Tore Kjernmoen Skrevet 27. november 2015 Forfatter Del Skrevet 27. november 2015 Fylte tredje tank i ettermiddag. Og mens jeg tanket kom to andre med L322 og stoppet for en prat... Pumpen er for øvrig byttet så nå går den stille og med normalt trykk slik en er vant til fra vanlige diseaselpumper. 10,49 per liter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 28. november 2015 Forfatter Del Skrevet 28. november 2015 Finnes ikke nok råstoff på planeten til å bytte ut diesel med denne tresafta; og ikke har jeg mye tro på at totalmiljøkostnaden er spesielt mye bedre enn for vanlig diesel. At vi bruker opp all oljen tror jeg skal bekymre seg lite for, det er såvidt skrapet i overflata så langt. Lesestoff: http://www.agroutvikling.no/userfiles/file/Energi%20i%20verden%20Hvam%20VGS%202011-10-25(1).pdf Riktignok fra 2011... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belgarath Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 Lesestoff: http://www.agroutvikling.no/userfiles/file/Energi%20i%20verden%20Hvam%20VGS%202011-10-25(1).pdf Riktignok fra 2011... VELDIG interessant lesestoff. Det første som slår meg er: Hydrogendrift er 1/3 av effektiviteten til en ren elektrisk bil. Storstilt utbygging av (også småskala) vind- og solkraft vil i stor grad kunne bidra til elektrifisering av transport. Flytende drivstoff bør begrenses til de områdene hvor det ikke er mulig å få tilstrekkelig energi ved hjelp av batterier (som fortsatt vil utvikle seg). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 Det er mer enn nok utbygd vannkraft i Norge til å dekke behovet i overskuelig framtdi-forutsatt at det moderniseres og vedlikeholdes. I steet for dagens mye valgte løsning-stenge turbiner istedet for å sette i stand... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 En turbin som ikke repareres eller byttes ut tyder vel på at det ikke er verdt utgiften. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 1. desember 2015 Del Skrevet 1. desember 2015 Akkurat, pga av lave strømpriser i Norge.Har kommet seg litt på Vestlandet nå da det går mot eksport til UK. 70 vindmøller står litt nordøst for meg, de "lønner seg" fordi staten bøtter inn med penger. I virkeligheten er de et gigantisk pengesluk (og blir revet så snart dette tullet med grønne sertifikater forsvinner; i 202etellerannet). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ehrnst Skrevet 13. desember 2015 Del Skrevet 13. desember 2015 Fylte 70 liter i går. Bilen gikk fint hjem.prisen lå på 10:44, altså ikke mye å spare kontra vanlig diesel som gikk til 10:80, men det kan jo hende Lan Marie ble glad. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjskaar Skrevet 16. desember 2015 Del Skrevet 16. desember 2015 Til dere som har fyllt og kjørt på dette en stund. Hvor mye slår det ut på forbruket? Tettheten til stoffet er lavere enn autodiesel og dermed burde forbruket øke? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smejan Skrevet 16. desember 2015 Del Skrevet 16. desember 2015 Jeg fylte mine første 77 liter for et par uker siden og har bare fått småkjørt litt, har brukt ca halv tank. Merker ikke noe spesielt på motor eller gange, men det ryker ikke i det hele tatt som jeg kan se. Skal ut en tur med iskald bil senere i dag og er spent på om det fortsatt er sånn. Til helgen skal vi kjøre på noen mil, så jeg regner med å fylle opp igjen lørdag. Spennende å følge dette litt utover vinteren med litt større datagrunnlag enn én tank. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 16. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2015 Forbruket på min bil kan du følge ved å klikke på bilen i signaturen nedenfor. Vil ikke si at det er noen endring men det er vanskelig å vite sikkert da kjøreforholdene varierer, tomgangskjøring, køkjøring og ikke mist bruk av Webastoen som er inkludert i forbrukstallene. Tallene er ikke basert på den litt optimistiske kjørecomputeren men faktisk forbruk målt på pumpe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smejan Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Har kjørt tre tanker med G2 Polar nå, og må si at dette fungerer minst like bra som vanlig diesel. Merker ikke så mye annen endring enn at det hverken ryker eller lukter som det pleide, med andre ord suksess - spør du meg Mitt forbruk kan også følges i signaturen, men siden jeg ikke detaljerer ut andel bykjøring/landevei er alt forbruk "blandet". På sommertid sitter også takteltet på hele tiden, men dette ser heller ikke ut til å påvirke så mye. