Gå til innhold

Syntetisk diesel - Slutt på EGR-problemene?...


Tore Kjernmoen

Anbefalte innlegg

  • Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Finnes ikke nok råstoff på planeten til å bytte ut diesel med denne tresafta; og ikke har jeg mye tro på at totalmiljøkostnaden er spesielt mye bedre enn for vanlig diesel.

 

 

At vi bruker opp all oljen tror jeg skal bekymre seg lite for, det er såvidt skrapet i overflata så langt.

 

Lesestoff: http://www.agroutvikling.no/userfiles/file/Energi%20i%20verden%20Hvam%20VGS%202011-10-25(1).pdf

Riktignok fra 2011...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VELDIG interessant lesestoff.

Det første som slår meg er:

  • Hydrogendrift er 1/3 av effektiviteten til en ren elektrisk bil.
  • Storstilt utbygging av (også småskala) vind- og solkraft vil i stor grad kunne bidra til elektrifisering av transport.

Flytende drivstoff bør begrenses til de områdene hvor det ikke er mulig å få tilstrekkelig energi ved hjelp av batterier (som fortsatt vil utvikle seg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat, pga av lave strømpriser i Norge.Har kommet seg litt på Vestlandet nå da det går mot eksport til UK.

 

70 vindmøller står litt nordøst for meg, de "lønner seg" fordi staten bøtter inn med penger. I virkeligheten er de et gigantisk pengesluk (og blir revet så snart dette tullet med grønne sertifikater forsvinner; i 202etellerannet).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg fylte mine første 77 liter for et par uker siden og har bare fått småkjørt litt, har brukt ca halv tank. Merker ikke noe spesielt på motor eller gange, men det ryker ikke i det hele tatt som jeg kan se. Skal ut en tur med iskald bil senere i dag og er spent på om det fortsatt er sånn.

Til helgen skal vi kjøre på noen mil, så jeg regner med å fylle opp igjen lørdag. Spennende å følge dette litt utover vinteren med litt større datagrunnlag enn én tank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbruket på min bil kan du følge ved å klikke på bilen i signaturen nedenfor. Vil ikke si at det er noen endring men det er vanskelig å vite sikkert da kjøreforholdene varierer, tomgangskjøring, køkjøring og ikke mist bruk av Webastoen som er inkludert i forbrukstallene. Tallene er ikke basert på den litt optimistiske kjørecomputeren men faktisk forbruk målt på pumpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har kjørt tre tanker med G2 Polar nå, og må si at dette fungerer minst like bra som vanlig diesel. Merker ikke så mye annen endring enn at det hverken ryker eller lukter som det pleide, med andre ord suksess - spør du meg :)

Mitt forbruk kan også følges i signaturen, men siden jeg ikke detaljerer ut andel bykjøring/landevei er alt forbruk "blandet". På sommertid sitter også takteltet på hele tiden, men dette ser heller ikke ut til å påvirke så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Andre tank fylling idag, vært på reise så lengre siden sist en vanlig. Erfaring etter en tank, vesentlig mindre lukt bak bil, fra webasto og mindre røyk bak og webasto. Synes også noe av diesel knatring er borte, men det kan være placebo :-)

Forbruk på kjørekomputer 0,92.....med skiboks.....

 

....svar på forbruk, kjører til og fra jobb hver dag, ca 25 km en vei, bruker forvarme m webasto hver dag når kaldt, og diverse langkjøring i helger. Ca 30 000 i året. Har fjernet katalysator, som har etter min erfaring gir langt bedre samsvar mellom "lyd og fremdrift", og holder gir mye bedre, og ja gikk rett igjennom eu-kontroll....:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører som jeg har skrevet tidligere også på 2G Polar når jeg kan, og nå sitter jeg og lurer på om en overgang til slik diesel kanskje gjør at EGR kan komme på plass igjen? Som Tore Kjernmoen skriver i en annen tråd måler han vesentlig reduserte utslipp, og da er det kanskje større sannsynlighet for at EGR faktisk kan gjøre jobben sin over noe lengre tid enn det vi har sett til nå?

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke målt utslipp på min (skal høre med verkstedet når jeg er på service neste gang) men denne dieselen skal ha 60% lavere partikkelutslipp.

Det kan nok være at det kan redusere på avleiringer men har ventilene først satt seg fast tror jeg ikke det hjelper. Men prøv med EGR rens på boks.

Det jeg har merket er at avviket mellom de de forskjellige innsprøytningsdysene er blitt mindre. Uvisst hvilken årsak og det kan skyldes andre ting.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolket deg som om du hadde målt, det blir spennende å høre om det faktisk stemmer det Eco-1 skriver.

Jeg har, som mange andre, fjernet og kastet EGR for lenge siden og er egentlig fornøyd med det. Bilen gar gått gjennom to PKK etter det uten anmerkninger. Det jeg tenkte mest på var å sette inn en ny EGR-ventil, den har såvidt jeg har forstått en slags funksjon utover å sende eksosen til ny forbrenning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En motor har iallefall ikke godt av den åndenød EGR lager på en dieselmotor.

Se nå inni ett innsug, og alt slagg som er der.

Må jo være som å ha astma.

Luften inn i motoren vil jo også være kaldere uten EGR. Og det burde være positivt.

Så jeg er uenig med din påstand i posten over Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttorm: Er nok enda ei halv krone billigere i morgen. Jeg fyller ikke denne dieselen for å spare penger på drivstoff. Det er en investering for å holde motoren ren og dermed mindre utgifter til utbedringer samt at det gir meg litt bedre samvittighet i forhold til miljøproblemer.

 

YMK: Det er ingenting galt med det jeg skriver og det er ingen løs påstand. At resirkulasjon av eksos også kan medføre skade, eller i alle fall er et potensiale for driftsproblem har du helt rett i. Jeg skal ikke motsi deg på det. Det høres ut som en dårlig idé å gjøre forbrenningen dårligere ved å sende varm, møkkete gass inn i motoren men det er altså det man gjør for å få utslippet av NOx ned på et akseptabelt nivå.

Når nå denne BTL/GTL dieselen gir 60% lavere partikkelutslipp er i alle fall det med på å gjøre det problematiske med EGR mindre problematisk. Eksosen som resirkuleres er ikke like møkkete som ved vanlig diesel og således blir det ikke like attraktiv/nødvendig å blende EGR. Utslippet av NOx er visstnok 10% lavere også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper den kommer til bergen snart også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...