Gå til innhold

Defender 110 Vegvisir


Stig

Anbefalte innlegg

Her er en liten tråd om min nyanskaffelse. Kjøpt 30. mai i Trondheim. Kjørte hjem, og begynte klargjøring for ferie umiddelbart.

Kort fortalt bestod det i ny reg.reim, nye bakseter og skillevegg, service og ny lakkering med bengalakk og rulle. Siden har det blitt 10.000 km blant annet på ferie i Europa og til Landstreff på Karmøy.

 

På fordørene har jeg malt et gammelt norrønt symbol som heter Vegvisir. Og det får vel også bli bilens navn da. For øvrig har den islandske artisten Bjørk dette symbolet som tatovering!

 

Bilen er en Defender 110 fra 1995. 300Tdi. Fem dører og registrert for ni. Akkurat innkjørt siden den har passert 330.000 km.

Ekstrautstyr er kufanger (godkjent) med ekstralys, hjemmelagd snorkel, beskyttelsesgitter til bakre sidevinduer og takgrind med stige, samt litt svarte dørkplater. Innvendig har jeg GPS, stereo med innebygd skjerm og ryggekamera og CB-radio.

 

Takteltet på bildene har jeg lånt, og brukte det flittig på ferien. Er av den største typen fra Hannibal med to stiger opp. Sengen er 200x240 cm så alle fire fikk plass der. Awning rakk jeg ikke å montere før ferien siden fester må fabrikeres for å passe på takgrinden.

 

Bilen står på originale stålfelger med dekk i dimensjon 7.50R16. Det er en original stil jeg liker, og satser ikke på breit og stort.

 

Artig med mange kommentarer fra vilt fremmede om bilen. Eksempelvis stoppet gamleordføreren (ei dame) meg i butikken en dag, og kommenterte "kuul bil". En annen med mørk hud og et stort smil kom bort og snakket om at han brukte slike der han kom fra i Afrika en plass. En gammel kar kom bort på parkeringen utenfor et kjøpesenter og fortalte litt fra hans tid som vegingeniør i Afrika for Norad. Taktelt hadde han brukt en del kan man si...

 

Planen framover er først og fremst og stoppe oljelekkasjen fra transferkassen slik at jeg tør å kjøre på PKK...

 

 

 

96954-7-1444116996957.jpg

96954-7-1444117135867.jpg

96954-7-1444117226586.jpg

96954-7-1444117308684.jpg

96954-7-1444117732276.jpg

96954-7-1444117504722.jpg

96954-7-1444117602800.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • 4 uker senere...

Stadig litt småplukk å holde på med. Nettopp montert lysforsterkningssett fra Biltema (art.nr. 42602). Bare synd kabelstrømpene er knallgule, kunne gjerne vært svarte. Monterte også pålagt lysbryter med varsellampe til ekstralysene.

For et par uker siden pusset og malte jeg felgene til vinterdekkene. Hadde lakk til overs etter å ha lakkert bilen, så det ble samme farege på felgene. Linolje på baksiden.

Prøver også å tette fordelingskassen. Satt ny pakning på bunnpannen i går.

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Enig med fargevalget på felgene. Blir mindre helhet om du velger andre farger eller alu.felger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Var med på å arrangere julegrantenning i Mjøndalen på lørdag, og sjåføren og eieren av "nissebilen" (Ford Thames) så at jeg manglet et klistremerke på Defenderen min. Så da ga han meg ett... :-) Se vedlagte bilde.

 

 

 

Får en godkjent kufanger og lykte beskyttelser? Eller får kontrolløren på utekontroll noia og skrivekløe?

Kufanger var godkjent i vognkort når jeg kjøpte bilen, så jeg vet ikke helt hva som kreves. Det ligger noen andre tråder her på forumet med litt mer info om dette.

image.jpg

Endret av Stig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Man tager hvad man haver...

Hjemmemekk!

Høytsittende bremselys av gammelt ubrukt tåkelys.

Bryterpanel av en bit blikk med plastbelegg (vannbrett e.l.). Plass til tre-fire brytere med varsellampe, bare en montert foreløpig.

image.jpg

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...