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EvenW Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 (endret) Fylt første 75 liter miljøvennlig idag. Min ligger på 0,93 jevt igjennom vinteren, på kjørecomputer, skal følge med utover. Endret 23. januar 2016 av EvenW Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ehrnst Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 0.93 på en D3, stort sett langkjøring da, eller? Min RRS ligger stort sett på 1.1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EvenW Skrevet 5. februar 2016 Del Skrevet 5. februar 2016 Andre tank fylling idag, vært på reise så lengre siden sist en vanlig. Erfaring etter en tank, vesentlig mindre lukt bak bil, fra webasto og mindre røyk bak og webasto. Synes også noe av diesel knatring er borte, men det kan være placebo :-) Forbruk på kjørekomputer 0,92.....med skiboks..... ....svar på forbruk, kjører til og fra jobb hver dag, ca 25 km en vei, bruker forvarme m webasto hver dag når kaldt, og diverse langkjøring i helger. Ca 30 000 i året. Har fjernet katalysator, som har etter min erfaring gir langt bedre samsvar mellom "lyd og fremdrift", og holder gir mye bedre, og ja gikk rett igjennom eu-kontroll....:-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smejan Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 Jeg kjører som jeg har skrevet tidligere også på 2G Polar når jeg kan, og nå sitter jeg og lurer på om en overgang til slik diesel kanskje gjør at EGR kan komme på plass igjen? Som Tore Kjernmoen skriver i en annen tråd måler han vesentlig reduserte utslipp, og da er det kanskje større sannsynlighet for at EGR faktisk kan gjøre jobben sin over noe lengre tid enn det vi har sett til nå? Hva tror dere? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 6. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2016 Jeg har ikke målt utslipp på min (skal høre med verkstedet når jeg er på service neste gang) men denne dieselen skal ha 60% lavere partikkelutslipp. Det kan nok være at det kan redusere på avleiringer men har ventilene først satt seg fast tror jeg ikke det hjelper. Men prøv med EGR rens på boks. Det jeg har merket er at avviket mellom de de forskjellige innsprøytningsdysene er blitt mindre. Uvisst hvilken årsak og det kan skyldes andre ting. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smejan Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 Jeg tolket deg som om du hadde målt, det blir spennende å høre om det faktisk stemmer det Eco-1 skriver. Jeg har, som mange andre, fjernet og kastet EGR for lenge siden og er egentlig fornøyd med det. Bilen gar gått gjennom to PKK etter det uten anmerkninger. Det jeg tenkte mest på var å sette inn en ny EGR-ventil, den har såvidt jeg har forstått en slags funksjon utover å sende eksosen til ny forbrenning? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 6. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2016 EGR bruker den oksygenfattige eksosgassen til å senke forbrenningstemperaturen dermed redusere NOx utslipp. Poenget er ikke å brenne eksosen to ganger. Motoren har ikke nødvendigvis godt av den høyere forbrenningstemperaturen man får uten EGR. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 En motor har iallefall ikke godt av den åndenød EGR lager på en dieselmotor. Se nå inni ett innsug, og alt slagg som er der. Må jo være som å ha astma. Luften inn i motoren vil jo også være kaldere uten EGR. Og det burde være positivt. Så jeg er uenig med din påstand i posten over Tore. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 Fikk mms-bilde fra Oslo i dag; 9,87 for literen for dinosaurjuice. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 6. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2016 Guttorm: Er nok enda ei halv krone billigere i morgen. Jeg fyller ikke denne dieselen for å spare penger på drivstoff. Det er en investering for å holde motoren ren og dermed mindre utgifter til utbedringer samt at det gir meg litt bedre samvittighet i forhold til miljøproblemer. YMK: Det er ingenting galt med det jeg skriver og det er ingen løs påstand. At resirkulasjon av eksos også kan medføre skade, eller i alle fall er et potensiale for driftsproblem har du helt rett i. Jeg skal ikke motsi deg på det. Det høres ut som en dårlig idé å gjøre forbrenningen dårligere ved å sende varm, møkkete gass inn i motoren men det er altså det man gjør for å få utslippet av NOx ned på et akseptabelt nivå. Når nå denne BTL/GTL dieselen gir 60% lavere partikkelutslipp er i alle fall det med på å gjøre det problematiske med EGR mindre problematisk. Eksosen som resirkuleres er ikke like møkkete som ved vanlig diesel og således blir det ikke like attraktiv/nødvendig å blende EGR. Utslippet av NOx er visstnok 10% lavere også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ehrnst Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Fylte 2g i går. Overrasket meg at de var en krone dyrere, men tanket like vel. Antar Lan Marie er fornøyd. Bor jo i byen:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 9. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2016 De har bestemt seg for å ha jevn pris og ikke følge svingningene til de andre selskapene. Resultatet er at de er 1 krone dyrere på søndag, mandag til lunsj og torsdag og 1-2 kroner billigere de andre dagene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Håper den kommer til bergen snart også.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BengtY Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Litt usikker på om dette fører til mindre problemer med EGR. Problemet med EGR er at eksos blander seg med olje/oljeånding fra veivhusventilasjon og da får man denne smørja som skaper problemer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.