Gå til innhold

Clutch


HotJohnsen

Anbefalte innlegg

Merket når jeg var på søppelfyllinga idag at jeg slet med å få bilen I gear etter at jeg hadde tømt hengeren. Så når jeg skulle rygge forsvant plutselig clutch pedalen I bunn uten motstand. Så jeg fikk startet den I 1 gear og kjørte den hjem de 8 km. Og det gikk greit å kjøre og geare mellom 1-2-3-4 uten clutchen . Spørsmålet nå er om det er hovedsylinder eller slaven som er havarert. Hvor kommer jeg best til får å demontere disse, for å finne feilen?

Endret av HotJohnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bare spennende hvilken motor du har. Er det bensin eller " gammeldiesel " sitter alt på utsiden. Har du derimot TD4 er hovedsylinder grei og sitter nede ved pedalen. Er det derimot slaven som er gåen blir det en real jobb. Denne og utløserlageret er en del og sitter inne i clutch huset. Så da må både IRD og gearkasse ut, og da er det like godt å skifte resten av clutchen også så er alt nytt , når jobben med demontering blir den samme. Også en del ting på oversiden som må demonteres for å komme til alle skruer på gearkassa. Har hatt det ute 3 ganger på min så den drittjobben vet jeg alt om

 

Endret av Tom Øistad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er problemet forhåpentlig funnet. Slavesylinder var knekt og delene lå på bu n plata dvs deler av sylinderen og fjæra. Tok en lang skiftenøkkel og prøvde clutch armen og virker som om den funker, så krysser fingrene for den. Men er litt skeptisk siden også Slavesylinder braketten har bøyde øyer og er sprukket I sveisen . Lett å fikse med skrus tikke hammer og sveiseapparatet, men hvorfor er dette skjedd. Håper som sagt at ikke clutchen har forårsaket det ned for mye motstand av ukjent årsak... krysser alt jeg har for at clutchen er ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var ny clutch hoved og slave pumpe montert. Alt fungerer greit, og clutchen var heldigvis dønn I orden. Kjøpte også nytt feste til Slavesylinder, da den var hadde mye sprekker så regner med at den var svekket I godset. Alt ble kjøpt fra britisk parts og kostet ca 600..... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...