Gå til innhold

Livet som en Disco3-eier


Kjohan82

Anbefalte innlegg

Nå har jeg hatt min 2007 Dicovery 3 siden november, og jeg er virkelig blitt glad i bilen. Det er noe med den som gjør at jeg gleder meg til hver tur. Likevel skulle jeg ønske at jeg kunne få brukt flere av egenskapene med bilen. Jeg håper på en bitteliten utfordring hver eneste dag, omkjøring innom en traktorvei, litt gjørme jeg må forsere eller hva som helst som kan gi meg følelsen av å ha "brukt bilen". Nå er det jo bare å håpe på en skikkelig vinter hvor andre biler står håpløst fast..! Jeg setter jo gjerne bilen i lavserie bare for å hente posten, sikkert mange andre der ute som også har lyst på en utfordring eller to :)

 

Men uerfaren i terrenget som jeg er, hva er det egentlig som gjør den så mye bedre enn X5, Q7, XC90 osv? Hvilke egenskaper er det som gjør at "våre biler" kommer frem der ingen andre kommer frem?

Tok et litt kult bilde av bilen min sist jeg var på fjellet. I sitt rette element er jo disse bilene kunst, rett og slett :)

 

https://www.dropbox.com/s/wbf59lyl775kq2s/3409-d9d3-649a-ad0e.jpg?dl=0

Kult om andre også har noe tøffe bilder som viser hva disse bilene faktisk kan..!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler det samme som deg, like fornøyd hver tur jeg tar, og har hatt bilen i toog et halvt år. :)

Skulle så gjerne turt å bruke bilen litt mer utenfor vei enn det jeg gjør.

Men er for redd for den.

Lurer også litt på det du spør om hvorfor de skal være bedre enn konkurrentene.

Men tror det bunner litt ut i at de andre har jo ikke nødvendigvis lavserie en gang, og er designet med tanke på bruk på vei, og ikke omvendt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke angret et sekund, selv om jeg savner D2'n litt av og til. Bilen er helt fantastisk å kjøre, både på veien og av veien. Kjørte noen hundre mil rundt i Tyskland, Nederland, England og Wales i sommer, og den er helt rå på langtur. Komforten er fantastisk, og selv på en 11-timers transportetappe hjemover smilte både ryggen, lårene og hekken min hele veien. Bedre bil har jeg aldri hatt!

 

Foreslår at du blir med på en kjøretur i skogen, f.eks. KNA Grenlands Nyttårstreff. Da kan du teste bilen litt, uten å være redd for å ødelegge noe. Der er det løyper/områder som passer de fleste. Eller i Elvedalen, hvor NLRK har kjøreområde for alle. Der har jeg aldri vært selv. Bl.a. pleier Finn Arne og Atle fra Grimstadområdet å være på Nyttårstreff, så det bør la seg gjøre å trille i følge med dem.

 

Både lavserie og programmene er nok bedre enn på de fleste andre SUV'er, siden dette også er en terrengbil. Tre instruktører jeg har snakket med fra Land Rover Experience-senteret (R.I.P. LRE), mener D3 er bedre i terrenget enn Defender, hvis man virkelig kan bruke programmene.

 

Jeg har i tillegg modifisert luftfjæringen min litt, med en Anitas-boks fra Laronorge.no. Da har jeg 40 cm høyde under bilen og 36 cm på diff.'ene. Det hjelper litt når man er i skogen.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Ja jeg foreslår elvedalen nå den 10 oktober ( årets siste på Landrover treff der på sommerføre ) . Der kan du få testet bilen litt orntli uten å måtte ødelegge den. Finnes løyper i mange varianter. Har tenkt å ta turen dit selv med min RRp38.

 

Skulle vistnok være koordinert samtidig med ett jeep treff, så det kan jo være gøy å ta en titt på de bilene også. Disse treffene er for registrerte biler med hvit eller grønt skilt, så du slipper å møte slike ramme biler med 42 tommers traktor dekk.

 

Kommer sikkert noen flere Disco 3 dit.

 

Link til turer og treff, Elvedalen 10 okt:http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=79282

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke en eneste film på Youtube angående D3 som ikke er sett 5 ganger hver! Men jeg var ute etter hva de erfarne eierne her på forumet synes, og hvordan de opplever dette selv. Tårevåte eksempler på hvordan de kom opp den og den bakken som de andre ikke klarte osv :) Jeg rekker ikke Elvedalen, men nyttårstreff KAN jo bli aktuelt.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en litt artig traktorsti inn til hytta på fjellet, bare over ca 300 meter går det både gjennom bløt myr og opp en steinur.

 

Tidligere hadde jeg en Jeep Wrangler. Den satte seg fast i myra og spant på to hjul. Vi måtte gå tilbake til hytta og finne planker som kunne stikkes under hjulene.

 

D3'en jobber seg bare igjennom uten noe "drama" i det hele tatt, selv når myra er så bløt at det ligger overvann der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en litt artig traktorsti inn til hytta på fjellet, bare over ca 300 meter går det både gjennom bløt myr og opp en steinur.

 

Tidligere hadde jeg en Jeep Wrangler. Den satte seg fast i myra og spant på to hjul. Vi måtte gå tilbake til hytta og finne planker som kunne stikkes under hjulene.

 

D3'en jobber seg bare igjennom uten noe "drama" i det hele tatt, selv når myra er så bløt at det ligger overvann der.

Nå snakker vi! Dette er gode historier :) Skulle gjerne forsøkt meg på hytteveien din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...