhengig av om svinghjuls"lageret" er en foring eller et ekte lager.

Det er ihvertfall min filosofi.

Når kassa er i gir og clutchen er frikoblet roterer foringen med motorens turtall og inngående aksel på kassa står stille.

På endel Defendere ble det knurrelyd når denne foringen var tørr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, gautes skrev:

Smøring er anhengig av om svinghjuls"lageret" er en foring eller et ekte lager.

De som er av sintermetall skal trekke i olje før montering men mitt er nok massivt. Veldig delte meninger på forum i UK. En hadde skiftet 2 tørre lager på på kort tid, et år eller noe sånn, og skulle smøre neste gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.4.2020 den 18.47, SveinHa skrev:

Så langt ser det VELDIG bra ut, alle hull passer og ingen har vært strupet av galvanisering e.l. Er jo ikke helt i mål enda de fleste hull er fylt med bolter B)

Se nå ja :)
Blir spennende å følge med videre. Bra jobba så langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var han Tor Pedro på plass ;)IMG_20200408_163854.jpg

 

IMG_20200408_163832.jpg

 

IMG_20200408_163824.jpg

 

Satt inn ny radiator og koblet det meste av slanger. 

 

Alt jeg så langt har kommet over av rust har jeg stålbørstet med vinkelsliper eller drill (der det er trangt) og behandlet med Locktite 7500 og Bengalac. Håper Locktiten er en smule bedre enn Biltema rustmelk og det har jeg stor tro på. For rundt 3 år siden gikk jeg over clutch- og bremsepedalhusene med BT rustmelk og 2-komponent maling og selv om bilen har stått for det aller meste under tak så det slik ut i dag:

IMG_20200408_170653.jpg

Lite imponert for å si det meeeeeget pent... 

 

Tanken trengte også en liten rustbehandling... 

IMG_20200407_135842.jpg

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ekspertråd søkes: Diesel fødepumpen virker ikke på den manuelle hendelen, helt løs, beveger ingenting. Kjøpte meg ny pumpe og den er helt identisk når den er skrudd fast i motoren. 

 

IMG_20200409_123920.jpg

 

Skrudde av igjen og den manuelle hendelen virker igjen (på begge pumpene). Tørnet motoren slik at kammen er lavest og ser at når der er 8-9 mm igjen til flensene går sammen så treffer pumpearmen kammen og når pumpearmen er litt løftet er den manuelle hendelen ute av funksjon. 

 

Kan det være et mellomstykke som mangler? 

 

Vi sleit jo en del med fødepumpen da jeg kjøpte bilen og, klarte ikke å bumpe diesel fram til filreret (som er etter pumpen). 

 

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en bete med 8mm aluminium i rotehaugen så da ble det produsert et lite adapter:

IMG_20200410_162125.jpg

 

IMG_20200410_163454.jpg

 

Da funker pumpen som den skal. Kjenner motstand i manuell pumpehendel og når jeg tørner motoren manuelt så kommer jeg til et punkt der pumpehendelen nesten ikke pumper. Akkurat slik det skal være B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tinnet en tank til Geländewagen en gang i tiden. Det gikk faktisk veldig fint, bortsett fra at jeg først trodde det bare var en par tre hull, ala som på din tank, men det har en stygg tendens til å være mer. Hadde nok ned tanken fem ganger før jeg ble ferdig, med alt klin å tull som følger med ved å tømme og rense tank etc., stjernehimmelen døpte jeg og naboen den til. Prisen på Mercedesdeler gjorde at ny tank var utenkelig for meg den gangen. 12000, var det billigste den gangen for 17 år siden.

£75,- is a real bargain, og ville nok valgt det før å reparere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Vidar S skrev:

£75,- is a real bargain, og ville nok valgt det før å reparere.

Nettopp, men på kjappen nå ble det litt Plastic Pudding (Altså den Loctite jeg linket til). Får være godt nok akkurat no, nok annet å fitle med for å få den på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt gøy skal en jo ha. Begynte å demontere bremsecalipere og boltene var så rustet og ødelagt at jeg måtte sveise fast pipen på boltene men de måtte gi seg cool

 

IMG_20200415_170756.jpg

 

... og det var på tide med stempelsjau... 

 

IMG_20200415_174133.jpg

 

Hadde kjøpt inn komplett sett med pakninger og stempler samtidig med at jeg kjøpte bilen. Får bli en overhaling denne gang og kanskje nye calipere ved neste korsvei.

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm, dette kan vel ikke være riktig? 

 

IMG_20200416_173240.jpg

 

Øverst skrapering der stålringen passer mens gummien er myyyyye for stor, samme med hovedpakningen også, er MINST en cm for lang til å få den inn i sporet... 

 

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet "løste" seg på en måte. Ser at jeg må skifte den lille bremserørbeten som er på caliperen og mutteren er så rustet at den absolutt ikke vil ut.

 

Caliperen på venstre side er en Lockheed 3247-638c og dette nummeret finner jeg ikke i nettsjappene der borte litt utenfor EU. Ser ut til at de aller billigste jeg fant er til min 90: Fra 1986 til HA701009 så min VIN ligger midt mellom der en plass med AAnnn, alle andre og opptil MYE dyrere passer ikke med min VIN eller årsmodell cool

 

Da blir det fullt sett med calipere og skiver rundt baut... 

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...