Gå til innhold
LRforum

Syntetisk diesel - Slutt på EGR-problemene?...


Tore Kjernmoen

Anbefalte innlegg

http://www.dinside.no/934902/ny-kjede-med-fornybar-diesel

 

Det dreier seg om et drivstoff alle dieselbiler kan bruke, men som gir fornybar energi i form av biomassebasert syntetisk diesel. Den nye dieselen går under navnet 2G Polar, produseres i Finland av Neste Oil, og introduseres nå i Norge til bruk i personbiler.

 

- Dette er ikke bio-diesel, presiserer Tharaldsen. Det dreier seg om fornybar, syntetisk diesel basert på biomasse. Produktet inneholder ikke biodiesel.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Biodiesel er bare et navn - brukt på diesel som kommer fra andre kilder en mineralolje. Det sier egentlig ingenting om dieselens kvalitet, bare om dens opprinnelse.

Poenget med denne syntetiske 2G (andre generasjon?) dieselen er fremstillingmåten som gjør at dieselen skal sote vesentlig mindre enn både tradisjonell diesel og det vi hittil har hatt av biodiesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det snakkes om GTL og BTL som begge er en prosess hvor råstoffet omdannes til gass og videre til væske. Slik diesel som dette er ingen nyhet og allerede brukt andre steder i lang tid. Det er avgiftsendringer som nå (igjen) gjør det mulig med slike produkter. Håper fler enn denne finske produsenten kommer på banen etter hvert.

 

http://www.tu.no/industri/2015/10/08/ny-fornybar-diesel-gagner-bade-miljoet-og-motoren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pyrolise er interesante greier; det er i markedet anlegg som produserer diesel av plastavfall. Flere aktører kikker på om dette er noe som kan brukes til å ta opp og nyttiggjøre plast fra havet. Utfordringen der ligger i å fange opp små plastpartikkler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er enorme mengder plast:-(

Men det store volumet er tildels svært små partikkler fra bla vaskemiddler og kosmetikk.

 

Prosessen fra plasten er ombord og noenlunde tørr er grei; problemet ligger i å skille små plastpartikkler fra sjøvann uten å bruke meningsløse mengder energi. Men smarte hoder jobber med saken, noen av er til og med norske:-)

 

Et sånn prosjekt vil selvfølgelig aldri "lønne seg", det vil være avhengig av økonomisk støtte fra noen hele veien men det virker som om det er vilje til å bla opp det som trenges.

Sånn-tror vi lar det være med det nå og håper vi kan fylle plast på tanken en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig står ECO-1 sin stasjon på Filipstadkaia og der er portene stengt utenom (utvidet) arbeidstid. Dermed er det nok begrenset hvor mange som har hatt anledning til å prøve. Jeg møtte stengte porter sist søndag. Stasjonen skal flyttes til Asker men jeg vet ikke når det skjer eller hvor i Asker den havner.

 

Følgende står å lese på ECO-1 sin FaceBook side:

 

Denne dieselen, 2G Polar - EN15940 - er godkjent på alle dieselbiler i USA. Den er godkjent på Scania, Volvo , DAF, Mercedes osv på busser og lastebiler. Den er godkjent på Yanmar, Volvo Penta, Mitshubushi og Mercruiser av marine motorer. Peugeot har gått foran og godkjent den på alle sine dieselmotorer. Den er et syntetisk hydrokarbon basert på biomasse. Reinere i oppbygging enn fossil EN590.

 

TDV6 motoren brukes også av Peugeot.

 

Drivstoffet er bedre enn EN590 - lavere slitasje på motor osv. Bilprodusentene som ikke har godkjent ennå , vil komme etter.

 

 

Det står mye mer i FaceBook tråden. Noen er skeptiske og de som skal ha skriftelige godkjenninger og garantier for akkurat sin motor må nok vente.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Etter å ha lest TU-artikkelen og skjønt hvordan de lager dette og hva som er sluttproduktet, høres dette helt strålende ut. Spes at man får rene alkener (mulig også alkaner) rundt C12 og ingen(?) aromatiske hydrokarboner (hydrokarboner som inneholder en benzenring/fenylgruppe). Aromater gir alltid sot ved forbrenning! Bare å håpe på at dette kommer så fort som mulig flest mulig steder. Ser ingen grunn til å være skeptisk til å bruke dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok kjempekø på Holmensenteret da, om man kan spare 150 kr pr tanking... :-) Denne eco-dieselen bør vær knalldyr å produsere. Dieselavgiften, som jeg forstår at de slipper unna, er 4,72 pr liter (+mva?). Innkjøpsprisen på vanlig diesel ligger vel da på rundt 5-6 kr vil jeg tro, før avgifter og avanse er lagt på. Er mva eneste avgiften som betales for dette produktet?

 

Bør vel bare benyttes på biler der garantitiden er utløpt vil jeg tro, om LR Norge ikke tør å garantere for bruken...

Endret av Peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, produksjonen er dyr.

 

Jeg hadde fyllt på mine biler om jeg hadde en sånn pumpe i nærheten; ikke fordi det er miljøvennlig (noe en kan diskutere endel om det er..), bedre enn gjæret dinosaururs eller noe sånt. Men rett og slett fordi den er billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer sanrt til bergen også, sier dem.... iflg FaceBook siden de har

KOmmer nok til å teste det ut.

-_-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man prisbevisst er det billigest å tanke vanlig diesel i helgen og mandag morgen. Jeg ser en stor fordel for min egen del og det er det lave partikkelutslippet. Det vil gi mindre problemer med Webastoen, EGR og motoroljen vil holde seg renere.

 

Jeg har kjørt en tank. 80 mil med 80/20 blanding uten at motoren havarerte eller utviklet alvorlige driftsproblemer. ;) Så måtte jeg fylle DinoDiesel siden Eco-1 stengte stasjonen for lytting. Fremover vil jeg i hovedsak fylle denne GTL/BTL-dieselen med mindre jeg for langt unna en stasjon. Og med stabil pris kan jeg toppe opp i løpet av uka også...

 

Siden Peugeot går god for denne dieselen på sine motorer bør det samme gjelde for Land Rovers TDVx motorer også. Men altså, dette er ikke noe nytt og utestet produkt. Det har vært solgt i en del andre land i flere år. Statoil f.eks. har produsert slik GTL diesel i Sørafrika siden 2006. De er også i ferd med å starte salg her i Norge men henvender seg i hovedsak til transportbransjen. Og det er fra samme produsent som ECO-1.

 

Statoil selger fornybar-dieselen på fem anlegg i dag, Økern, Furuseth (lastebiler), Vestby, Brumunddal (lastebiler), Trondheim (lastebiler). To steder i Bergen er under utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg som ikke nødvedigvis bare teller CO2, men som ser det som en fordel at vi ikke brenner opp all oljen i en vanvittig fart..?

Alt fokuset i pressen går på hvorvidt produktet er CO2 nøytralt eller ei, hva som er opprinnelsen er underordnet virker det som.

 

Jo, prisen er det viktigste for meg som forbruker, det er derfor vi har et aktivt avgiftssystem for å styre oss forbrukere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ikke nok råstoff på planeten til å bytte ut diesel med denne tresafta; og ikke har jeg mye tro på at totalmiljøkostnaden er spesielt mye bedre enn for vanlig diesel.

 

 

At vi bruker opp all oljen tror jeg skal bekymre seg lite for, det er såvidt skrapet i overflata så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...