Gå til innhold

Solgt bil til en som skal låne penger. Oppgjør?


WildRover

Anbefalte innlegg

Har avtalt å selge en bil. Kjøper skal låne penger til dette.

Min erfaring med billån er sterkt begrenset. Hvordan foregår dette? Får kjøper utbetalt penger som han så skal levere til meg, eller skal jeg få pengene rett fra banken? Når vet jeg at det er trygt å levere fra meg bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper søker og får innvilget lån, långiver innestår overfor selger at kjøpesum utbetales ham etter at bilen er registrert overført til kjøper og långiver har fått registrert pant i den. Du får et dokument fra banken som bekrefter dette, og i praksis ville jeg vel ikke utlevert bilen til kjøper før pengene er på din konto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg er enig med Andreas - jeg tok selv lån når jeg kjøpte Defenderen for litt mer enn et par hundre tusen for mange år siden og selgeren lot meg hente bilen før han hadde fått pengene. Men det er klart, selger var en god menneskekjenner B)^_^ I praksis går det jo helt greit, banken har forpliktet seg osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har avtalt å selge en bil. Kjøper skal låne penger til dette.

Min erfaring med billån er sterkt begrenset. Hvordan foregår dette? Får kjøper utbetalt penger som han så skal levere til meg, eller skal jeg få pengene rett fra banken? Når vet jeg at det er trygt å levere fra meg bilen?

 

Jeg ser liksom ikke helt hva som skulle være forskjell om kjøpet finansieres med lånte penger, eller om kjøper henter penger fra sparebøssa? Betalingsform avtales uansett partene i mellom - cash kontant eller via bank. B)

Endret av isak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sender avgårde bilen når finansieringsselskapet bekrefter til meg.

Pengene kommer på en dag eller to.

Du må levere inn vognkort og salgsbetingelser før de setter i gang.

I teorien kan du vel ikke holde igjen annen manns eiendom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg ser liksom ikke helt hva som skulle være forskjell om kjøpet finansieres med lånte penger, eller om kjøper henter penger fra sparebøssa? Betalingsform avtales uansett partene i mellom - cash kontant eller via bank. B)

 

 

Nei da, er vel ikke store forskjellen sikkert.

 

Da holder jeg bare igjen bilen til pengene er på konto, eller banken bekrefter at pengene er på vei. Takker for svar folkens :)

Endret av WildRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...